MS3 Pro Ultimate

Megasquirt III spesifiset jutut

Moderator: Masi_K

Post Reply
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

MS3 Pro Ultimate

Post by NiceMan »

Lisää ongelmia tai tuli isompi, eli :

Moottori käy tyhjänkäyntiä, tunerstudio päällä, kaikki mittarit näyttää ok, avaan Fuel VE kartan huom vain avaan en muuta arvoja etc.. mootori sammuu...

Auto ajossa, avaan Fuel VE kartan siis vain avaan ikkunan niin moottori pätkäisee...
Ennen ei tehnyt tätä... Mikä avuksi?

Tyhjänkäynillä seos 10.6, kerran säätänyt kohdalle eli 13.0:n ja Fuel VE kartalal luku 10...
Pienennän arvoa 5... ei vaikutusta, pistän 2 niin ei muutu seos.. 0 kone sammuu...

Asetukset kerran jo ajettu uusiksi purkkiin tänään ei vaikutusta...

1.5.beta3 ja Beta4 kokeiltu...

Auto on kiihdytyskisoissa nyt ruotsissa ja kaveri soitti juuri että mitä teen...

Eilen kuulema TransBrake lopetti toiminnan... korjaantui itse mystisesti...

Moottori, MS3, johdot kaikki on uutta, ei mitään vanhaa... tälläistä ei ollut ennen Ruotsiin menoa, ma ja ti kuulema ihan ok meno, pieniä vaikeuksia, launch ei toimi mutta luokkanssa nopein kuitenkin ja 135 kilpailijasta sijalla 8 mutta tänään nyt tälläinen...
Ideoita?

Moottori 6.3 V8 Chevy tuplaturbo, voimaa on... tällä hetkellä käyttävät radasta riippuen 1-1.5bar ahtoja, 2bar pystyy ajamaan jos vain pitoa on riittävästi.
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: MS3 Pro Ultimate

Post by Masi_K »

Mul oli tämmöistä outoa kerran kun oli beta koodi käytössä ms2 ssa. Nimeomaan ve kartan kun otti esiin, sääti ja otti uudelleen esiin niin tällä välin oli muuttunu kartta taas takaisin tms. Korjaantu kun palasi stableen.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: MS3 Pro Ultimate

Post by NiceMan »

Masi_K wrote: Wed Jul 12, 2017 18:57 Mul oli tämmöistä outoa kerran kun oli beta koodi käytössä ms2 ssa. Nimeomaan ve kartan kun otti esiin, sääti ja otti uudelleen esiin niin tällä välin oli muuttunu kartta taas takaisin tms. Korjaantu kun palasi stableen.
En tiedä, tässä riittää että sen Fuel kartan vain avaa niin kone kyykähtää...
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: MS3 Pro Ultimate

Post by NiceMan »

Sitten toi launch toimii oudosti, 4000 on se mihin pitää, tiputtaa nyt ennakot 0:n ihan oikein ja kone karjuu siinä 4000 lätkä lattiassa kun vaihde vapaalla...
Vaihde päällä soutaa ennakkoa 10-30 välillä eikä aseta ennakkoa siihen haluttuun 0 asteeseen... JA välillä koneen kierekset jääkin 3000-3200:n vaikka lätkä lattiassa.... kun launch on päällä.
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: MS3 Pro Ultimate

Post by MrFairlane »

Soft limit retard menee päälle vasta kun kierrokset on Launch hard limit miinus soft limit zone eli jos hard limit 4000 ja soft limit zone 100 niin retard menee päälle 3900:ssa.

Jos automaatin turbiinin stall speed on vaikka 3000, niin retard ei mene päälle muuta kuin vapaalla.
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: MS3 Pro Ultimate

Post by NiceMan »

MrFairlane wrote: Wed Jul 12, 2017 21:43 Soft limit retard menee päälle vasta kun kierrokset on Launch hard limit miinus soft limit zone eli jos hard limit 4000 ja soft limit zone 100 niin retard menee päälle 3900:ssa.

Jos automaatin turbiinin stall speed on vaikka 3000, niin retard ei mene päälle muuta kuin vapaalla.
Ok, .
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: MS3 Pro Ultimate

Post by NiceMan »

https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/

Tuolla muutama video, olosuhteisiin nähden ihan ok... mahdollisuus luokkavoittoon vaikka mega tekee välillä omiaan...
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: MS3 Pro Ultimate

Post by Masi_K »

Tuli mieleen että törmäsin ihmeelliseen tunerin sekoiluun hetki sitten kun tuneri oli asennettu normaalisti, mutta projektikansiossa oli jonkin sortin kirjoitus-suojaus. Tuneri ei pystynyt sinne kirjoottamaan kunnolla ja sentakia sekoili ihan oudosti. Projektin tallennus kokonaan toiseen hakemistopuuhun ja varmuuden välttämiseksi firmis uudelleen tupaan ja ongelma korjaantui.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: MS3 Pro Ultimate

Post by NiceMan »

http://www.theniceman.com/thumbnails.php?album=15

Tuolla Log ja asetus filut jos joku haluaa kurkata, multa loppuu ajatus että missä vika...
Tuo ms3.zip sisältää kaikken.

