Moottori yrittää käynnistyä väärään suuntaan?

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
unlame
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Wed Aug 22, 2007 13:47
Location: Kemi

Moottori yrittää käynnistyä väärään suuntaan?

Post by unlame »

Otsikon ongelma pilasi jo yhden vauhtipyörän hammaskehän (3 hammasta poikki!), eikä huvittaisi toistaa tapahtunutta.

Eli starttauksen aikana toisinaan jymäyttää kiinni, pyöriminen pysähtyy kuin seinään, tai pyöräyttää konetta väärään suuntaan! Ite veikkaisin, että sytkä kävis hetkittäin liian aikaisella? Muita ehdotuksia?

Ajossa toimii kuitenkin suht normaalisti.

Nykyinen sytkäkartta:
Image
Last edited by unlame on Wed Aug 13, 2014 19:11, edited 2 times in total.
Audi 200 quattro -85 MS
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: Miksi moottori yrittää käynnistyä väärään suuntaan?

Post by MrFairlane »

Minkähänlainen triggeröinti mahtaa olla kyseessä?

Jos MS1:llä Cranking timing on time based ja cranking timing angle on liian aikaisella tai Cranking RPM liian alhaisella että tuo kartan 18 astetta tulee liian aikaisin peliin niin kävisi minun järkeeni.
unlame
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Wed Aug 22, 2007 13:47
Location: Kemi

Re: Miksi moottori yrittää käynnistyä väärään suuntaan?

Post by unlame »

MrFairlane wrote:Minkähänlainen triggeröinti mahtaa olla kyseessä?

Jos MS1:llä Cranking timing on time based ja cranking timing angle on liian aikaisella tai Cranking RPM liian alhaisella että tuo kartan 18 astetta tulee liian aikaisin peliin niin kävisi minun järkeeni.
HALL jakajassa 5-lovisella läpyskällä.

Ja asetukset:

Image

Image
Audi 200 quattro -85 MS
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: Miksi moottori yrittää käynnistyä väärään suuntaan?

Post by MrFairlane »

Entäs spark settings-sivu?
unlame
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Wed Aug 22, 2007 13:47
Location: Kemi

Re: Miksi moottori yrittää käynnistyä väärään suuntaan?

Post by unlame »

- Ennakkoa pienennetty 16 asteeseen alueelta 600...900 RPM / 20...65 kPa
- Cranking RPM nostettu = 400

Tökkii edelleen.

Tommosta...
Image
Audi 200 quattro -85 MS
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: Miksi moottori yrittää käynnistyä väärään suuntaan?

Post by MrFairlane »

Kokeile vähentää tuota cranking advance anglea vaikka tuo 10 astetta pitäisi olla hyvä.

Onko sytkälampulla ajoitus kohdallaan?
unlame
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Wed Aug 22, 2007 13:47
Location: Kemi

Re: Miksi moottori yrittää käynnistyä väärään suuntaan?

Post by unlame »

Jakaja on säädetty korvakuulolla tyhjäkäynnin mukaan, en ole koskaan käyttänyt ajoituslamppua...

Tuossa lokin pätkä, kun käynnistettäessä jumittaa konetta.
http://www.theplacea.com/widgets/gbook/ ... 020004.xls

Ja nykyiset asetukset
http://www.theplacea.com/widgets/gbook/ ... rank_0.msq
Audi 200 quattro -85 MS
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Miksi moottori yrittää käynnistyä väärään suuntaan?

Post by Benkku »

unlame wrote:HALL jakajassa 5-lovisella läpyskällä.
Pieni hammasmäärä aiheuttaa sen ettei käynnistyksessä time based asetus oikein pelaa. Moottorin pyörintänopeus hidastuu kohden yläkuolokohtaa, jolloin sytytysennakko on jotain muuta (merkittävästi suurempi), kuin 10 astetta.

Pienennä käynnistysennakko lähelle nollaa.
unlame
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Wed Aug 22, 2007 13:47
Location: Kemi

Re: Miksi moottori yrittää käynnistyä väärään suuntaan?

Post by unlame »

Vika oli starttimoottorissa... :roll:
Audi 200 quattro -85 MS
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Moottori yrittää käynnistyä väärään suuntaan? (ratkaistu

Post by Benkku »

Oikeastaan käynnistin on 'vain' seuraus - sytytyshetki menee enemmän pieleen (aikaiselle) mitä enemmän kierrosnopeus yläkuolokohtaa kohden hidastuu - eli matala akkujännite, huonosti pyörittävä käynnistin vain korostavat pienen hammasmäärän (time based trigger) ongelmaa.
TD power
Megasquirttaaja
Posts: 41
Joined: Wed May 04, 2005 10:48
Location: Varpaisjärvi

Re: Miksi moottori yrittää käynnistyä väärään suuntaan?

