Sequential ruiskutus
Moderator: Masi_K
Sequential ruiskutus
Saako MS:llä tämähetkesillä softilla tehtyä todella yksinkertaista jaksottaista ruiskutusta, eli ruiskuttaa vain ja ainoastaan nelisylinterisessä koneessa 1 ja 4 syl männät ovat ylhäällä? Ongelmana on jaetut imukanavat ja jo olemassa oleva imusarja missä suuttimet on todellä lähellä venttiilejä. Edis sytkä tulee olemaan myös, joten siitä nyt periaateessa saa koneen YKK:n aina tietoon.
On ko. tapauksessa. Koko systeemi menee sekaisin jos se ruiskii jonain muina kohtina kuin YKK-kohdissa, 1-2 ja 3-4 jakavat saman imukanavan. Tästä johtuu se että jos se ruiskuttaa 2-3 sylinterin työn/imun alun kohdalla niin ne saavat tupla ruuan ja 1-4 ei mitään. Mulle siis riittää ihan yksi suutinryhmä, mikä takuuvarmasti aina suihkasee kerran kierroksella. L-jetin kanssa tuli opittua että vaikka kuinka hyvät sytkävehkeet ovat ja suojattu signaalikaapeli boksille, niin murphyn laki toteutuu, joskus se yksittäinen kipinä katoaa ja koko systeemi sekoaa. Alle 5000rpm saatiin pelaamaan aika varmasti, mutta sen yläpuolella rupesi tulemaan katoamisia.
Miettisin vaan että onnistuuko tuon Ediksen kanssa tuo TAKUUVARMA YKK-ruiskutus, vai ei?
Miettisin vaan että onnistuuko tuon Ediksen kanssa tuo TAKUUVARMA YKK-ruiskutus, vai ei?
Minihän tuo. Tuossa paperilla taas hahmottelin jos suihkauttelisi monta kertaa/kierros, ei se tule toimimaan, ruoka-eroja tulee sylinterien kesken. Tämä siis johtuu siitä kun välillä saman imukanavan imuvenat aukeavat peräkkäin, ja välillä aukeaa yhden 'tahdin' viiveellä. Piruuttani yritän varmaan nyt sitten kokeilla tuon Ediksen kanssa tuota joskus tehtyä imusarjaa, voisi se sen kanssa toimiakkin. Monojet tyylinen ruiskutushan tuohon olisi helpoin toteuttaa, ja ko. imusarjaan sen saa kyllä tehtyä kunhan tulppaa vanhat suuttimen reijät. Kaveri tuon joskus teki kun sille ei tullut mieleenkään tälläinen eksoottinen ongelma, sitten minä yritin parsia siitä toimivaa omaan autoon, mutta ei saatu sen L-jetin ohjainlaitteen kanssa toimimaan luotettavasti.
Pahin ongelmahan tuossa minin moottorissa on se että saman imukanavan jakavien sylinterien imutahdit menevät päällekkäin eli imuventtiillit on hetken auki yhtä aikaa.
Toisessa sylinterissä on menty alakuolokohdan ohi ja imuventtiili sulkeutumassa kun toisessa imu avautuu ja männän liikkuessa yläkuolokohdasta alaspäin jälkimmäinen sylinteri imee seosta ensimmäisestä. Ongelma vain pahenee osakaasulla kun kaasuläppä rajoittaa ilman saantia.
Toisessa sylinterissä on menty alakuolokohdan ohi ja imuventtiili sulkeutumassa kun toisessa imu avautuu ja männän liikkuessa yläkuolokohdasta alaspäin jälkimmäinen sylinteri imee seosta ensimmäisestä. Ongelma vain pahenee osakaasulla kun kaasuläppä rajoittaa ilman saantia.
