Ms nissan b12 roadsport projektiin

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Tonttuli
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Sun Nov 11, 2012 1:30

Ms nissan b12 roadsport projektiin

Post by Tonttuli »

Morjensta!

Elikkäs mulla on aluillaan nissan sunny b12 coupe johonka tulee tekniikaksi ca18de moottori ahdettuna ja myös 1.8gti mallin viskolukkovaihteisto ja kilpaa tullaan kaikenkukkuraksi ajaamaan

aloitetaan tästä että haluan varmistaa vaihteiston kestävyyden alkuperäisiä vääntömomentteja huomioiden

ja näin tulen siihen tulokseen että 2 vaihteella en voi olla täysin varma kestääkö laatikko laskelmien mukaan 400nm jotenka pitää saada rajoitettua ainoastaan 2 vaihteella vääntömomenttia 300nm joko ahtopainetta laskemalla tai jotain muuta vaihtoehtoa mikä olisi automaattinen ja mielellään edullisesti toteutettavissa isommilla vaihteilla ei tarvitse tätä miettiä kun laskujen mukaan jäädään turvalliselle alueelle ymmärtäen välitys suhteen vaikutuksen 1 vaihdetta ei edes huomioida muussa kuin laskujen lähtökohdassa kun tällä vaihteella suurin rasitus tulee. elikkä ratasvälitys x moottorin nm x perävälitys = ulostuloakseliin kehittyvä max voima

esimerkiksi

vakio moottori 157nm

1vaihde

3.286 x 157nm x 4.167 = 2149.76nm ulostuloakseliin max kohdistuva voima

tavoiteltu moottori 400nm

1vaihde

3.286 x 400nm x 4.167 = 5477,10nm ulostuloakselin max kohdistuva voima

elikkä en voi olettaa vaihteiston varmuuskertoimeksi 50%+

tarkoitus toteuttaa

1vaihde
ajellaan varovasti 8)

2 vaihde

1.850 x 300nm x 4.167 = 2312,68nm ulostuloakselin max kohdistuva voima

3 vaihteella ja ylemmillä moottorin huipputeho elikkä 400nm

3vaihde

1.273 x 400nm x 4.167 = 2121,83nm ulostuloakseliin max kohdistuva voima

näin siis voidaan vetää lenkkari lattiassa miettien että vakiomoottori kehittää suurinpiirtein yhtäsuuren voiman ykkös vaihteella :) jne..

tulee todenäköisesti ms2 prosessorilla ja 3 piirilevyllä megasquirt (tämänki valinnassa voisi auttaa/ ehdoittaa ilman muuta tämän hetkinen valinta peruste on myyjän suositus)

elikkä mulla ei oo mitään kokemusta megasquirtista saatikka mistään muusta moottorin ohjauksesta nyt kaivataan vinkkejä ohjelmointi kikka guruilta :)
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Ms nissan b12 roadsport projektiin

Post by Benkku »

Tonttuli wrote: vakio moottori 157nm

tavoiteltu moottori 400nm

...tämänki valinnassa voisi auttaa/ ehdoittaa ilman muuta tämän hetkinen valinta peruste on myyjän suositus)
Vakio vs. tavoiteltu = kuulostaa vahvasti siltä, ettet maaliviivaa näe. :)

Tiheämpää päävälitystä (perä), käyttökierrosaluetta ylemmäs (eli tehoa lisää) ja maksmi vääntömomentti maltillisemmaksi (enintään luokkaan 250-300Nm), niin voimansiirron puolesta voipi kilowattitunnit riittää maaliin saakka.
Tonttuli
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Sun Nov 11, 2012 1:30

Re: Ms nissan b12 roadsport projektiin

Post by Tonttuli »

edit* käyttö kierros alue on jo todenäköisesti 5500 - 8500rpm ehkä sinne vielä 500rpm saataisiin turvallisin mielin (en vain tiedä kuinka tilaamani kiinalaiset kiertokanget kestävät ruttuja) tehoa tässä tavoitellaankin muttakun vääntö nousee tämän mukana tavoite moottorissa on 400hppyöriltä niin ettei vääntö menisi reilusti ylikkään mielellään alle 400nm

tämä yritetään totetuttaa kireillä nokka akseleilla

kovalla puristusuhteellaa max 9.5:1 (voidaan vielä selvitä lämmöistä)

kansi /ventiili töillä

oikeassa kohtaan virtaavalla pako ja imusarjalla

kenties oikealla ahdin valinnalla (en vain tiedä miten ahdin vaikuttaa vääntöön)

