mega yksi sylinteriseen turboon.

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Quad_turbo
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Thu Oct 21, 2010 14:37

mega yksi sylinteriseen turboon.

Post by Quad_turbo »

Eli pikku projekti ois meneillään, eli pieni leikkikalu mönkijä 140cc "honda mankin" koneella, oikeasti YX140cc stomp minicrossista ja IHI rhb31 turbolla ja megaa ajattelin laitella, mutta ei juuri hajua että mitä osia se vaatii että saa pelaamaan vai saako?

tarkotus ois toki yhdellä suuttimella ja ja siten että megalla myös sytytys.

oisko mahdollinen setuppi että mega ja yksi suorasytytys puola?? miten tuosta rakentaisi toimivan systeemin, jos joku viittis kertoa amatoorille että mitä kaikkia osia ja miten kytken megaa suoratykäpuolan yms. ja miten otan kierrosluku tiedon? tarviiko välttämättä trikkeripörää ja hallia/ VR anturia??

tuolta ostaisin osat nämä osat, mutta tarviiko mitään muuta?

- http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... ucts_id=74

tässä kun on vaihtoehtona sytytyslähdöt, otanko siihen yhden sytytyslähdön vai hä??


- http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... cts_id=147

- http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... ucts_id=82


kiitos, jos jaksoit auttaa!
Quad_turbo
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Thu Oct 21, 2010 14:37

Re: mega yksi sylinteriseen turboon.

Post by Quad_turbo »

tuli muuten mieleen...voiko megaa asentaa yleensäkkään ILMAjäähtytteiseen moottoriin? vai onko vedenlämpöanturi pakollinen megassa?

mitenkäs tuo microsquirt? kelpaako se ilmajäähdytteiseen?
Quad_turbo
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Thu Oct 21, 2010 14:37

Re: mega yksi sylinteriseen turboon.

Post by Quad_turbo »

Quad_turbo wrote:tuli muuten mieleen...voiko megaa asentaa yleensäkkään ILMAjäähtytteiseen moottoriin? vai onko vedenlämpöanturi pakollinen megassa?

mitenkäs tuo microsquirt? kelpaako se ilmajäähdytteiseen?
vastaan itse-itselle-> luen magamanuaalin ensin :D
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Juu, kannattaa lukea manuaali ihan ensin. Joudut sitä kuitenkin tavaamaan jossain vaiheessa :)

Sytkää varten tarvitset tosiaan yhden sytkälähdön. Suosittelisin ottamaan suoraan tuon v3.0-piirilevyn, siinä on sytkälähtö valmiina ja muutenkin toteutus on huomattavasti laadukkaampi. Jonkinlainen triggeripyörä ja anturi on sytkän kanssa pakolliset. Yksisylinterinen saattaisi onnistua ihan yhdellä hampaalla per kampuran kierros, mutta en ole tästä ihan 100% varma kun en ole kokeillut.

Ja ilmajäähdytys ei ole mikään ongelma. Anturi vaan mittaamaan kannen lämpötilaa ja hyvin toimii.
Arttu
GSX1100 -85
Smokie
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Sun May 29, 2005 18:08
Location: SJK

Post by Smokie »

Crossikoneessa ei liene latausta? Mahtaisko saada jostain mankin osista? Ei kannata ahnehtia sytkää heti aluksi, sen voi laittaa Megan perään myöhemminkin jos siltä tuntuu. Kaasari toiminee kaasuläppänä ja edes TPS ei oo pakollinen, joskin suositeltava. Lämpöanturit tosiaan on pakollisia ja myös niiden kalibrointi on oltava oikein. Ilmajäähdytteisessä kantsii sijoittaa "nesteen" anturi johonkin sylinterin ja kannen rajalle.
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Post by Jasu »

Image
Tuollai tuli tällättyä Rättärin kanteen "perus-Boschilainen" vedenlämpöanturi, kierteytin anturiin saman M7 kierteen joka kannessa kivasti sattui tuossa kohdassa olemaan. Mielestäni ihan järkeviä lukemia tuosta kohdasta tulee...

