Päästöt, HC korkealla
Moderator: Masi_K
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 95
- Joined: Wed Oct 01, 2014 19:19
Päästöt, HC korkealla
Asentelin megan ja läppärungot tuplakaasareiden tilalle. Tyhjäkäynnin sain korvakuulolla ja lambdan mukaan hyväksi, muitakin säätöjä saatiin sen verta tehtyä et pystyi katsastuskonttorille ajamaan. Muuten siihen olis leima tullut mut HC oli jotain 2800.
Aiemmin tuplilla päästöt ollut ihan rajoilla, eli HC 1000 paikkeilla. Muita muutoksia koneeseen ei ole tehty, paitsi kannen jouduin vaihtaa, mut sekin lähes samanlainen, puristukset ehkä laski aavistuksen. Läppäri oli mukana ja nopeesti koitin säädellä, mut on niin kaukana että ei toivoakaan. Alin HC tais olla 2500 mihin sain säädettyä.
Onko kellään heittää mitään fiksua vinkkiä missä ongelma vois olla?
Aiemmin tuplilla päästöt ollut ihan rajoilla, eli HC 1000 paikkeilla. Muita muutoksia koneeseen ei ole tehty, paitsi kannen jouduin vaihtaa, mut sekin lähes samanlainen, puristukset ehkä laski aavistuksen. Läppäri oli mukana ja nopeesti koitin säädellä, mut on niin kaukana että ei toivoakaan. Alin HC tais olla 2500 mihin sain säädettyä.
Onko kellään heittää mitään fiksua vinkkiä missä ongelma vois olla?
Toyota Starlet KP62 1430cc MS1 V2.2
Re: Päästöt, HC korkealla
Seos ei pala kunnolla. Paljon oli co ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: Päästöt, HC korkealla
Väärä sytytysennakko?
Rikkinäinen tulppa?
Vuotava venttiili?
Rikkinäinen tulppa?
Vuotava venttiili?
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 95
- Joined: Wed Oct 01, 2014 19:19
Re: Päästöt, HC korkealla
CO oli sallituissa, mitä nyt sekin kävi muutaman kerran yli rajojen kun yritin säädellä. Päästölapussa HC 2500, CO 3,5.
Sytytys ennakko täsmälleen sama kuin tuplilla oli, mega ohjaa vain ruiskutusksen. Kansi kun irti oli ni venttiilit hiosin ja kasauksen jälkeen puristukset mittasin, kaikissa pytyissä samat puristukset, joten en usko venttiilin vuotoon. Tulpista paha mennä takuuseen, mut kyllä se kaikilla käy. Ihmetyttää vaan että korvakuulolla se käy parempaa tyhjäkäyntiä kuin tuplilla, mut silti päästöt kolminkertaiset.
Sytytys ennakko täsmälleen sama kuin tuplilla oli, mega ohjaa vain ruiskutusksen. Kansi kun irti oli ni venttiilit hiosin ja kasauksen jälkeen puristukset mittasin, kaikissa pytyissä samat puristukset, joten en usko venttiilin vuotoon. Tulpista paha mennä takuuseen, mut kyllä se kaikilla käy. Ihmetyttää vaan että korvakuulolla se käy parempaa tyhjäkäyntiä kuin tuplilla, mut silti päästöt kolminkertaiset.
Toyota Starlet KP62 1430cc MS1 V2.2
Re: Päästöt, HC korkealla
Millainene nokka?
co3.5 kuulostaa varsin rikkaalta. Ja jos vähänkään rajumpi nokka niin sillä menee bensaa väkisinkin putkeen. Ne isolla overlapilla varustetut koneet mitä olen säätäny ni seos on pitäny olla jotukäynnillä hyvinkin laihalla ennen ku hc pysyy sallitussa. Siinä vaiheessa monesti tulee jo niin paljon happeakin koneen läpi putkeen että laajakaista lambdakaan ei näytä oikein enää järkeviä lukemia, ja lisäksi o2 kohoaa.