*edit
Eihän se vessa menis mihinkään kattonut muiden dyno lappuja moottorin kehittäessä 300nm teho on vasta hieman alle 170-240hp mutta sitten kun mennää 300 paremmalle puolelle teho kapuaa aikahyvin mukana joissakin mietonokka akseleisissa (käytännössä minulle vakio moottoreita) kun vakio hiluille tuupataan iso hyrrä kylkeen ja suuttimet niin vääntö tuntuu olevan aina 4 sadan paremmalla puolella ja moottorissa missä tehty muutakin teho saadaan hyvin tulemaan väännön rinalle suurin piirtein lukemin 400 hp 450nm ja uskon puristus suhteella tavoittavani tuon erotuksen mekaaninen hyötysuhde suuremmaksi vähemmän ahtoja vois päästä 400 hp 390-410nm näin oltaisiin edes lähellä
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Ms nissan b12 roadsport projektiin

Post by JaniM »

Kannattaisko se laatikko tehdä että kestää? Ei tarvi arpoa ja kikkailla, samalla voit keskittyä siihen jopa radalla ajamiseen.
Jos budjettia ole niin pakkohan se tehoja/vääntöä tiputtaa, ettei tartte laatikoita vaihtaa ja jänskätä.
Yleensä hyrrän kanssa tosiaan vääntö rikkoo rattaat ja sekin on isommilla vaihteella kun vaihdat ahdot tapissa nopeesti.
Kestääkö edes ne muutkaan vaihteet varmalla vai onko kokemusta maailmalla?
Ei kait tuo 9.5 ruttu nyt hirveen kova ole nykypuun mukaan.. Onko tuo dynaaminen ruttu?
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Tonttuli
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Sun Nov 11, 2012 1:30

Re: Ms nissan b12 roadsport projektiin

Post by Tonttuli »

JaniM wrote:Kannattaisko se laatikko tehdä että kestää? Ei tarvi arpoa ja kikkailla, samalla voit keskittyä siihen jopa radalla ajamiseen.
Jos budjettia ole niin pakkohan se tehoja/vääntöä tiputtaa, ettei tartte laatikoita vaihtaa ja jänskätä.
Yleensä hyrrän kanssa tosiaan vääntö rikkoo rattaat ja sekin on isommilla vaihteella kun vaihdat ahdot tapissa nopeesti.
Kestääkö edes ne muutkaan vaihteet varmalla vai onko kokemusta maailmalla?
Ei kait tuo 9.5 ruttu nyt hirveen kova ole nykypuun mukaan.. Onko tuo dynaaminen ruttu?
dynaaminen käsitykseni mukaan tarkoittaa staattista ? lohkoa ei ole porattu ja palotiloja ei ole muokatta näin en tiedä vielä paljonko tarvitsee laskea kantta tai pienentää paljealuetta

juu ja kokemusta olen kuullut laatikosta dnsf ry:ssä

hänellä oli 335hv 420nm 2 samanlaista laatikkoa rikkoneena molemmista rattaat pihalle tullut (epäilen itse akselien päittäis laakereiden kuntoa hammasvälin kosketusta ja rikkotumista)

toinen positiivinen merkki vaihteistosta 530hv vääntö kysymysmerkillä edit* 11.7s / 208km/h vartinaikoja paukutellut slikseillä 300 000 ajetulla laatikolla lukkokin kuulemma toimi hyvin

itse mietin joitakin vaihtoehtoja että kytkin kepin taakse kakkosta vaihtaessa toinen kartta käyttöön kolmoselle vaihtaessa oikea kartta käytössä, vaikka kierros rajotin että väänöt jää 300nm
näin voi ajaa kilpaa huolimattomasti katsomatta kierroslukuja radalla joutuu 2 tiputtamaan myös ahtopaineen rajoittamalla mutta ymmärtääkseni tarvitsee elektronisen ahtopaineen säätimen, taitavat maksaa mammonaa kenties siis ohjelmointi kikalla. kokemus uupuu näin myös en voi käsitellä moottorinohjainyksikön toimintaa :)

teen kyllä itse vaihteistolle perus huollon akseleiden päittäis laakerin vaihdot kenties karkaisen joitakin osia ja käsittelen myös keraamisilla öljy pinnotteilla by martelius :)
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Ms nissan b12 roadsport projektiin

