Suzuki GSX-R 1100W Fighter

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

Post Reply
-S-
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Sun Mar 01, 2009 14:16

Suzuki GSX-R 1100W Fighter

Post by -S- »

Noniin, talven aherruksen jälkeen on mopo saatu käyntiin ja pieni testilenkki ajettu. Käy hyvin tyhjäkäyntiä ja vastaa nopeasti kaasuun mutta kartat on vielä aivan sekaisin joten säätämistä riittää vielä pitkäksi aikaa.

Pyörän runko on vuoden -92 ja moottorina -95 vesikone. Pyörä on fighteriksi rakennettu vuonna 2006 ja kokenut aina talvisin pieniä uudistuksia.
Alkuperäiset alipainekaasuttimet olin vaihtanut jo edellistalvena Mikuni RS40 suoravetoihin, joilla kaasuun vastaavuutta ja alavääntöä tuli kyllä todella mukavasti. Kuitenkin kaasuttimien säätäminen suuttimien ja neulojen kanssa ei enää kiinnostanut, vaan takaraivoon jäi kytemään ajatus helposti säädettävästä polttoainejärjestelmästä.

Idea ruuttaamiseen lähti yhdeltä kaverilta, joka kertoi aikovansa ruutata omaa pyöräänsä. Alussa ajattelin että siinä on kyllä sellainen homma mihin itse en ikinä aio rueta, mutta mitä enemmän asiaan tutustuin niin sitä kiinnostavammalta aihe alkoi tuntua. Etenkin säädettävyys ja muuteltavuus sekä itse tekeminen teki hommasta mielenkiintoisen. Sain vielä sovittua koulussa proffan kanssa että teen ruuttaamisen mekatroniikan työkurssin työnä, joten sittenhän se piti laittaa DIY:lle jenkkeihin tilaus menemään. Lisäksi sain hyvän syyn taas viettää aikaa mopon parissa ilman että kotona "hallitus" kävisi niin herkästi marmattamaan :D

Paketti koostuu seuraavista palikoista:
-MS1 v2.2 lauta
-ms extra 029c koodi
-innovaten lc-1 laajakaistalambda
-Suzuki GSX-R 1000 -03 ruiskurungot joissa valmiina suuttimet, bensalinjat sekä tps-anturi. Toisioläpät poistettu. Bensapumppu on myös samanlaisesta pyörästä.
-IAT sekä CLT anturit merkkiä GM, suoraan DIY:ltä
-releet ja sulakkeet tavallisia autotarvikkeita

Kokoaminen alkoi helmikuun alussa ja muutoksia sekä rakentamista tein pikkuhiljaa. Illat menikin sujuvasti foorumeita lueskellessa sekä kerätessä muiden kokemuksia ja eteen tulleita ongelmia. Projektissa suurimmaksi ongelmaksi meinasi tulla tilanahtaus koska ainut paikka mihin jotain sai piiloon oli perä. Hommaa helpotti onneksi se että pumppu oli tankkiin asennettavaa mallia. Tankkiin piti hitsata 40mm pitkä ja 70mm halkaisijalta oleva putki johon hitsattiin bensapumpun kiinnityslaippa. Ruiskurungot oli jaoltaan 20mm kapeammat kuin alkuperäiset kaasuttimet joten tein uudet imukurkut joilla sovitin rungot paikoilleen. Johdotukset meni suhteellisen kivuttomasti ja johtosarjasta tuli ihan siistin näköinenkin. Ruutan johtosarjaa ei ole sotkettu alkuperäisiin johtoihin jotta ruutta olisi mahdollista ottaa irti ilman suurempia ongelmia. Tällä hetkellä pyörään odotellaan kiihdytyssuppiloita sekä ilmansuodattimia.

