Sytkä kasattu oikein?

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
LuomuTeurastaja
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Sat Sep 25, 2010 15:13
Location: Lappajärvi

Sytkä kasattu oikein?

Post by LuomuTeurastaja »

Elikä ostelin tos valmiiks kasatun v2.2 megan ja tutkiskelin, että miten se on kasattu ja vertailin täällä lukemiin ratkaisuhin, niin kysymys kuuluu, että pystynkö ohjailemaan omaa puolaa+jakajaa tällä kytkennällä vai tarvinko lisäks esim. 373 kipinäkiven?

Add 750R Resistor from (-) of D17 to the right
(5v) side of R23
Run a length of wire from D17(-) to X11
ja jumpperi oli XG1 ja XG2:ssa paikalla (En kyl oo varma onko sillä merkitystä kyseisen kytkiksen kanssa.)
Ja lopuksi DB37 liittimeltä pinni no:25 johto ohjaamaan sytytys modulia?

Tosiaan tuo ostamani piirilevy oltiin kytketty noin, mutta siitäpä en oo tietonen onko sitä suunniteltukaan ohjailemaan kipinää, vaan pelkkiä suuttimia..

Jatkokysymyksiä mikäli toimii tuolla kytkiksellä..
-Miksi muut käyttää kipinäkiveä, mikäli se toimii tuolla tavalla??
Tuleeko savu kun yritän ohjata modulia?
Kärsiikö piirilevyn komponentit suuremman kuorman tällä kytkiksellä?

Ja sit jos ei toimi kyseisellä kytkiksellä.
Pitääkö kyseinen kytkis poistaa jos laitan kipinäkiven?

Siinähän se suurin huolen aiheeni, mut kysästään ny samat pikkukysymykset täs samassa ku kirjottaan alotin.. :)

(lainaus megasquirt ohjeesta)

"Q2, Q7 IRFIZ34g MOSFET tai IRFZ44N MOSFET

Asenna ja juota FETit Q2 ja Q7 Jos Fetit ovat mallia IRFIZ34G niin voit ruuvata
ne suoraan laatikkoon kiinni. Muuten joudut asentamaan MICA-eristeen kuvan
mukaisesti."

Mitäs ku mulla mallia IRFIZ34N, eli viimenen kirjain eri??
Ja mihin tuo 3cm * 3cm * 1cm alumiininen(?) jähdytys siili kuuluu? Asentajan otsaanko kun megaa kytketään autoon :lol: Ei oo missään ohjeissa näkyny moista(vai oonko vaan niin sokee)

En kyl oo varma tuliko kysymykset oikealle osastolle, mut toivottavasi Megajumalat armahtaa aloittelijan :D
325e TIC
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Olisikohan mahdollista saada kuvia siitä levystä ja osista jotka ihmetyttää?

Jokatapauksessa jos kytkentä on tehty tuon ohjeen mukaan, tarvitset jonkun ulkoisen sytytys-yksikön (aka "kiven") esim. BOSCH 0 227 100 124

em. sytytys-yksikkö on yksikanavainen eli jakajasytytys onnistuu, mutta se ei osaa ohjata puolan latausaikaa eli dwelliä vaan megasta pitää laittaa asetukset kohdalleen.

Se miksi käytetään noita VB921:siä tai BIP373:sia johtuu siitä että kytkentä on yksinkertaisempi ja osat edullisempia jos ei sitten noita -124 (tai vaikka -139) yksiköitä satu saamaan romuautoista.

Megan kanssa ei ole yhtä oikeaa tapaa tehdä asioita vaan samaan lopputulokseen pääsee monella eri kytkennällä.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
LuomuTeurastaja
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Sat Sep 25, 2010 15:13
Location: Lappajärvi

Post by LuomuTeurastaja »

Elikä tuolta viä näkys kuvat (myynti ilmotus)
http://www.nettivaraosa.com/elektroniikka/1021740

Kuvista näkyy tuo kyseinen kytkentä, mutta näitä ei erota..
- XG1 ja XG2 jumpperoitu
- D8 (1N4733 5.1V Zenerdiodi?Kai :D ) on paikoillaan, mutta navat on kuitenki jumpperoitu. (molemmat tuon 6pin optoisolaattorin vieressä)

Eli kyseinen kytkentä pitäis toimii esim. BOSCH 0 227 100 124 moduulin kanssa (En tienny, että seki luokitellaan kiveks... :oops: ) Entä käykö siihen tuo mega-efin Sytytysmoduli 1 Kanava laadukas tarvikemalli --> http://www.mega-efi.fi/product/129/syty ... rvikemalli

On kyl 139 loppunen mut onko se kopio siitä ja ei pelaa? ei viittis turhasta maksaa :)

elikä onko noita 373:sia ja 921:siä käytetty vaan ettei tartte moduulia ostaa, eikä sillä oo mitään tekemistä kestävyyden/luotettavuuden kanssa? (ainoastaan helppouden) Tarkotus on kuitenki rakentaa varma käyttis tosta autosta.

noilla 373:lla ja 921:lläkö ei tartte murehtia noista puolan latautumisajoista ollenkaa? Onko se ensikertalaiselle mahotonta laittaa ne asetukset kohdille vai onko niihin liki arvot? Ilmeisesti mun tapauksessa sit saattaa aiheuttaa päänvaivaa tuo 36 000V puolaki?

Mut kiitokset pikaisesta vastauksesta. :D On kuiteski viä TPS ja VR-muunninpiiri tilaamatta ni saa varmistusta, että mitä muita romppeita tilaan samalla :D
325e TIC
louraiders
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 101
Joined: Wed Jun 10, 2009 22:31
Location: KOTKA

Post by louraiders »

Bosch on aina bosch :wink: Mutta kyllä tuo tarvikemalli pelaa, -139 loppunen hoitaa puolan latausajan itse..
Lada 1200L -89 1.7 TICi
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

LuomuTeurastaja wrote: noilla 373:lla ja 921:lläkö ei tartte murehtia noista puolan latautumisajoista ollenkaa? Onko se ensikertalaiselle mahotonta laittaa ne asetukset kohdille vai onko niihin liki arvot?
Noilla yksiköillä on laitettava mega ohjaamaan puolan latausaikaa.

ne eivät sisällä mitään mikä laskisi puolan latausajan

Ei ne latausaikojen asetukset niin ylivoimaisia ole että sen vuoksi em. kivet pitäisi unohtaa.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Post Reply