Muistaakseni toyotan 2T kone läppärungoilla ja kohtuu raikkaalla nokalla antoi co lukemaksi noin 0.5 hc 500 ja o2 4.5. kapeakaista lambda antoi tuolloin alle 0.1v jännitettä. seoksen laihentaminen laski entisestään hc päästöä, mutta sitten o2 meni yli sallitun. Myös liian aikanen ennakko nostaa hc päästöä rajusti.
co3.5 kuulostaa varsin rikkaalta. Ja jos vähänkään rajumpi nokka niin sillä menee bensaa väkisinkin putkeen. Ne isolla overlapilla varustetut koneet mitä olen säätäny ni seos on pitäny olla jotukäynnillä hyvinkin laihalla ennen ku hc pysyy sallitussa. Siinä vaiheessa monesti tulee jo niin paljon happeakin koneen läpi putkeen että laajakaista lambdakaan ei näytä oikein enää järkeviä lukemia, ja lisäksi o2 kohoaa.
Muistaakseni toyotan 2T kone läppärungoilla ja kohtuu raikkaalla nokalla antoi co lukemaksi noin 0.5 hc 500 ja o2 4.5. kapeakaista lambda antoi tuolloin alle 0.1v jännitettä. seoksen laihentaminen laski entisestään hc päästöä, mutta sitten o2 meni yli sallitun. Myös liian aikanen ennakko nostaa hc päästöä rajusti.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 95
- Joined: Wed Oct 01, 2014 19:19
Re: Päästöt, HC korkealla
Nokka on joku jyrkempi, mulla ei siitä ole tarkempaa tietoa kun ei edes siinä nokassa ole mitään merkintöjä. Mut ei se kaikista jyrkimmästä päästä ole siitä päätellen kun se alakierroksillakin vääntää kohtuu hyvin. Nokka pysynyt koko ajan samana kuin myös ajoitus, kun ei säädettävää nokkapyörää ole.
Ennen HC oli 300 paikkeilla tolla samalla nokalla, mut se alakerta oli niin väljä, että jouduin porauttaa sen. Se porattiin sit kerralla vähän reilummin, 4mm ylikokoon. Koneeseen ei tehty porauksen lisäksi mitään muita muutoksia ja silloin HC pomppaas 2500. Silloin kaasareihin vaihdettiin pienemmät sisäkurkut ja HC laski just sallitulle rajalle.
Nyt ton ruiskun lisäksi jouduin toisen kannen vaihtamaan, kun vanhasta löyty vikaa, mut siinä uudessa kannessa ei suuria eroja ollut vanhaan verrattuna. Ja tosiaan nyt HC 2500-3000.
Kaikkea vois tutkia ja säädellä, mut täytyis olla itellä pakokaasutesteri et näkis mikä siihen vaikuttaa jos vaikuttaa. Tällä konstilla turha yrittääkään että koitan säätää jotain ja ajan sen kanssa jonnekin mittaukseen. Varsinkin kun ainoa mittaus paikka mihin töiden jälkeen ehdin ni on katsastuskonttori.
Ennen HC oli 300 paikkeilla tolla samalla nokalla, mut se alakerta oli niin väljä, että jouduin porauttaa sen. Se porattiin sit kerralla vähän reilummin, 4mm ylikokoon. Koneeseen ei tehty porauksen lisäksi mitään muita muutoksia ja silloin HC pomppaas 2500. Silloin kaasareihin vaihdettiin pienemmät sisäkurkut ja HC laski just sallitulle rajalle.
Nyt ton ruiskun lisäksi jouduin toisen kannen vaihtamaan, kun vanhasta löyty vikaa, mut siinä uudessa kannessa ei suuria eroja ollut vanhaan verrattuna. Ja tosiaan nyt HC 2500-3000.
Kaikkea vois tutkia ja säädellä, mut täytyis olla itellä pakokaasutesteri et näkis mikä siihen vaikuttaa jos vaikuttaa. Tällä konstilla turha yrittääkään että koitan säätää jotain ja ajan sen kanssa jonnekin mittaukseen. Varsinkin kun ainoa mittaus paikka mihin töiden jälkeen ehdin ni on katsastuskonttori.
