Ahtopaineohajus sähköiseksi.

Megasquirt III spesifiset jutut

Moderator: Masi_K

Post Reply
k.watti
Megasquirttaaja
Posts: 39
Joined: Mon Apr 14, 2008 21:45
Location: Kangasala

Ahtopaineohajus sähköiseksi.

Post by k.watti »

Tervehdys. Olen tässä jo megan kanssa edistynyt sen verran että pyöräytin vaihteistostani hampaat kiertoradalle,eli voimaa alkaa olla yllättävän suuri määrä. Ajattelinkin että voisin alkaa tuota ahtopainetta ohjailemaan megalla mekaanisten säätöjen sijaan.

Soittelin tuossa rullamies-Hariselle ja kyselin tyhmiä ahtopaineen säätämisestä ylipäänsä ja sainkin itselleni uutta ja mielenkiintoista tietoa. Meinasivat siellä että täydestä ahtopaineesta ei ole iloa enää kierroksilla ja sitä kannattaisikin pudottaa ahtohuipun jälkeen ettei suotta synny ylimääräistä lämpöä sylintereihin.

Tästä syystä täytyy siis olla tarkkana hukkaportin vastapaineohjauksen kanssa.
Ja kysyisinkin että onko täällä ketään moisen asian kanssa painineita joka osaisi neuvoa tässä ohjauksen rakentamisessa?

Sen verran olen jo kartalla että hukkaportin säätöventtiilin kytken vapaana olevaan IAC2A lähtöön (PWM ohjauspiirin kautta tietysti), mutta luulen että vastapaineestakin voisi olla hyötyä??
Eli saako megaan kytkettyä myös tuollaisen on/off vastapainetta ohjaavan venttiilin, joka tietyssä paineessa kytkeytyy, eli katkaisee vastapaineohjauksen, jonka jälkeen pelissä olisi vaan ahtopainetta säätävä venttiili??

En omalla tonkimisellani löytänyt moista valikkoa mistään niin koitan taas viisaammilta kysellä.

Toinen vaihtoehto joka tuli äkkiseltään mieleen, mutta luultavasti tyrmääntyy kun alan sitä enemmän miettimään, oli että olisi kaksi samanmoista säätöventtiiliä kytketty rinnakkain mutta toiminta olisi toisiinsa nähden käänteinen. Näin ollen ahtopaineen noustessa nousisi ensin vastapaine ja kun mega alkaa ohjata niin alkaa vastapaine rajoittua ja ohjauspaine nousta kalvolla. Luulen silti että vastapaineen olisi parempi katketa kerrasta tietyssä paineessa että siitä saisi maksimaalisen hyödyn mutta kertokaa nyt mitä mieltä olette niin pähkäilen sitten lisää.
Ör Röh, köh köh..
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Ahtopaineohajus sähköiseksi.

Post by Vauhtivaunu »

Hommaa se MS3X-levy, siinä on valmiina "boost control"-ohjauslähtö. IAC-lähdöt ei välttämättä kestä ahtopaineen ohjaussolenoidin virtaa. Lisäksi kaikissa megan versioissa on oma ahtopaineenohjaus-valikko ja -kartta sekä MS2/3 PID-ohjain "closed loop"-ohjausta varten.

http://www.msextra.com/doc/pdf/html/MS3 ... e-1.4.html

Tuosta katsot "mid current PWM/relay output"-kohdan.

http://www.msextra.com/doc/pdf/html/Meg ... p-1.4.html

Tuolta "boost control".

Tuossa on venttiilin kytkentä hukkaporttiin:

http://www.diyautotune.com/catalog/ebc- ... p-285.html
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
k.watti
Megasquirttaaja
Posts: 39
Joined: Mon Apr 14, 2008 21:45
Location: Kangasala

Re: Ahtopaineohajus sähköiseksi.

Post by k.watti »

Kiitosta Vauhtivaunu!
Tämä antoi varmistuksen tuohon ajatukseen että kaksiporttista hukkaporttia kannattaa säätää pelkästään vastapainepuolelta ja antaa ohjauspaineen mennä suoraan.
Juuri tätä ohjaustapaa mietin tuossa keskiyön säätöjä tehdessäni!

Ajattelin kyllä X kortin hankkiakkin, mutta se menee ensi kaudelle kun tuo vaihteisto repesi ja nyt tarvii alkaa keskittymään siihen :( .
Oli mahtava kesä, opin paljon megasta, sain hyviä uusia kavereita harrastuksen tiimoilta, ooppeli kulki kovempaa kuin koskaan ennen ja pähkinän kuoressa: Oli aivan perkeleen hauskaa niin kauan kun laatikko kesti :D
Nyt "limp home" mode päällä talviteloille ja insinöörivaihe käyntiin. Ensi kesälle ei heikkoja lenkkejä jätetä!

Kiitos kaikille avustaneille ja typeriä kysymyksiä luvassa ensi kesälle.

Cannonball X kiittää ja kuittaa 8)
Ör Röh, köh köh..
Post Reply