Post by JaniM »

Dynaaminen ja staattinen puristussuhde eri käsitteitä.
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?p=1123188

Tuolla nyt jotain laskureita juttua kun kuukkelilla äkkiä katoin.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Tonttuli
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Sun Nov 11, 2012 1:30

Re: Ms nissan b12 roadsport projektiin

Post by Tonttuli »

JaniM wrote:Dynaaminen ja staattinen puristussuhde eri käsitteitä.
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?p=1123188

Tuolla nyt jotain laskureita juttua kun kuukkelilla äkkiä katoin.
Muttakun, palotiloja ei ole muokattu vielä tiedän vain mäntien tuoman puristussuhteen kun tulee de moottoriin det männät puristus suhde laskee 8.5:1 kansi pitää plaanata samoin lohko ja nämä vasta tilojen muokkauksien jälkeen tiedetään paljonko ottaa tavaraa pois tähän minulla on kyllä laskukaavat.

ymmärrykseni mukaan kuitenkin myyt megasquirttia ja ajat myös kilpaa, osaatko vastata pulmaani onko mahdolista asentaa megaan kytkin joka rajottaisi esimerkiksi syöttöä ja ahtopainetta kaasuläpän asentotunnistimen avulla kun kytketään 2 vaihde ja isommalle vaihtaessa täysi avautuma? eikö vw mieheltä tipu tietoa nissanistille :roll:
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Ms nissan b12 roadsport projektiin

Post by JaniM »

Kyllä sitä Nismoharrastajiakin neuvotaan mitä osataan/tiedetään 8) Itellä vaan tosiaan nuo ilmavehkeet enemmän tuttuja.
Staattinen ruttu helppo tosiaan laskea, kun mittaa vaan palotilan. Dynaamiseen tarttee vaan pikkasen enemmän mittaa asioita ja selvittää.
Itse lähtisin tosiaan tekeen kytkimillä ehkä että kartat vaihtuu. Kytkimet laittaisin kepin juureen. Kakkosen kohdalle yksi ja toinen kolmoselle että tulee takaisin täysmeno kartta. Toinen olisi sellanen vaihdekytkin mikä prätkissä, mutta sitä ei oikein saa autoon toimimaan muuta kuin ideana.
Eli kepin juureen kytkimiä ja asetuksia sen mukaan.
Tää nyt ekana tuli mieleen, jollakin voi olla valmiimpi ratkaisu.
MS3efi.com sieltä löytyy noita asetuksia ja kuinka hoitaa kartanvaihdot ja käyttää.
http://www.msextra.com/doc/ms3/tables.html
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Tonttuli
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Sun Nov 11, 2012 1:30

Re: Ms nissan b12 roadsport projektiin

Post by Tonttuli »

JaniM wrote:Kyllä sitä Nismoharrastajiakin neuvotaan mitä osataan/tiedetään 8) Itellä vaan tosiaan nuo ilmavehkeet enemmän tuttuja.
Staattinen ruttu helppo tosiaan laskea, kun mittaa vaan palotilan. Dynaamiseen tarttee vaan pikkasen enemmän mittaa asioita ja selvittää.
Itse lähtisin tosiaan tekeen kytkimillä ehkä että kartat vaihtuu. Kytkimet laittaisin kepin juureen. Kakkosen kohdalle yksi ja toinen kolmoselle että tulee takaisin täysmeno kartta. Toinen olisi sellanen vaihdekytkin mikä prätkissä, mutta sitä ei oikein saa autoon toimimaan muuta kuin ideana.
Eli kepin juureen kytkimiä ja asetuksia sen mukaan.
Tää nyt ekana tuli mieleen, jollakin voi olla valmiimpi ratkaisu.
MS3efi.com sieltä löytyy noita asetuksia ja kuinka hoitaa kartanvaihdot ja käyttää.
http://www.msextra.com/doc/ms3/tables.html
Joo helpommalla pääsee kun vahvistaa suosiolla nää elektroniset jutut ei oo mulle luotu ainakaan tällä englannin taidolla kaiken teknisen kyllä pystyn suorittamaan :) laitetaan toi laatikko kiinni jos hajoaa ni sovitetaan uusi ja keskitytään sen ilmahuussin suunitteluun ja hankintaan :) t1 tähänkin pihaan saapuu kesän saatossa 8)
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Ms nissan b12 roadsport projektiin

Post by Puuhastelija »

Laita hukkapotin kellolle tupla ohjaus. Normaali ohjaus esim. 1Bar ja sitten korkeemmalle paineelle esim. 1,5Bar.

