Eli ostin jenkeistä kasattuna megasquirt 2 v3.0 kun sai halvemmalla kuin suomesta ite kasattuja. Nyt auto alkais oleen finaalissa kun töitä tehty kuin hullu viimeisten viikkojen aikana, eikä läppärin kiintolevyn hajoaminen auttanut asiaa. Pari asiaa unohtunut 2vuoden aikana eikä mieluusti olisi aikaakaan etsiä näitä huonolla kielitaidolla.
Käykö toi ms1:sen käyttämä tune tohon ms2:seen, vai jokin muu tullu tilalle? Entäs toi koodihan on vissiin eri kuin ms1???
Missähän oli se laskuri millä pysty laskemaan ennakot megaan? Sais ees suuntaa antavat ennakot näin aluksi.
Kolmas on että mitä ja mistä piti muokata että ms 2:ssa sai käytettyä matala ohmisia suuttimia?
Vielä en ole softapuoleen koskenutkaan joten nopeat vastaukset olisi tervetulleita...
MS2 muutama kysymys
Moderator: Masi_K
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 66
- Joined: Mon Apr 30, 2007 18:23
MS2 muutama kysymys
Ford Sierra Cosworth Replica -86
Ford Escort RS2000 -93
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
Ford Escort RS2000 -93
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
Re: MS2 muutama kysymys
Itsellä ei kokemusta MS2:sta, joten saa korjata
Koodeja:
http://www.msefi.com/viewforum.php?f=64
http://www.msextra.com/ms2extra/
viewtopic.php?t=4766
Tuolla oleva msefi linkki ei toiminut:
BlackEscort wrote: Käykö toi ms1:sen käyttämä tune tohon ms2:seen, vai jokin muu tullu tilalle? Entäs toi koodihan on vissiin eri kuin ms1???
Eli MegaTune 2.25http://www.megamanual.com/ms2/
http://www.megamanual.com/ms2/tune.htm
The software application you use to tune and configure your MegaSquirt-II (or MicroSquirt) is called MegaTune2.25+ by Eric Fahlgren. (Version 2.25 or higher is needed to work with MegaSquirt-II (or MicroSquirt), all version work with MegaSquirt).
Koodeja:
http://www.msefi.com/viewforum.php?f=64
http://www.msextra.com/ms2extra/
Tuoko:BlackEscort wrote: ....
Missähän oli se laskuri millä pysty laskemaan ennakot megaan? Sais ees suuntaa antavat ennakot näin aluksi.
viewtopic.php?t=4766
Tuolla oleva msefi linkki ei toiminut:
JTbo wrote: viewtopic.php?t=1605
Sytkä kartalle sitten homma on vähän isotöisempi.
Täällä on kerrottu kuinka saa tehtyä karkean kartan http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=9941
Eli ensin:
- older engines (1960s up to 1990 or so) with two valves - max advance = 36°
- newer two-valve engines - max advance = 30°
- three or four valve engines - max advance = 26°
Moniventtiilikoneille täyskaasulla maksimi ennakko 26 astetta johon lisätään/vähennetään tämän mukaan:
- under 3.5" (89mm) - subtract 3°
- between 3.5" and 4.000" (101.6mm) - no adjustment
- over 4.001" (+101.6mm) - add 3°
Eli sylinterinhalkaisija, jos on alle 89mm niin vähennetään 3 astetta, jos 89-101.6mm niin ei muutosta ja jos yli 101.6mm niin lisätään 3 astetta.
Sitten bensan mukaan vielä lisätään/vähennetään:
- regular - subtract 2°
- mid-grade - subtract 1°
- premium - no adjustment
Eli karkeasti voidaan katsoa, että 95 oktaaniselle vähennetään 2 astetta ennakko, ja 98 ei muutosta, nuo jenkkien oktaanit on vaan vähän epäselviä itselleni, mutta regular on lähelle 95, 98 voi olla tuo premium tai mid-grade, siitä nyt ei ihan selvyyttä ole, jos haluaa varman päälle, niin ajaa 98:lla ja vähentään 2 astetta ennakkoa.
Nyt sitten laitat 100kpa@3000rpm kohtaan mitä olet saanut astemääräksi.
Sitten tyhjäkännille pitää keksiä sopiva ennakko, itselläni 6 astetta, tuota joutuu säätämään ja kokeilemaan.
Sitten tyhjäkäynniltä 3000rpm saakka kasvatetaan ennakkoa tasaisesti jokaiseen kierrosluku sarakkeeseen, muista että edelleen on kyseessä vain 100kpa rivin ennakot.
