Ongelmia Wheel Decoderin kanssa

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Ongelmia Wheel Decoderin kanssa

Post by ArttuH »

Olen tässä pariin otteeseen yrittänyt laittaa sytkän ohjausta toimintaan, mutta heikolla menestyksellä. Nyt alkaa homma kypsyttämään sen verran, että pitää alentua kyselemään vinkkejä. :)

Eli setuppi olisi suunnillleen seuraava: 4-1 triggeripyörä, tunnistus hall-anturilla, wasted spark kahdella tuplapuolallla, omatekoinen puolien ohjain ja kone on moottoripyörän rivinelonen. Eli triggeripyörä on alumiinikiekko, jossa on kolme magneettia 90 asteen välein, asennettu suoraan kampuran päähän. Softaversio on MSnS-E 025e.

Testailin ensin systeemiä pöydällä pyörittämällä triggeripyörää sähkömoottorilla ja kaikki näytti toimivan hyvin, kunhan sain ensin MS:n asetukset kohdilleen. Kierrosluku Megatunessa näytti järkeviä ja tasaisia arvoja. Tosin en testannut 2000rpm:ää pienemmillä nopeuksilla.

No, sitten ruuvailin hilut mopoon kiinni ja eipä toimi enää. MS näyttää tunnistavan koneen pyörimisen vain noin joka kymmenennellä starttauskerralla. Lisäksi ajoitus tuntui olevan sen verran poskellaan, ettei kone käynnistynyt helpolla enkä ehtinyt hakemaan sitä kohdalleen ennen kuin akku alkoi hyytyä.

Olettaisin että triggerisignaali menee kontrollerille asti kuten pitääkin, sillä kun poistin asetuksista sytkän ohjauksen, niin jokainen starttaus tuotti odotetusti pomppivan rpm-näytön. Eli jonkinlainen softaongelma (tai siis ominaisuus) tuntuisi olevan kyseessä. Muistelen, että joissain aikaisemmissa softaversioissa olisi ollut tämän tyylistä ongelmaa, mutta siihen olisi tullut korjaus jo aikoja sitten.

Eli olisiko kellään mitään ideaa, miksi MS tunnistaa starttauksen vain satunnaisesti? Kaikki vinkit ovat tervetulleita.
Arttu
GSX1100 -85
c16v
Megasquirttaaja
Posts: 29
Joined: Wed Mar 30, 2005 15:29

Post by c16v »

oooooooo
Last edited by c16v on Fri Jul 29, 2005 16:03, edited 1 time in total.
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Koitappa katsoa skoopilla onko signaalissa kuinka paljon häiriötä. Mulla alkoi toimia suojatulla johdolla hyvin.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

No niin, testailin ja selvittelin vähän lisää. Sain probleeman esille myös pöytätestailussa. Signaali menee kyllä prossulle asti nätisti ja häiriöttä. Ongelmana on ilmeisesti se, että mulla on tuossa pyörässä triggereinä 2mm magneetit tasalevyisten hampaiden sijaan. Eli anturilta tulevat pulssit ovat hyvin kapeita verrattuna pulssien väleihin ja tästä syystä koodi tuntuu hyljeksivän niitä varsin herkästi.

Koitin hiukan modata koodia ja lievensin häiriöpulssien suodatusta. Tämä tuntui auttavan jonkin verran, nyt 200-300rpm nopeudet tunnistuvat kohtuullisen luotettavasti. Tosin ongelmia on vieläkin, varsinkin nopeahkot kiihdytykset pudottavat ohjaimen synkasta helposti. Eli en taida vielä viitsiä kokeilla tuota pyörässä tuollaisenaan.

Eli sitten pitäisi arpoa mitä seuraavaksi tekisi, muuttaisiko trikkeripyörää vai yrittäisikö muokata koodia. Koodin muokkaaminen tuntuu huonolta vaihtoehdolta, koska en ole mitenkään turhan hyvin perillä sen toiminnasta enkä tuon prosarin ohjelmoinnista yleensäkkään. Lisäksi sama ruljanssi olisi edessä joka ohjelmapäivityksen yhteydessä. Toisaalta ei huvittaisi tehdä uutta pyörääkään, kun sain juuri suunniteltua ja leikkautettua hienon alumiinikiekon magneetteja varten :) Tietysti voisin koittaa päivittää tuon 12-1-versioksi, se kävisi helposti magneetteja lisäämällä ja tilanteen pitäisi parantua sillä jonkin verran. Jos se ei auta, niin sitten kai pitää tehdä raudasta sellainen tavallinen hammaspyörä. Valitettavasti siinä vaan menee koko anturoinnin toteuttaminen vähän hankalammaksi.
Arttu
GSX1100 -85
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Homma etenee. Lisäilin magneetteja triggeripyörään niin, että sain aikaiseksi 12-1 pyörän. Tähän mennessä olen testaillut sitä vasta pöydällä, mutta paremmalta näyttää. MS tunnistaa hitaankin pyörityksen ja kiihdytykset eivät näytä aiheuttavan ongelmia.