Tuo ei ole niin hirveän iso ongelma hieman miedommilla nokilla, vaikka ongelma se on. Taidampa nyt sitten tuohon vain rykäistä kaasari-imusarjan ja kaasarin tilalle läppärungon parilla/neljällä erikokoisella suuttimella. Tuo on kumminkin tarkoitus pitää tehokkaana kruisailupelinä (noin 100hp), ei minään raaserina. Saako nuo kahden suutinpankkien ruiskutuksen ajoitettua niin että ruiskuttaa vuorotellen, eli 8kertaa/kierros? Tyhjäkäynnillä tosin ruiskutetaan vain pienemmillä suuttimilla.
Onneksi tuossa toisessa Minissä on sitten 8porttinen kansi, nää 'siiamilaiset' on kieron britin viimeinen kosto.
Onneksi tuossa toisessa Minissä on sitten 8porttinen kansi, nää 'siiamilaiset' on kieron britin viimeinen kosto.
Pankit saa vuorottelemaan kun valitsee Injector Staging -> Alternating ja sitten laittaa Injections Per Engine Cycle kohtaan monta ruiskutustapahtumaa haluaa / 2 kampiakselin kierrosta.
Suutinpankkien ruiskutukset voi myös mennä päällekkäin (jos suuttimen pulssisuhde on yli 50%).
Monet noista engelsmannien rakennelmista kuuluu kyllä osastolle "Brittiläistä huumoria"
Suutinpankkien ruiskutukset voi myös mennä päällekkäin (jos suuttimen pulssisuhde on yli 50%).
Monet noista engelsmannien rakennelmista kuuluu kyllä osastolle "Brittiläistä huumoria"

Kaukana optimista tuo ainakin on. Sytytysjärjestyksellä 1-3-4-2 ykköskakkospytyn putkessa on ensin kahden pytyn imu, sitten kahden pytyn tauko. Tauon aikana virtaus ennättää pysähtyä tai sopivalla mitoituksella muodostaa inertiallaan kakkospytyn venttiilin päälle ylipaineen, jollaista ykköspytty ei millään voi saada. Ja sama juttu kolmosnelosparissa. Keskimmäisten ja päädymmäisten pyttyjen täytökset tulevat olemaan erilaiset. Ilmiötä tosin varmastikin lieventää se jos primääriputket (kannesta päin katsottuna) ovat reilusti pidemmät verrattuna noihin väliputkiin.Ridge wrote: Olen rakentanut imusarjan jossa yhdistyy 1-2 ja 3-4 yksiin väliputkiin ja väliputkiin olen ajatellut laittaa suuttimet. Väliputket yhdistyy yhteen kokooja säiliöön jossa on kaasuläppä.
Sama tilanne tuli tutuksi kun aikanaan yritin saada siamilaisen kannen kanssa toimimaan kaasutinta setupilla yksi kurkku per kaksi pyttyä.
JOs nyt oletetaan että ei ym ylipainetta tule, niin voitko laittaa 2 suutinta per imuputki. Juuri ennen kantta. Eli periaatteessa suuttimet ristiin. Onko siitä iloa ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Kanavat menee liian pieniksi jos rupeaa väliseinää rakentamaan. Nyt on kaivettu lähes niin isoksi kuin on mahdollista ja ne on 38mm halkasija kapeimmassa kohtaa.
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2005-5.jpg
Kokeilen joko laittaa paikoilleen normaalia yhden kaasuttimen imusarjaa, ja siihen läppärungon kahdella suuttimella normaalisti. Toinen vaihtoehto on tehdä kahdella läppärungolla pystyasentoon, ja ruiskutus kuten Monojeteissä, eli ennen kaasuläppää. Katotaan nytten...
Kyllä siiamilaisessa toimii ihan hyvin yksi kaasari per kaksi sylinteriä. Kaikki tehokkaammat tehdastekoisetkin vanhat pelit ovat olleet tuollaisia. Ja kaikki tehokkaat uudetkin kaasaripelit. Nyt tulee ensiviikoksi paikoilleen on tälläinen paketti, koska en ole vielä saanut ratkaistua tuota ruiskutusprobleemaa:Sama tilanne tuli tutuksi kun aikanaan yritin saada siamilaisen kannen kanssa toimimaan kaasutinta setupilla yksi kurkku per kaksi pyttyä.