Toyota Starlet KP62 1430cc MS1 V2.2
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 95
- Joined: Wed Oct 01, 2014 19:19
Re: Päästöt, HC korkealla
Katoin tota päästölappua tarkemmin, eli siinä on tälläset lukemat:
CO 3,6
HC 2500
CO2 8,4
02 6,5
CO 3,6
HC 2500
CO2 8,4
02 6,5
Toyota Starlet KP62 1430cc MS1 V2.2
Re: Päästöt, HC korkealla
Jos nokka ei mikään aivan mahdoton ole eikä putkistossa ole vuotoa nostamassa o2 lukemaa, co arvon perusteella on melkoisen rikkaalla. Toisaalta korkea korkea hc ja koholla oleva o2 tulee myös liian laihalla seoksella. Joten Olisko sylinterien välistä eroa eli osa käy rikkaalla ja osa laihalla? Onko läppärunkojen synkka säädöt tarkastettu? entäs suuttimien kunto?
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 95
- Joined: Wed Oct 01, 2014 19:19
Re: Päästöt, HC korkealla
En vain yhtään tiedä missä kohtaan noi arvot on tohon lapulle tullut, kun yritin sitä säädellä. Alkujaan lambda näytti seokseksi 13,5 tyhjäkäynnillä, eli aavistuksen rikasta.
Synkka säädöt olen tarkistanut kotikonstein, samalla tavalla kuin tuplistakin tarkistelin. Imusarjaan tein joka kanavasta haaroitusputken jarrutehostimelle, ni eihän tuo sotke nyt mitään? Läppärungoissa on kyllä itsessäänki haaroitus joka kanavasta map-anturille, tosin ne haaroitukset on aika pientä letkua.
Suuttimet ovat käytetyt, et niiden kunnostakaan sata varma ole. Mitään vuotoa niissä en huomannut kun pidin niillä painetta jonkin aikaan. Mulla olis toiset pienemmät suuttimet, niitä kertaalleen koitin paikalleen kun oli muita ongelmia, mut en mä silloin huomanu käynnissä mitään eroa.
Synkka säädöt olen tarkistanut kotikonstein, samalla tavalla kuin tuplistakin tarkistelin. Imusarjaan tein joka kanavasta haaroitusputken jarrutehostimelle, ni eihän tuo sotke nyt mitään? Läppärungoissa on kyllä itsessäänki haaroitus joka kanavasta map-anturille, tosin ne haaroitukset on aika pientä letkua.
Suuttimet ovat käytetyt, et niiden kunnostakaan sata varma ole. Mitään vuotoa niissä en huomannut kun pidin niillä painetta jonkin aikaan. Mulla olis toiset pienemmät suuttimet, niitä kertaalleen koitin paikalleen kun oli muita ongelmia, mut en mä silloin huomanu käynnissä mitään eroa.
Toyota Starlet KP62 1430cc MS1 V2.2
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 95
- Joined: Wed Oct 01, 2014 19:19
Re: Päästöt, HC korkealla
Laitetaas tännekin juttua.
Elikkä kun mulla oli se haaroitus imusarjassa jarrutehostimelle joka imukanavasta, niin se sotki käyntiä. Nyt jarrutehostin ottaa alipaineen vain yhdestä imukanavasta ja muista kanavista on reiät tulpattu. Käynti parani huomattavasti ja päästöt meni puhtaasti läpi.
Elikkä kun mulla oli se haaroitus imusarjassa jarrutehostimelle joka imukanavasta, niin se sotki käyntiä. Nyt jarrutehostin ottaa alipaineen vain yhdestä imukanavasta ja muista kanavista on reiät tulpattu. Käynti parani huomattavasti ja päästöt meni puhtaasti läpi.
Toyota Starlet KP62 1430cc MS1 V2.2