kuinka paljon suuttimien paikalla ja suuntauksella on vaikutusta moottorin toimivuuteen ja tehoihin.
onko jotain merkitystä mihin kohtaan imusarjaa tekee paikan paineletkulle, olen ajatellut kaasuläpän viereen laittaa.
imusarja on rakennus vaiheessa ja suuttimien ja paineletkun paikkoja ei ole vielä tehty.
imusarjasta tulee mallia 4-1 eli kannesta lähtee neljä pientä putkea jotka
menee yhteen isoon putkeen joka on poikittain ja jonka toiseen päähän tulee yksi läppärunko.
suuttimien paikat
Moderator: Masi_K
Varmin ratkaisu on sijoittaa suuttimet mahdollisimman lähelle imuventtiileitä ja suunnata kohti venttiilin lautasta.
Isoilla kierroksilla saattaisi saada hiukan tehoetua sijoittamalla suuttimet mahdollisimman kauaksi imuputkiin, jolloin polttoaineella olisi enemmän aikaa höyrystyä ja sekoittua tasaisesti ilmaan. Mutta tässä on sitten riskinä kaikenlaisia ongelmia alakierroksilla, kun polttoaine alkaa tiivistymään kanavien seinämille. Tuurilla saattaa tulla myös ongelmia siitä, että joillain kierroksilla imupuolen resonanssit heittävät polttoainetta ulos imuputkista ja siten jakautuminen sylinterien välillä saattaa mennä epätasaiseksi.
Vähän yleistäen voisi sanoa, että isoilla kierroksilla toimii likimain minkälainen sijoitus tahansa, alakierroksilla on sitten tarkempaa. Tässäkin pätee se yleinen totuus, että tuurilla "vääräkin" ratkaisu saattaa toimia jossain kokoonpanossa, mutta onnistumisen mahdollisuudet on paremmat jos tekee asiat oikein.
MAP-lähtö kannattaa tuollaisessa imusarjassa ottaa siitä tasauskammiosta. Tarkemmalla paikalla ei pitäisi olla juuri väliä, jos kammion halkaisija on selkeästi imuputkia isompi. Tarkemmin ajatellen lähtöä ei ehkä kannata sijoittaa ihan kaasuläpän viereen, koska siinä paikallinen paine saattaa käyttäytyä aika mielenkiintoisesti läpän asennosta riippuen.
Isoilla kierroksilla saattaisi saada hiukan tehoetua sijoittamalla suuttimet mahdollisimman kauaksi imuputkiin, jolloin polttoaineella olisi enemmän aikaa höyrystyä ja sekoittua tasaisesti ilmaan. Mutta tässä on sitten riskinä kaikenlaisia ongelmia alakierroksilla, kun polttoaine alkaa tiivistymään kanavien seinämille. Tuurilla saattaa tulla myös ongelmia siitä, että joillain kierroksilla imupuolen resonanssit heittävät polttoainetta ulos imuputkista ja siten jakautuminen sylinterien välillä saattaa mennä epätasaiseksi.
Vähän yleistäen voisi sanoa, että isoilla kierroksilla toimii likimain minkälainen sijoitus tahansa, alakierroksilla on sitten tarkempaa. Tässäkin pätee se yleinen totuus, että tuurilla "vääräkin" ratkaisu saattaa toimia jossain kokoonpanossa, mutta onnistumisen mahdollisuudet on paremmat jos tekee asiat oikein.
MAP-lähtö kannattaa tuollaisessa imusarjassa ottaa siitä tasauskammiosta. Tarkemmalla paikalla ei pitäisi olla juuri väliä, jos kammion halkaisija on selkeästi imuputkia isompi. Tarkemmin ajatellen lähtöä ei ehkä kannata sijoittaa ihan kaasuläpän viereen, koska siinä paikallinen paine saattaa käyttäytyä aika mielenkiintoisesti läpän asennosta riippuen.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85