Post by TD power »

unlame wrote:Jakaja on säädetty korvakuulolla tyhjäkäynnin mukaan, en ole koskaan käyttänyt ajoituslamppua...
Vaikka kuinka on starttiongelma ratkaistu niin kyllä olisi HYVIN suositeltavaa kattoa että se oikeasti toteutuva ennakko on sama kuin megan käskyttämä.
Volvo 164 Turbo -74 MS3
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Miksi moottori yrittää käynnistyä väärään suuntaan?

Post by Masi_K »

TD power wrote: Vaikka kuinka on starttiongelma ratkaistu niin kyllä olisi HYVIN suositeltavaa kattoa että se oikeasti toteutuva ennakko on sama kuin megan käskyttämä.

Juuri näin. Mega kuitenkin pitää ja säätää ennakon "ehkä" vähän tarkemmin kuin loso jakaja.. MYöskin säädettävyyden idea putoo pois jos jakaja vaan roiskastaan sinnepäi.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
unlame
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Wed Aug 22, 2007 13:47
Location: Kemi

Re: Moottori yrittää käynnistyä väärään suuntaan?

Post by unlame »

Täytyy tämä kissa nostaa uudelleen pöydälle, kun rupesi sama oire taas autoa vaivaamaan. Kunnostetun startin vaihdon jälkeen toimi pari viikkoa oikein hienosti.

Eli startatessa tapahtuu seuraavaa:

- Kun ei paina kaasua, yskähtelee hieman, mutta ei toivoakaan että jäisi käyntiin.

- Kun antaa kaasua, koneen pyöriminen pysähtyy kuin seinään.

Akku uusittu tänään ->ei vaikutusta ongelmaan.
Audi 200 quattro -85 MS
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Moottori yrittää käynnistyä väärään suuntaan?

Post by Puuhastelija »

saa liikaa bensaa.
unlame
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Wed Aug 22, 2007 13:47
Location: Kemi

Re: Moottori yrittää käynnistyä väärään suuntaan?

Post by unlame »

Sitä itekki epäilin.. olisko lämpöanturi rikki?

Tuossa lokin pätkä käynnistymisestä, kun tekee sitä jumitusta!
http://www.theplacea.com/widgets/gbook/ ... u_2014.xls

Ja käytössä olevat säädöt:
http://www.theplacea.com/widgets/gbook/ ... u_2014.msq
Audi 200 quattro -85 MS
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Moottori yrittää käynnistyä väärään suuntaan?

Post by Puuhastelija »

Mä kattoisin sen jakaja ajoituksen kohilleen niin kuin on jo aiemmin sanottu ja sitten vaihtaisin asetuksista "cranking timing" -> trigger return asetukseen sillätavalla starttauksen aikana pyörimisnopeuden muutokset ei aiheuta ongelmia ajoituksen laskentaan.

Mutta sun täytyy tosissaan säätää se jakaja siten että se on perusennakolla vaikka 10 astetta. Muuton toi ei auta mitään vaan pahentaa tilannetta. ja sen jälkeen täytyy sitten kattoo että ajoitus on käydessä kohillaan.

Tyhmä kysymys, mutta sitäkin tärkeämpi: Onhan siitä jakajasta lukittu mahdolliset keskipakosäädin ja alipainesäädin?

EDIT:
EGO controll: controller step size% =5 -> Mä laittasin siihen pienemmän luvun ehkä 1 tai 2

Mites noi dwell asetukset? onko ne oikein? minkälainen puola/puolan ojaus systeemi sulla on?
unlame
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Wed Aug 22, 2007 13:47
Location: Kemi

Re: Moottori yrittää käynnistyä väärään suuntaan?

Post by unlame »

Täytyy tarkistuttaa tutun korjaamolla tuo jakajan asento.

Jakajassa ei ole ohjaussäätimiä, 200 quattro on alunperinkin (muistaakseni Hitachin) sähkösytkällä.

Ohjaussysteemistä, sen enempää kuin dwell-asetuksistakaan en osaa sanoa, en asentanut itse. Puola on Asconan tai Mantan, no Opelista joka tapauksessa. Alkuperäinen puola oli varsin epätavallisen näköinen kapistus eikä suostunut toimimaan Megaruutan kanssa.

Oivalsin muuten juuri käyttää Megatunessa review-moodia, sieltä hyppäsi silmään tällainen:

Image

Mappi vaihdettiin purkkiin kolmisen vuotta sitten, kun oli vielä turbokone paikallaan. 400 kpa -asetus on otettu käyttöön vain Megatunessa, ei Configuraattorissa. Toimiiko nyt väärin?

Ulkomitoiltaan nykyinen MAP on sellainen hiirenpaskan kokoinen, paljon MS-vakiota pienempi, merkkiä en nyt muista ennen kuin käyn purkista lunttaamassa.
Audi 200 quattro -85 MS
Post Reply