Tuo pätkäisy koneessa saatiin pois kun dos pohjaisella laitoin firmwaren sisään ja tein uuden projektin johon naputtelin asetukset uusiksi manuaaliseti.

www.finjector.com/verkkokauppa/document ... 212_EN.pdf
Siemens Deka 2300cc

Tuolaiset suuttimet käytössä.
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: MS3 Pro Ultimate

Post by NiceMan »

Deadtime:Sta sen verran, olenko käsittänyt oikein eli jos suuttimen valmistaja on ilmoittanut open 1.6ms ja close 1.4ms niin silloin deadtime on 0.2ms ?

Näin päättelen itse ms3pro ultiman manuaalin mukaan... laittaisin kuvan tähän mutta en voi.

Image

http://www.theniceman.com/displayimage.php?pid=546

Linkissä kuva.
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: MS3 Pro Ultimate

Post by Masi_K »

Riippuu taas miten valmistaja on tuon mitannut? Nollasta täysin auki vai johki väliin. 0.2 kuullostaa aivan liian pieneltä. En osaa kyl sanoa että miten vaikuttaa kun siinäki voi erikseen säätää pienet pwt jos osaa. Murricasta mulle neuvottiin isojen suuttimien deadtimen hakuun että mittaa/mittauta ne ja käytä niitä arvoja.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: MS3 Pro Ultimate

Post by NiceMan »

Tuli vain mieleen, olisi ollut liian helppoa =)
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: MS3 Pro Ultimate

Post by Höylä »

NiceMan wrote: Sat Jul 22, 2017 20:07 Deadtime:Sta sen verran, olenko käsittänyt oikein eli jos suuttimen valmistaja on ilmoittanut open 1.6ms ja close 1.4ms niin silloin deadtime on 0.2ms ?

Näin päättelen itse ms3pro ultiman manuaalin mukaan... laittaisin kuvan tähän mutta en voi.

Image

http://www.theniceman.com/displayimage.php?pid=546

Linkissä kuva.
0.2 ms ei kyllä oikein kuulosta järkevältä arvolta... (noin se ei mene, että avautumisaika-sulkeutumisaika=deadtime... ainakin tuosta saa sen käsityksen, että on noin päätelty/laskettu) ja vaikka tämä on varmaan taas jonkun insinöörin mielestä väärin ilmaistu, niin itse ajattelen deadtime arvon niin, että silloin suutin on avautumassa/sulkeutumassa, mutta ei vielä varsinaisesti tee vielä mitään, "käsky" on annettu, mutta suuttimella on niin "pitkät piuhat", ettei mitään varsinaista toimintaa kuitenkaan tapahdu... tuo deadtime arvo pitää vain ilmoittaa megalle, että se osaa lisätä jonkun tietyn ajan aina omiin laskuihinsa

jos avautumisaika on ilmoitettu olevan 1.6 ms on deadtime jotain sen ja 0 ms väliltä, sulkeutumisaikakin tiedetään (1.4 ms) joten siitä sitten heittämään hyvää heittoarvausta kehiin "oikealle" deadtimelle... itse käyttäisin jotain arvoa 0.9 ms ja 1.1 ms väliltä... siis ensiavuksi, että saa koneen säätöihin kelille kuin kelille, jos asia vieläkin jää kovin paljon vaivaamaan, niin sitten tutkii/yrittää selvittää vaikka loppuelämänsä sitä "oikeaa" deadtime arvoa (täysin absoluuttisen oikeaa deadtime arvoa tuskin on edes teoriassa olemassa, kun aina on joku muuttuja joka saa sen arvon heittämään jonkinverran, lähinnä akkujännite/sähköpuolen yleinen kuormitus = valot pois, niin eri deadtime, kuin valot päällä, puhallin 2 eri deadtime, kuin puhallin 3 nopeudella jne.)

itse olen pärjännyt kaikissa omissa projekteissa tuolla 0.9-1.1 ms haarukassa olevalla deadtimella... jos mulla olis "insinöörin tauti", niin varmaan vieläkin mittaisin sitä ekan projektin deadtimea ja ainuttakaan konetta en olis saanut megalla vielä edes käyntiin... tietty suurpiirteisyys helpottaa kummasti elämää/saa asiat sujumaan, nyt ei kuitenkaan mistään kuulennon suunnittelemisesta/valmistelusta ole kyse, vaan saada moottori käymään hyvällä/tyydyttävällä tavalla :wink:

sen "riittävän oikean" deadtimen saa sitten kyllä hierottua aika hyvin kohdalleen, kunhan saa ensin muuten koneen säätöihin, deadtime on mulle aina se viimeiseksi haettava säätöparametri, jos edes on tarvetta sen kanssa nysvätä, harvemmin olen edes kokeillut olisko sen muutoksella saanut mitään parannusta enää aikaan (tai ei ole ilmennyt tarvetta), joku muu taas voi pitää sitä prioriteettilistan alkupäässä...
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: MS3 Pro Ultimate