Toteutus onnistuu aika helposti magneettiventtiilillä ja "kuula jousi säätöventtiilillä" Tai vaikka ihan magneettiventtiilillä bleedaamalla. Bleedaus ei oo mun mielestä hyvä systeemi, mut toimii sekin jollain lailla.

Mulla on tollainen "kuula jousi venttiili" yksi ylimääräinen
Tonttuli
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Sun Nov 11, 2012 1:30

Re: Ms nissan b12 roadsport projektiin

Post by Tonttuli »

Puuhastelija wrote:Laita hukkapotin kellolle tupla ohjaus. Normaali ohjaus esim. 1Bar ja sitten korkeemmalle paineelle esim. 1,5Bar.

Toteutus onnistuu aika helposti magneettiventtiilillä ja "kuula jousi säätöventtiilillä" Tai vaikka ihan magneettiventtiilillä bleedaamalla. Bleedaus ei oo mun mielestä hyvä systeemi, mut toimii sekin jollain lailla.

Mulla on tollainen "kuula jousi venttiili" yksi ylimääräinen
ei oikeen auennut mihin väliin toi magneetti ventiili tulee, kuulajousi säätö ventiili hyttiin pyöriteltäväks vaihteen vaihdon aikana :lol: magneetti ventiili pakosarjaanko päästämään pakokaasu jomalle kummalle hukkaportille kytkimen avulla ? läppärunko systeemi mitä oikein pyöritit mielessäsi :wink:
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Ms nissan b12 roadsport projektiin

Post by Puuhastelija »

IMG_7427.JPG
Vain mielikuvitus on rajana miten ton tekee.
Tossa kuvassa on "yläpaine" säädettävissä, jos tarvii "alapainetta" säätää niin siihen myös "kuula jousi venttiili" sen magneettiventtiilin viereen.

Magneettiventtiili lepotilassa niin on korkeempi paine ja kun magneettiventtiilille tulee virta niin on alempi paine käytössä. Sitten jostain jollain katkaisija systeemillä kepiltä ohjaus magneettiventtiilille.

Huomaa että magneettiventtiili pitää olla sellaine että se sulkee molemmat linjat lepotilassa.
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Ms nissan b12 roadsport projektiin

Post by Puuhastelija »

Tohon systeemiin voi vielä lisätä sitten ahtopaineohjauksen megalta niin saat sitten lisättyä ahtopainetta kierrosten noustessa niin saat sen tavoittelemas tehon ulos kuitenkaan vääntörajoja rikkomatta.
Ja tosiaan MS2 ei osaa vaihtaa ahtopaineen karttaa se vaihtaa ainoastaan sytytyksen ja polttoaineen kartat.
Tonttuli
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Sun Nov 11, 2012 1:30

Re: Ms nissan b12 roadsport projektiin

Post by Tonttuli »

Puuhastelija wrote:Tohon systeemiin voi vielä lisätä sitten ahtopaineohjauksen megalta niin saat sitten lisättyä ahtopainetta kierrosten noustessa niin saat sen tavoittelemas tehon ulos kuitenkaan vääntörajoja rikkomatta.
Ja tosiaan MS2 ei osaa vaihtaa ahtopaineen karttaa se vaihtaa ainoastaan sytytyksen ja polttoaineen kartat.
njoo megahan osaa ajatella jos ahtopaine laskee fiksu idea kieltämättä parempikin voisi olla mutta tyydytäköön minun vaatimukset :)
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Ms nissan b12 roadsport projektiin

Post by Masi_K »

Tyhmä kysymys mutta miksi ei ms3 ja vaihteiden mukaista ahtopaineohjausta ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Post Reply