Ensimmäinen käynnistysyritys hyytyi bensatankin vuotoon ja vitutus oli melkoinen. Bensat valui pitkin pyörää ja kenkiä eikä siinä käryssä viitsinyt enää pitkään pyöriä. Vuoto sinänsä yllätti kun tankki tiiveys oli testattu aiemmin vedellä. Nähtävästi oli niin pieni reikä että veden pintajännitys ei päästänyt vettä valumaan reiästä. Bensat kaadoin pois ja puhaltelin kuumailmapuhaltimella tankin kuivaksi. Vuotokohdan rapsuttelin puhtaaksi ja kemiallista metallia päälle. Annoin yön yli kuivua ja sitten uudestaan kokeilemaan ja hyvähän siitä tuli.

Starttauksessa annoin pyörälle suoraan apukaapeleilla virtaa ja pari kertaa pumppailin linjoihin paineita. Toisella startilla lähti käyntiin ja jäi suoraan pyörimään tyhjäkäyntiä. :D
Olin jo vähän ihmeissäni miten hyvin se onnistui ja tarkistelin siinä koneen lämmetessä rikastusten sekä kartan toimivuutta. Reilusti rikkaalla näyttää koko kartta olevan mutta pienellä säätelyllä tyhjäkäynnistä tulikin oiken mukava. Kaasuun vastaa todella hyvin, tai siltä se ainakin tuntuu näin talven jälkeen :) Ensi viikolla alkaa kova säätäminen jotta saadaan suunnilleen säädöt kohdalleen ja sen jälkeen penkkiin kokeilemaan miltä se näyttää.

Kommentteja ja mielipiteitä saa vapaasti heitellä, valitettavasti en tässä kiireessä ole kuvia muistanut ottaa.
miki
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 118
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:20

Post by miki »

onko tästä mitään uutta kuulunu ? kiinnostaa kun täällä olis samanlainen ärrä suitsa 8)
Liivai
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Sun Aug 16, 2009 20:14

Post by Liivai »

-S-
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Sun Mar 01, 2009 14:16

Post by -S- »

Pitkästä aikaa taas eksyin tänne joten pientä päivitystä projektiin.

Pyörä siis saatu ajokuntoon alkukesästä, alkuvaikeuksien ja opettelun jälkeen säätäminen saatiin hyvin käyntiin. Koska säätäminen oli hyvin hidasta pelkän koeajodatan läpikäynnillä niin kehittelin ohjelman jolla vanhan kartan ja koeajodatan perusteella saa tuotettua uuden koeajodatan perusteella säädetyn kartan. Tuo ohjelma tuli tehtyä koska megan autotune ei toiminut odotetulla tavalla tai sitten en vaan osannut sitä käyttää.

Pyörän penkitin sitten Bomber Weekendissä prätkäpajan rullilla ja tuloksena oli tasainen nätti tehokäyrä sekä tuo 139.6hp takarenkaalta mikä on 5-15hp enemmän kuin vakiona, riippuen käytettävästä voimansiirtohäviöstä. Ja pyöräähän siis ei ole säädetty penkissä minuuttiakaan, joten tuo kehitetty säätöohjelma toimi yllättävänkin hyvin.

Pyörä oli kesän lähes jokapäiväisessä ajossa eikä mitään ongelmia ole esiintynyt ruiskun kanssa, ellei yhtä löystynyttä johtoliitosta oteta lukuun. Pyörä vastaa todella hyvin kaasuun eikä tukehdu tai käyttäydy muutenkaan huonosti missään tilanteessa. Alavääntö tuntuu aika mehevältä ja viiveetön kaasu helpottaa ajamista.

Nyt pyörä seisoo tallissa kun nähtävästi nokan laakeri alkoi pitämään ääntä eikä kiinnostusta enää löydy tänä syksynä pyörän laittamiseen. Tuli vaihdettua vielä autoakin ja nyt siirtyi kiinnostus enemmän autojen puolelle.

