Pyörän runko on vuoden -92 ja moottorina -95 vesikone. Pyörä on fighteriksi rakennettu vuonna 2006 ja kokenut aina talvisin pieniä uudistuksia.
Alkuperäiset alipainekaasuttimet olin vaihtanut jo edellistalvena Mikuni RS40 suoravetoihin, joilla kaasuun vastaavuutta ja alavääntöä tuli kyllä todella mukavasti. Kuitenkin kaasuttimien säätäminen suuttimien ja neulojen kanssa ei enää kiinnostanut, vaan takaraivoon jäi kytemään ajatus helposti säädettävästä polttoainejärjestelmästä.
Idea ruuttaamiseen lähti yhdeltä kaverilta, joka kertoi aikovansa ruutata omaa pyöräänsä. Alussa ajattelin että siinä on kyllä sellainen homma mihin itse en ikinä aio rueta, mutta mitä enemmän asiaan tutustuin niin sitä kiinnostavammalta aihe alkoi tuntua. Etenkin säädettävyys ja muuteltavuus sekä itse tekeminen teki hommasta mielenkiintoisen. Sain vielä sovittua koulussa proffan kanssa että teen ruuttaamisen mekatroniikan työkurssin työnä, joten sittenhän se piti laittaa DIY:lle jenkkeihin tilaus menemään. Lisäksi sain hyvän syyn taas viettää aikaa mopon parissa ilman että kotona "hallitus" kävisi niin herkästi marmattamaan

Paketti koostuu seuraavista palikoista:
-MS1 v2.2 lauta
-ms extra 029c koodi
-innovaten lc-1 laajakaistalambda
-Suzuki GSX-R 1000 -03 ruiskurungot joissa valmiina suuttimet, bensalinjat sekä tps-anturi. Toisioläpät poistettu. Bensapumppu on myös samanlaisesta pyörästä.
-IAT sekä CLT anturit merkkiä GM, suoraan DIY:ltä
-releet ja sulakkeet tavallisia autotarvikkeita
Kokoaminen alkoi helmikuun alussa ja muutoksia sekä rakentamista tein pikkuhiljaa. Illat menikin sujuvasti foorumeita lueskellessa sekä kerätessä muiden kokemuksia ja eteen tulleita ongelmia. Projektissa suurimmaksi ongelmaksi meinasi tulla tilanahtaus koska ainut paikka mihin jotain sai piiloon oli perä. Hommaa helpotti onneksi se että pumppu oli tankkiin asennettavaa mallia. Tankkiin piti hitsata 40mm pitkä ja 70mm halkaisijalta oleva putki johon hitsattiin bensapumpun kiinnityslaippa. Ruiskurungot oli jaoltaan 20mm kapeammat kuin alkuperäiset kaasuttimet joten tein uudet imukurkut joilla sovitin rungot paikoilleen. Johdotukset meni suhteellisen kivuttomasti ja johtosarjasta tuli ihan siistin näköinenkin. Ruutan johtosarjaa ei ole sotkettu alkuperäisiin johtoihin jotta ruutta olisi mahdollista ottaa irti ilman suurempia ongelmia. Tällä hetkellä pyörään odotellaan kiihdytyssuppiloita sekä ilmansuodattimia.
Ensimmäinen käynnistysyritys hyytyi bensatankin vuotoon ja vitutus oli melkoinen. Bensat valui pitkin pyörää ja kenkiä eikä siinä käryssä viitsinyt enää pitkään pyöriä. Vuoto sinänsä yllätti kun tankki tiiveys oli testattu aiemmin vedellä. Nähtävästi oli niin pieni reikä että veden pintajännitys ei päästänyt vettä valumaan reiästä. Bensat kaadoin pois ja puhaltelin kuumailmapuhaltimella tankin kuivaksi. Vuotokohdan rapsuttelin puhtaaksi ja kemiallista metallia päälle. Annoin yön yli kuivua ja sitten uudestaan kokeilemaan ja hyvähän siitä tuli.
Starttauksessa annoin pyörälle suoraan apukaapeleilla virtaa ja pari kertaa pumppailin linjoihin paineita. Toisella startilla lähti käyntiin ja jäi suoraan pyörimään tyhjäkäyntiä.

Olin jo vähän ihmeissäni miten hyvin se onnistui ja tarkistelin siinä koneen lämmetessä rikastusten sekä kartan toimivuutta. Reilusti rikkaalla näyttää koko kartta olevan mutta pienellä säätelyllä tyhjäkäynnistä tulikin oiken mukava. Kaasuun vastaa todella hyvin, tai siltä se ainakin tuntuu näin talven jälkeen

Kommentteja ja mielipiteitä saa vapaasti heitellä, valitettavasti en tässä kiireessä ole kuvia muistanut ottaa.