Lämpenee suht äkkiä, reagoi kuormitukseen, talvellakin saa lämmityskäytön rikastukset "järkevästi" pois jne...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Quad_turbo
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Thu Oct 21, 2010 14:37

Post by Quad_turbo »

Smokie wrote:Crossikoneessa ei liene latausta? Mahtaisko saada jostain mankin osista? Ei kannata ahnehtia sytkää heti aluksi, sen voi laittaa Megan perään myöhemminkin jos siltä tuntuu. Kaasari toiminee kaasuläppänä ja edes TPS ei oo pakollinen, joskin suositeltava. Lämpöanturit tosiaan on pakollisia ja myös niiden kalibrointi on oltava oikein. Ilmajäähdytteisessä kantsii sijoittaa "nesteen" anturi johonkin sylinterin ja kannen rajalle.
juu tuo kanne/ sylkän raja se varmaan lämpimin paikka ja oikea paikka sille vesi anturille on täs tapauksessa.

kaasuläpän meinasin tilata ebeystä ruisku kelkan läppärungon ( 125 usd ) joss tps ja suuttin ja kaikki( oikeastaa siinä on kaks läppää mutta saa irroitettua toisistaa ilman rälläkkään)

mutta nyt ALUKSI peli tulee kaasarilla ja katotaa saahaanko pelaamaan(eli kestämääm) ja kaasari tulee ennen urpoa, ni ei tarvii paineistaa, jso pelaa ni sitte voi ruiskua ruveta kehitteleen ;)

toki tässä versiossa joutuu jättämään välijäähyttimen ja dumpin pois kuvioista. bensalle teen kyllä jonkin näkösen pienen jäähdyttimen enenku se pääsee kaasarille, ni siten saa edes vähä lämpöjä matalemmaksi, vaikka se ilma ahtaessa joka tapauksessa lämpiääkin.

onko muuten kellää kokemusta megasta/suutimista yms. osista jos meinaa alkoholia tai metanolia käyttää menovetenä, tarvinnee eri suuttimet, muuta?? mutta tämä on sitte kehitys versio XXX :DD kun nyt sais edes koneen kestämää pienemmät tehot :) yhten mekaanisella ahtimella tehdyn mankin tiedän mikä käytti alkoholia....
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Post by Jasu »

Image
Vähän on kyllä tullut sitten osallistuttua myös ilmajäähdytetyn ahdetun koneen kanssa askarteluun/säätämiseen, ja täytyy myöntää että ihan on hauskaa se...

Tuosta ahtimen koosta voisin sen verran mainita että IHI rhb31 on juuri ja juuri riittävän pieni tuohon 652cc moottoriin, saisi olla vieläkin pienempi..! Puhallin lähtee ahtamaan vasta yli 3000rpm ja täydet ahdot tulee muistaakseni jossain 4000rpm hujakoilla. Ei vaan ole pienempää turboa vielä vastaan tullut, joten on ollut "tuohon tyytyminen"...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Quad_turbo
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Thu Oct 21, 2010 14:37

Post by Quad_turbo »

Jasu wrote:Image
Vähän on kyllä tullut sitten osallistuttua myös ilmajäähdytetyn ahdetun koneen kanssa askarteluun/säätämiseen, ja täytyy myöntää että ihan on hauskaa se...

Tuosta ahtimen koosta voisin sen verran mainita että IHI rhb31 on juuri ja juuri riittävän pieni tuohon 652cc moottoriin, saisi olla vieläkin pienempi..! Puhallin lähtee ahtamaan vasta yli 3000rpm ja täydet ahdot tulee muistaakseni jossain 4000rpm hujakoilla. Ei vaan ole pienempää turboa vielä vastaan tullut, joten on ollut "tuohon tyytyminen"...
hauskuus se täs projektissa juuri se pääpointti onkin, eihät tässä mitään järkeä ole :lol: kyl täs iäs (24v) pitäs isompia pyöriä rassata, mutta ei ole korttia ajella ku mopolla. "pojat on poikia!"

pitää kattoa et miten saa sitte tuo ihi heräilemänä tossa 140cc pelissä...
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Muistathan että jos laitat kaasuttimen turbon imupuolelle, on turbossa oltava erikoistiivisteet. Muussa tapauksessa ahtimen kompressorikoteloon syntyvä alipaine voi imeä öljyt läpi. Ja alipainettahan siellä on aina kun kaasu ei ole täysin auki.

edit: sinänsä hauska projekti. Itsellä on kanssa käynyt mielessä hankkia joku "kiinanihme"-mönkkäri ja ahtaa+squirtata se :wink:
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Post Reply