Mutta ei tuo vieläkään vaikuta aivan täydelliseltä, "startatessa" menee pari sekunttia ennen kuin MS pääsee kiinni ja alkaa antaa kipinää. Lisäksi huomasin, että ykkös- ja kakkospuolien dwell-ajoissa on eroa, 4,5ms vs. 6ms, kun asetuksena on 6ms. Tämä tosin saattaa johtua triggeripyörästä, se kun ei tuossa testipenkissä ole täysin suorassa.

No, joka tapauksessa nyt näyttää sen verran hyvältä, että voisi taas koittaa asennella noita romuja koneeseenkin. Katsotaan sitten miten toimii.
Arttu
GSX1100 -85
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

ArttuH wrote:Koitin hiukan modata koodia ja lievensin häiriöpulssien suodatusta. Tämä tuntui auttavan jonkin verran, nyt 200-300rpm nopeudet tunnistuvat kohtuullisen luotettavasti.
Voisitko kertoa mitä muutit koodista, mulla on 6-1 pyörällä vastaavia ongelmia 12-1 modaus vähän auttoi. Käyntiin ei meinaa lähteä millään kun ei tule kipinää mutta heti kun kierrokset nousee yli 500 niin ei enää ongelmia (paljosta ei siis ole kiinni)
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Turbiini wrote: Voisitko kertoa mitä muutit koodista, mulla on 6-1 pyörällä vastaavia ongelmia 12-1 modaus vähän auttoi. Käyntiin ei meinaa lähteä millään kun ei tule kipinää mutta heti kun kierrokset nousee yli 500 niin ei enää ongelmia (paljosta ei siis ole kiinni)
Muutoksen kohteena oli tällainen pätkä:

;check to see if obvious false trigger
lda cTimeH
cmp avgtth12h ; divided by two before storage
bhi w_decode_ok
blo w_decode_false
lda cTimeL
cmp avgtth12l
bhi w_decode_ok

Ja muutin sen tällaiseksi:

;check to see if obvious false trigger
lda cTimeH
cmp avgtth14h ; divided by four before storage
bhi w_decode_ok
blo w_decode_false
lda cTimeL
cmp avgtth14l
bhi w_decode_ok

Ymmärtääkseni tuon pitäisi lyhentää aikaa, joka pitää olla kahden triggauksen välillä, jotta ne hyväksyttäisiin. Joku paremmin koodiin perehtynyt voisi valottaa asiaa.

Kokeilin muuten 12-1-pyörää mopossa, ei hyvä vieläkään. Ensinnäkin tarvittiin 5-10s starttaus ennen kuin kipinää alkoi tulla. Sitten kone koitti käynnistyä ihan nätisti, mutta heti muutaman tahdin jälkeen kipinän ajoitus tuntui menevän poskelleen. En ole vielä saanut hankituksi ajoituslamppua, joten arvoitukseksi jäi mitä tuossa itse asiassa tapahtui.

Tuntuu olevan hiukan tapauskohtaista tämä sytkän toimivuus, joillain vastaava yhdistelmä on toiminut jo vaikka kuinka pitkään, mutta osalla porukasta tuntuu olevan ylitsepääsemättömiä vaikeuksia. Olisi kiva tietää mistä tuo on kiinni.

No, nyt on näköjään tullut taas uusi koodiversio. Pitänee testailla sitä tässä ehtiessään ihan ajoituslampun kanssa.
Arttu
GSX1100 -85
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

025i6 korjaa jotain dwell-ongelmia wheel decoderia ja suorasytkää käytettäessä. Tuota koodia kannattaa ehdottomasti kokeilla. Itselläni ei mitään sytkäongelmia ole ollut sen jälkeen kun wheel decoder saatiin bugikorjattua.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

niin no mulla on 025g6 joka siis toimii käynistyksessä paljon huonommin ku 021v joka toimi muuten loisavasti, mutta puolan latausajat oli mitä sattuu eli sytkä yksiköt ei kättä kärsiny vaikka miten sääti. Tuo koodin muokkaus sattoi hieman auttaa, laturi perkules temppuilee joten ei ole täyttä varmuutta mutta viimeksi kun akun lepo jännite oli alle 11.9v ei yrittänytkään käyntiin. Nyt hörähti 11.7v lepo jännitteellä, eli startatessa 7v ja kone pyörii melko hiljaa. vielä jos sen viiveen että rupeaa antamaan kipinää sais pienemmäksi.