Jos jollain on kiinnostusta ostaa tuo ruiskupaketti tai osia siitä niin soittamalla tuohon nettimoton numeroon tai sähköpostilla voi tavoitella.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Etkö kokeillut megalogviewerin autotunea?
-S-
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Sun Mar 01, 2009 14:16

Post by -S- »

Ei tullut kokeiltua vaikka siitä luinkin jossain topicissa. Suhteellisen yksinkertainen oli tuo ohjelma tehdä ja siihen voi itse muutella halutut afr arvot kullekkin rasitustilanteelle. Esimerkiksi nyt asetuksena on kiihdytyksessä 13, tasakaasulla 14.7 ja moottorijarrulla 15.5. Lisäksi näkee kuinka monta mittauspistettä kullakin karttapisteellä on ja voi karsia esim alle 20 mittauspistettä sisältävät karttapisteet pois jolloin lopputulos on varmempi säätämisen kannalta.
Lambdakorjausta kanssa kokeilin mutta lopulta tulin siihen tulokseen että varmempi on tehdä kartta kunnolla ja jättää korjaamatta kuin korjata vähän huonompaa karttaa.
Syötönkatkaisuakin tuli kokeiltua mutta enää en käytä koska pyörässä on lyhyet välitykset jolloin siirtyminen katkaisusta syötöille aiheuttaa epämiellyttävän nykäisyn. Säätämällä siitäkin olisi ehkä päässyt eroon mutta ei jaksanut koko kesää käyttää säätämiseen etenkin kun ajokelejä on rajoitetusti eikä silllä bensansyöninllä ole niin väliä :)
rally_racer
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Mon Mar 14, 2005 2:45

Post by rally_racer »

-S- wrote:kehittelin ohjelman jolla vanhan kartan ja koeajodatan perusteella saa tuotettua uuden koeajodatan perusteella säädetyn kartan.
Mahtaneekos olla kiinnostusta jakaa kyseistä ohjelmaa muiden mega-harrastajien kanssa?
Corolla FX AE92 4A-GE -87 (tallissa.com)
-S-
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Sun Mar 01, 2009 14:16

Post by -S- »

No kyllä sitä jakoon laittoa on suunniteltu. Ensimmäinen versio ohjelmasta on tehty Matlab-ohjelmistolla joten sen käyttö vaatii vähän kyseisen ohjelman tuntemista. Toimii ja on helposti muunneltavissa mutta ei ihan aukea kaikille. Vaatii tosin karttojen sekä koeajodatan copy->paste puuhailua.
Toista versiota on kaveri koodannut Pythonilla mutta sieltä tulee välillä virheellisiä karttapisteitä jotka pitäisi vielä saada poistettua. Tuossa python versiossa on se hyvä puoli että se on itsenäinen ohjelma ja siinä kysytään vain koeajodatan sisältävän tiedoston nimi sekä kartta jolla se on ajettu, jonka jälkeen tulostaa vanhan ja uuden kartan näytölle vertailtavaksi ja lopuksi uusi kartta voidaan tallentaa.
Tuon Matlab version saa kuka haluaa mutta tuota python versiota pitäisi vielä vähän korjata ennen kuin uskaltaa sitä antaa levitykseen.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Matlabin coderilla väännät siitä c-koodia ja käännät exeksi.
-S-
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Sun Mar 01, 2009 14:16

Post by -S- »

Pitääpä perehtyä asiaan kunhan tässä muilta kiireiltä ehtii.
mr clock
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Wed Dec 19, 2007 21:00

Post by mr clock »

-S- wrote:Pitääpä perehtyä asiaan kunhan tässä muilta kiireiltä ehtii.
Toi megalogviewerin ajodataan perustuvat karttamuokkain toimi ainakin itselläni niin hyvin, että kannattaa kaikesta matlab-huumasta huolimatta kokeilla sitä. Sai hienosti säädettyä täyskaasuvetoja kun antoi hieman vapaammat kädet kartanmuokkaimelle.
ATdriveboard MS3 / M&W Pro 12 / 4 x CBR COP / 4 x 630cc Deka bensa / 4 x 63ml + 1 x 42ml vesi/metanoli / TD05HR-16G-10,5
Post Reply