Sitten tulee ennakot 100kpa:n alapuolelle:
Below 100 kPa, we add 0.3° per 1 kPa drop. So for example, if our total spark at 100kPa and 4000 rpm was 36°, the advance at 50 kPa would be:
36° + 0.3° x (100-50) = 51°
and the advance at 45 kPa and 800 rpm would be:
16° + 0.3° x (100-45) = 32.5°
Eli sanotaan että lisätään 0.3 astetta ennakkoa jokaista 1 kpa:n laskua kohden. Esimerkissä näkyy kuinka lasketaan.
Hieman työtä vaatii, mutta tuolla pääsee alkuun.
Itse sain ennakot laitettua sinneppäin korjausoppaassa olleen sytkäkartan pohjalta, joten jostain tuollaisestakin voisi olla apuja.
Manuaalista löysin tuon:Kolmas on että mitä ja mistä piti muokata että ms 2:ssa sai käytettyä matala ohmisia suuttimia?
http://www.megamanual.com/ms2/tune.htm
Setting the PWM Criteria
To tune the PWM [pulse width modulation] values for your engine, you need to know what kind of injectors you have: low impedance or high impedance.
If you are running high-impedance injectors (greater than 10 Ohms), then set the:
PWM Time Threshold to 25.4 msec, and the
PWM Current Limit (%) to 100%.
In essence you are disabling the PWM mode. This allows full voltage to the injectors throughout the pulse widths.
For low-impedance injectors (less than 3 Ohms), you need to limit the current to avoid over heating the injectors. To do this, there is a period of time that you apply full battery voltage [peak] current, then switch over to a lower current-averaged [hold] current, i.e. peak and hold. Alternatively, you can add resistors in series with the injectors. See the Injectors and Fuel Supply section of this manual for more details.
To run low-impedance injectors with the PWM current limit mode, you need to set two parameters - the "PWM Current Limit (%)" and the "PWM Time Threshold (ms)" - both are on the “Constants” page. The current limit % is the percent duty cycle when the current limit is invoked. The time threshold is the amount of time from when the injector is first opened until the current limit is activated.
Start with:
PWM Time Threshold = 1.0 millisecond, and
PWM Current Limit (%) =
30% on a V3 or V3.57 main board (if you have the active flyback circuit installed).
30% on a V2.2 main board (if you have the separate flyback board installed).
75% on a V2.2 main board (if you do not have the separate flyback board installed).
Once you get your engine idling, then first adjust the PWM duty cycle down in 1% increments until you notice a change in idle quality (be sure to hit the "send to ECU" button each time you change the value). This is the point where the current limit is too much and the injectors are not being held fully open.
Then move the value back up 3 - 5% (for example, if the idle falters at 45%, then put in a number of 48% to 50%).
Move on to adjusting the time threshold. Lower the time threshold by 0.1 milliseconds at a time until the idle quality deteriorates.
Then increase it 0.3 ms.
Now, repeat these steps (starting at #2). Adjust the duty cycle and time threshold alternately to get the optimum values for your set-up. You will converge on a set of numbers that work well for your set-up.
The injector opening time and PWM time threshold should be set to approximately the same value. So adjust the PWM time threshold, and the opening time together. However, once you start to tune the 'fine tune' the idle, if you have to revisit the PWM parameters, change only the PWM time threshold, but do not change the opening time.
The reason for this is that changing the opening time also changes the AFR, especially at low rpms, so it forces you to also retune the VE table. So unless they get to be different by more than about 0.5 milliseconds, leave the opening time alone after tuning the idle and cruise VEs (unless your are willing to retune those areas).
On the car, setting the PWM parameters is very easy to do and only takes a few minutes. At idle the overall injector pulse widths are small compared to their close time, so this will allow you to adjust the values. In other words, adjust the PWM current limit before taking the car out on the street where injector pulse widths become high, increasing the possibility of overheating your injectors (and blowing fuses).
You may find that you can idle at a very low PWM%, but the engine will stumble or cough if given any throttle. This can be due to a too low PWM% especially if your injectors are large and the idle pulse width is approximately equal to the PWM Time Threshold. In that case you may be idling almost entirely on the PWM Time Threshold. So rev the engine occasionally as you are tuning the PWM parameters, to ensure that you haven't gone too low.
Also, for some setups, an initial PWM Current Limit of 30% may be too low on a V3 main board (75% on a V2.2 main board without the flyback board), so they will need to increase this value - same for the time threshold. Use PWM time threshold values greater than about 1.5 to 1.7 milliseconds only with great caution – it is possible to burn out your injectors!