Code: Select all

w_decode_ok:
;END NEW
        clr     lowresL     ; always reset the lowres ready for next int
        clr     lowresH
        ; ignore first few pulses
        brclr   6,wheelcount,w_decode2	; if bit 6 clr then we've done holdoff
        dec     wheelcount
        lda     wheelcount
        and     #$3F
        bne     w_rti
        bclr    6,wheelcount
oliskohan tuon muokkaamisesta apua?

edit: nyt toimii eli yllä oleva koodin pätkä muotoon

Code: Select all

w_decode_ok:
;END NEW
        clr     lowresL     ; always reset the lowres ready for next int
        clr     lowresH
        ; ignore first few pulses
        brclr   5,wheelcount,w_decode2	; if bit 6 clr then we've done holdoff
        dec     wheelcount
        lda     wheelcount
        and     #$3F
        bne     w_rti
        bclr    5,wheelcount
Nyt rupeaa antamaan kipinää heti kun kone on kierroksen pyörähtäny, eikä häiriöitä tunnu olevan.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Taas tilannepäivitystä. Testailin 25i6-koodin ja ajoituslampun kanssa. Tällä kertaa sain jopa koneen käyntiin, tuntui myös käyvän ihan nätisti, mutta käynnistyksen kanssa on vielä ongelmia.

Kipinää alkaa tosiaan tulemaan aika äkkiä, kunhan älyää aloittaa starttaamisen heti virtojen kytkemisen jälkeen. Parin sekunnin odottelun jälkeen saakin sitten sahata tosi pitkään. Startatessa kipinä näyttäisi tulevan ihan ajallaan, mutta kun kone sytyttää niin ajoitus näyttäisi menevän ihan poskelleen. Välillä ampuu komeasti putkessa, välillä aivastelee ja potkii vastaan, kipinöitä tuntuu myös puuttuvan välistä. Sitten kun koneen sattuu saamaan käyntiin ja kierrokset tonnin päälle kaikki toimii kuten pitääkin. Ennakko näyttäisi pysyvän kohtuullisen vakaana ja säätyvän kuten pitääkin. Ajossa en vielä kokeillut kun en viitsinyt alkaa asentelemaan piuhoja kunnolla, starttausongelmien takia tuota ei vielä viitsi ottaa käyttöön.

Eli sitten pitäisi taas keksiä jotain lääkkeitä ongelmaan. Jotenkin on näitä kokemuksia täältä ja MSEFI:ltä lukiessa tullut sellainen tunne, että nämä ongelmat yleensä esiintyvät pienempiä triggerihammasmääriä käytettäessä. Nyt voisikin heittää kysymyksen, mikä on pienin hammasmäärä, jolla wheel decoder on saatu toimimaan ongelmitta? Eli yksi mieleen tuleva ratkaisu olisi lisätä taas hampaita triggeripyörään. Mutta ensin voisin kyllä kokeilla tuota Turbiinin esittelemää koodin muokkausta. Mitä tuon muuten pitäisi periaatteessa tehdä?
Arttu
GSX1100 -85
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Käsittääkseni lyhentää aikaa aikaa jonka ajan pitä tulla vakaatapulssia, mulla kun kone pyörii melko nykäyksittäin startatessa niin tuosta oli suuri apu. Pienempää lukua kun kokeili niin sitten ei suoratus piisannu ollenkaan ja kipinää tuli ihan miten sattuu, mutta tuo tuntuis toimivan häiriöittä suurillakin kierroksilla.
passi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Sat Mar 19, 2005 19:12

Post by passi »

Itselläni oli tälläinen 1000rpm maaginen raja myös kun megasparkkia asentelin.

Ongelma taisi tulla siitä että "Trigger return" moodissa sytkä piti olla niin paljon poskellaan että sai käyntiin, ettei toiminut alle 1000rpm.

"Time based" moodiin muutin ja korjasin trigger anglen fyysisesti oikeaksi niin toimi.


Minulla on myös ollut ongelmana kokoajan että sytkä ei ole tasainen, vaan heiluu useita asteita vauhtipyörällä edes takasin. Muutin vakio sytkän tämän vuoksi takaisin. Sytkän vaeltelu aiheutti kaikkea kivaa. Ja ennakko laski kierrosten mukana, eli ei noudattanut karttaa.

Setuppihan on että nokka-akselin päässä halli josta triggaus ja virranjakaja. Ehkä nuo ketjun päässä olevat akselit ja yksi triggaus/kierros tuottaa moisen hölynpöly-sytkän. Koodia kun päivittelin niin rupesi myös startissa lyömään aivan vituralleen sytkää. Tosin vaihtui koko megan rauta minulla siinä samalla, tiedä sitten laskeeko mulla kide omiaan, 32kHz kide se on mutta ei megan mukana tulevan merkkinen ja vähän isompi.