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2005-5.jpg
Kokeilen joko laittaa paikoilleen normaalia yhden kaasuttimen imusarjaa, ja siihen läppärungon kahdella suuttimella normaalisti. Toinen vaihtoehto on tehdä kahdella läppärungolla pystyasentoon, ja ruiskutus kuten Monojeteissä, eli ennen kaasuläppää. Katotaan nytten...
Ovathan monet tehneet esmes Opelin tikkukoneeseen virikaasuttimen yhdestä tuplakaasarista. Ja toimii.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
noi ekat putket on noin 10cm pitkiä ja niiden päissä on mutkat jotka kääntää ne ylös ja niiden jälkeen on kokoojat joihin suunnittelin suuttimia ja nämä yhdistyy sitte yhteen 3" kokoojaan. Yhdistyyhän nuo tossa kaasari imusarjassa vielä lyhyemmillä putkilla ja ne on viel kaikki eri pituset ni aattelin tehä tähän omaan kötöstykseen pitemmät ja samanmittaset putket. tietty voishan sitä hommata pienemmät suuttimet ja pistää niitä neljä. Kuinka neloskoneeseen laitetaan kaksi suutinta niin et se pellaa??
Mikään ruiskutyyppi ei toimi hyvin. Parhaiten toimii siten, että ruiskutus tapahtuu aina kuin 1-4syl on ykk:ssa. Ilmesesti tämän saa toimimaan kun kampiakselilla on triggeri ja asentaa 2squirt/kierros??? Lisäksi vielä suuttimet tarvitsee olla todella isot, että saadaan ruiskutusaika pieneksi, tämä sen takia ettei viereinen imukanava ryöstä niiden keskeisen 'overlapin' aikana seosta. Hiukankaan jyrkemmillä nokilla tuota ei saa tuollakaan tavalla toimimaan, muistaakseni 2-3 käy rikkaalla ja 1-4laihalla, eikä sille mitään voi.
http://www.emeraldm3d.com/em_projects_Aseries.html Tuolla on jotain juttuu tosta. valitettavasti lontoon kielellä.[/url]
onko kukaan kokeillut systeemiä jossa suuttimet on ennen kaasuläppää
?? omassa projektissani on juurikin tuollainen "pöpötys" vaihe tyhjäkäynnillä,,kierroksilla toimii paremmin 3,4 sylinterit vaan jää vajaalle täytölle, (opel 1700 vm-61),suuttimet on noin 5cm ennen kannen imuaukkoa,
alkuperäisessä imusarjassahan on sellainen kokoojasäiliö josta imuputket lähtee, se tuskin auttaa jos en siirrä suuttimia pois imuaukkojen läheisyydestä,, joten kannattaisikohan siirtää ne ennen kaasuläppää,,,
P_L
?? omassa projektissani on juurikin tuollainen "pöpötys" vaihe tyhjäkäynnillä,,kierroksilla toimii paremmin 3,4 sylinterit vaan jää vajaalle täytölle, (opel 1700 vm-61),suuttimet on noin 5cm ennen kannen imuaukkoa,
alkuperäisessä imusarjassahan on sellainen kokoojasäiliö josta imuputket lähtee, se tuskin auttaa jos en siirrä suuttimia pois imuaukkojen läheisyydestä,, joten kannattaisikohan siirtää ne ennen kaasuläppää,,,
P_L
No on, esimerkiksi autonvalmistajat. F1-koneissakin ne suuttimet on läppien yläpuolellaPE-LE wrote:onko kukaan kokeillut systeemiä jossa suuttimet on ennen kaasuläppää
??

Mullakin on TBI tuossa Cobran replikassa. Tosin sylintereitä on kahdeksan ja läppiä ja suuttimia neljä.
Tuossa mukava videopätkä Rellun forkkakoneesta:
http://wmediavod.coltfrance.com/wmeuros ... 20x240.wmv
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.