Post by Masi_K »

Deadtimen asetuksen tarkkuuteen vaikuttaa hurjasti suuttimien koko vs moottorin tilavuus ja sitten myös että haluaako säätää kaiken presiis vai ei. Sekä myös että missä käytössä kiesi on. Ite tykkään että käyttökiesi lähtee esim käyntiin ympärivuotisesti aina samalla tavalla ja jää käymään samalla tavalla korotettua idleä sekä että seos on saman % alueen sisällä oli kesä tai talvi. Silloin pienetkin jutut alkaa vaikuttamaan. Sit jos käyttökiesiä on viilattu niin tämä vastaus alkaa alusta. :lol:

Nicemanin tapauksessa suosittelisin tekemään ite deadtime mittauksen jolloin tulee johtosarja yms mukaan laskuun.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: MS3 Pro Ultimate

Post by NiceMan »

Masi_K wrote: Sun Jul 23, 2017 11:11 Deadtimen asetuksen tarkkuuteen vaikuttaa hurjasti suuttimien koko vs moottorin tilavuus ja sitten myös että haluaako säätää kaiken presiis vai ei. Sekä myös että missä käytössä kiesi on. Ite tykkään että käyttökiesi lähtee esim käyntiin ympärivuotisesti aina samalla tavalla ja jää käymään samalla tavalla korotettua idleä sekä että seos on saman % alueen sisällä oli kesä tai talvi. Silloin pienetkin jutut alkaa vaikuttamaan. Sit jos käyttökiesiä on viilattu niin tämä vastaus alkaa alusta. :lol:

Nicemanin tapauksessa suosittelisin tekemään ite deadtime mittauksen jolloin tulee johtosarja yms mukaan laskuun.
Jossain vaiheessa tehdään mutta tällä hetkellä vaikuttaa kovasti että boxi on vialinen, ongelma tuli yhtäkkiä lennosta ja

Description
In some installations, the ECU may experience a transient surge on the incoming 12-Volt
supply that greatly exceeds the ratings of the power supply, thereby causing internal voltages
to permanently deviate from the design specifications.
Condition of Concern
In the case of excessive transient, the fuel injector pulse-width will increase by 1-2
milliseconds resulting in an excessively rich fueling condition.
Correction of Condition
Components will be added and/or interchanged to allow transients of greater magnitude to be
sufficiently clamped.
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: MS3 Pro Ultimate

Post by Masi_K »

Jopas jotakin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: MS3 Pro Ultimate

Post by NiceMan »

Seos ongelma on toistaiseksi ratkaistu, katsotaan jos nyt pysyy mihin säädetään niin hyvä eli deadtime muutettiin 1ms -> 0.64ms ja nyt sai Idle alueen kohdalle, tämä vain että miksi 1ms toimi aikaisemmin... Vai olisiko suuttimet "sisään ajautuneet" ...

Seurataan tilannetta jos nyt jää tähän niin hyvä, kuski kertoi että nyt lähtee paremmin pintakaasulla kuin aikaisemmin... Jos ongelma palaa itsestään niin sitten jatkuu lisätutkimukset ongelman kohdalla.

JA löytyi syylinen myös mksi kone sammu idlessä kun iski "burn" nappia... heitti sparkcut päälle ja syylinen on öljynpaineen mukaan menevä koneen smmutus eli jos paine putoaa 0.7bar niin ms3 sammuttaa koneen... hassú vaan että idlessä on 2.5bar öljynpaine... tämän otti pois niin sammuminen katosi.
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
TommiT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 136
Joined: Fri Apr 10, 2009 12:38

Re: MS3 Pro Ultimate

Post by TommiT »

Eikö kannattaisi mitata se deadtime? Se on loppujen lopuksi aika simppeli homma sillä tunerstudion toiminnolla.
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: MS3 Pro Ultimate

Post by NiceMan »

TommiT wrote: Thu Jul 27, 2017 12:41 Eikö kannattaisi mitata se deadtime? Se on loppujen lopuksi aika simppeli homma sillä tunerstudion toiminnolla.
On on jso on aikaa... sitä ei juuri nyt ole... Menossa taas kisoihin. Kun tulee talvi niin sitten on aikaa ihmetellä.
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: MS3 Pro Ultimate

Post by NiceMan »

8.7s viikonloppuna Porissa, voi olla että alkaa pikuhiljaa toimimaan ja suurimmat murheet takana.
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
Post Reply