T. Pasi
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Uutta softaa pukkaa, saattaa vaikuttaa tähänkin wheeldecoder-ongelmaan:

http://www.msefi.com/viewtopic.php?p=68772#68772
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

No niin, nyt on sitten mopo ajossa MS-sytkän kanssa.

Päivitin ensin koodin tuohon 25n9-versioon, ei parannusta käynnistyvyyteen. Kokeilin myös time based- ja trigger return-asetuksia. Time based tuntui toimivan vielä kehnommin. Sitten tein koodiin nuo molemmat aikaisemmin mainitut muutokset, jonka starttaaminen helpottui huomattavasti. Ajoitus tuntuu edelleen sekoilevan, mutta nyt koneen saa kuitenkin useimmiten käyntiin. Melko usein kuitenkin paukkeen ja vastaanpotkimisen kera.

Koneen käydessä ajoitus tuntuu olevan mitä pitäisikin. Aivan tyhjäkäynnillä ajoitus heittelee jonkin verran, mutta en pidä sitä ihmeenä, sillä tyhjäkäynti on melko epätasaista. Pitäisi synkata kaasuläpät.

Kehnoijen kelien ansiosta en ole vielä päässyt testaamaan kunnolla ja keräämään datalogeja. Hiukan tuntuisi, että kone käy nyt vähän laihalla. Tämä voisi olla ihan järkeenkäyvää, jos sytkäsignaalissa on aikaisemmin ollut ylimääräisiä häiriöpulsseja. No, toivottavasti ehtii pian ajelemaan läppärin kanssa, sittenhän tuon näkee.

Mutta tuo starttaus olisi kiva saada kuntoon. Välillä potkii vastaan niin, että oikein pahaa tekee. Pitänee kai syventyä vähän tarkemmin tuon koodin toimintaan. Kaikenlaisia vinkkejä ja ideoita otetaan myös vastaan.
Arttu
GSX1100 -85
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

ArttuH wrote:No niin, nyt on sitten mopo ajossa MS-sytkän kanssa.

Päivitin ensin koodin tuohon 25n9-versioon, ei parannusta käynnistyvyyteen. Kokeilin myös time based- ja trigger return-asetuksia. Time based tuntui toimivan vielä kehnommin. Sitten tein koodiin nuo molemmat aikaisemmin mainitut muutokset, jonka starttaaminen helpottui huomattavasti. Ajoitus tuntuu edelleen sekoilevan, mutta nyt koneen saa kuitenkin useimmiten käyntiin. Melko usein kuitenkin paukkeen ja vastaanpotkimisen kera.

Koneen käydessä ajoitus tuntuu olevan mitä pitäisikin. Aivan tyhjäkäynnillä ajoitus heittelee jonkin verran, mutta en pidä sitä ihmeenä, sillä tyhjäkäynti on melko epätasaista. Pitäisi synkata kaasuläpät.

Kehnoijen kelien ansiosta en ole vielä päässyt testaamaan kunnolla ja keräämään datalogeja. Hiukan tuntuisi, että kone käy nyt vähän laihalla. Tämä voisi olla ihan järkeenkäyvää, jos sytkäsignaalissa on aikaisemmin ollut ylimääräisiä häiriöpulsseja. No, toivottavasti ehtii pian ajelemaan läppärin kanssa, sittenhän tuon näkee.

Mutta tuo starttaus olisi kiva saada kuntoon. Välillä potkii vastaan niin, että oikein pahaa tekee. Pitänee kai syventyä vähän tarkemmin tuon koodin toimintaan. Kaikenlaisia vinkkejä ja ideoita otetaan myös vastaan.
Wheel decoder ongelmista kannattaa raportoida suoraan Jamesille msefi foorumilla. Ei ole yleensä kauaa kestänyt että ongelmat on korjattu :)
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Vaihdoin koodin 024s9-versioon ja TADAA! - kaikki toimii. Eli mitä ilmeisimmin noissa 025-sarjan versioissa on jokin bugi starttaukseen liittyen.

Tuossa 024s9-versiossa taisi olla jotain ongelmia dwell controllin kanssa? Mulle tuosta ei luultavasti ole haittaa tällä hetkellä, koska nykyisten puolien kanssa voi huoletta käyttää ylipitkiä latausaikoja. Mutta jatkossa pitäisi varmaan vaihtaa puolat "tiukempiin" ja silloin olisi hyvä jos latausajan säätö toimisi kunnolla.
Arttu
GSX1100 -85
Post Reply