Note that if you are running the active flyback circuit and need PWM% of 40% or more to run properly (or 80% on a V2.2 with the standard flyback circuit but without the flyback board), your flyback circuit isn't working properly! Troubleshoot that circuit carefully to find out why.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 66
- Joined: Mon Apr 30, 2007 18:23
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 66
- Joined: Mon Apr 30, 2007 18:23
Nyt on pallo hukassa, eli mistä saan toimivan koodin eli ton: BG 2.890? Oli alkujaan purkissa, mutta menin ajaan ton 2.0.1.:n sinne ja se ei nyt miellytä. Diyauotunen sivujen 2.890 koodi ei yksinkertaisesti lähtenyt toimimaan.
Ton microSquirtin ohjelmiston rakenne on mielestäni selkeempi ja siellä on noi kartatkin niinkuin ne pitää olla eikä minään hemmetin prosentteja.
Vai onko jollain hyviä syitä miksi pitäis käyttää tota 2.0.1 koodia?
Ton microSquirtin ohjelmiston rakenne on mielestäni selkeempi ja siellä on noi kartatkin niinkuin ne pitää olla eikä minään hemmetin prosentteja.
Vai onko jollain hyviä syitä miksi pitäis käyttää tota 2.0.1 koodia?
Ford Sierra Cosworth Replica -86
Ford Escort RS2000 -93
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
Ford Escort RS2000 -93
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 66
- Joined: Mon Apr 30, 2007 18:23
Tai hyvät vinkit olis tarpeen et millä saan noi lämpötilat celsiuksiksi ja miten saa noi sytty/bensakartat paineen alaisiksi taulukoiksi, inhottaa ruveta säätämään kun on prosentteina. Ei ainakaan vielä selvinny mitenkä toi 2.980 koodi tonne purkkiin pitäs ajaa.
Meinaan selvis syy miksei autoa tahtonu saada käymään ja nyt alkais säätäminen.
Meinaan selvis syy miksei autoa tahtonu saada käymään ja nyt alkais säätäminen.
Ford Sierra Cosworth Replica -86
Ford Escort RS2000 -93
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
Ford Escort RS2000 -93
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 66
- Joined: Mon Apr 30, 2007 18:23
Nyt tuli ongelmia. Miten saan tunen ymmärtämään ton uuden koodin? Eli 2.0.1 pitäis päivittää 2.1.0:n ja koodin sain ajettua purkkiin, mutten löytäny toista tunea joka ymmärtäisi 2.1.0 koodia(eikä sitä taida ollakkaan) enkä saanut tunen 2.25p3 ymmärtämään uudempaa koodia vaikka yritystä oli kyllä. Muuten kyllä itse opiskelisin nää asiat, mutta kun kesäloma oli helvetin lyhyt ja muutenkin aika tuntuu menevän auton mekaniikan kanssa ihan riittämiin -> huomena kone pois ja palasiksi.
Tarkotus olis auto saada leimalle ennen syyskuuta...penkissäkin pitäs ehtiä käyttää ja töitäkin joutuu tekeen ihan tarpeeksi...
Tarkotus olis auto saada leimalle ennen syyskuuta...penkissäkin pitäs ehtiä käyttää ja töitäkin joutuu tekeen ihan tarpeeksi...
Ford Sierra Cosworth Replica -86
Ford Escort RS2000 -93
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
Ford Escort RS2000 -93
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
Luitko nuo?
http://www.msextra.com/ms2extra/
http://www.msextra.com/ms2extra/MS2-Ext ... #install_f
http://www.msextra.com/ms2extra/MS2-Ext ... m#mtconfig
Luitko 2.1.0 koodin readme.txt tiedoston?
http://www.msextra.com/ms2extra/
http://www.msextra.com/ms2extra/MS2-Ext ... #install_f
http://www.msextra.com/ms2extra/MS2-Ext ... m#mtconfig
Luitko 2.1.0 koodin readme.txt tiedoston?
Quick guide instructions to installing MS2/Extra.
1. If you are presently using a different code version on your MS2 you should save you settings.
e.g. File->SaveAs in Megatune.
2. Ensure tuning software is closed and nothing is using your serial port.
3. Run download-ms2-firmware.bat (e.g. double click on it) and follow the instructions.
NOTE!! The standard graphical downloader WILL NOT WORK with MS2/Extra.
Let me repeat that - YOU **MUST** USE download-ms2-firmware.bat, do not use the standard downloader.
If you have problems with strange errors when loading the code try again with a different computer
as this has frequently been found to be the problem.
4. If using Megatune, run copyini.bat or copyini-microsquirt.bat if you are using a Microsquirt.
5. Open your tuning software and enjoy
6. Note!! When first creating a tune, you MUST be connected to the Megasquirt 'online' or open
an existing MSQ file. If you start tuning offline with blank settings you will create huge
problems for yourself.