
Megasquirt yhteensopiva 1 puolinen PCB
Moderator: Masi_K
Moi. Turtanan sivuilla olevia tiedosto muotoja noille piirilevyille on niin siis kun on "uusi 1" ja sitten 160-100 ja sitten tuo 160-103 ni mikäs nyt on näistä se toimivin ja uusin??.. ilmeisesti sama piirilevy mutta jotain vaan parannettuna?? tuo alumiini kotelo on vissiin partcolta hommattuna??? minkä mukaan TVH on tehnyt levynsä?? kiirus.. 

Ruutan opiskelija..
Täällä sain myös Turtanan levyn aika hyvin toimimaan (?). Mulla tehtynä se pykälän vanhempi, eli tämän näköinen. Tästä taisi puuttua esim. AD595:lta taisi pinniltä 13 maa ja jotain pientä
Fettien jäähdytystä pitäisi miettiä hieman tarkemmin, ahdasta meinaa tulla matalassa alukotelossa.
Eli funktiogeneraattorilla sain kierrokset vihdoin sisään kun vastus R40 nypättiin irti että opto alkoi pelittämään. Jumpperoituna piti olla pinnit 1-4 ja 5-6, eli "pystyyn ja vaakaan", en tiedä kuinka väärin olen tehnyt, mutta kierrosluku tulee siis siään. Skemoja tutkimalla ja arvalla päädytty tähän ratkaisuun. Lämpöanturit ja TPS:kin vastaa kun vastuksilla tökkii levyä, eli teoriassa voisi autossakin toimia
On vaan miljoona kysymystä herännyt levyn toimintaa tutkiessa.
Kun aika koittaa että mega pitäisi autoon saada kiinni, niin tarkoitus olisi ottaa röyhkeästi sparkkikin mukaan, hall-anturia käyttäen. Silloin ilmeisesti tuo LM1815-piirin asentaminen on tarpeetonta, aiheuttaakohan se jotain muita toimenpiteitä piirilevyllä?

Eli funktiogeneraattorilla sain kierrokset vihdoin sisään kun vastus R40 nypättiin irti että opto alkoi pelittämään. Jumpperoituna piti olla pinnit 1-4 ja 5-6, eli "pystyyn ja vaakaan", en tiedä kuinka väärin olen tehnyt, mutta kierrosluku tulee siis siään. Skemoja tutkimalla ja arvalla päädytty tähän ratkaisuun. Lämpöanturit ja TPS:kin vastaa kun vastuksilla tökkii levyä, eli teoriassa voisi autossakin toimia

On vaan miljoona kysymystä herännyt levyn toimintaa tutkiessa.
Kun aika koittaa että mega pitäisi autoon saada kiinni, niin tarkoitus olisi ottaa röyhkeästi sparkkikin mukaan, hall-anturia käyttäen. Silloin ilmeisesti tuo LM1815-piirin asentaminen on tarpeetonta, aiheuttaakohan se jotain muita toimenpiteitä piirilevyllä?
Megasquirt'n'Spark-extra @ Saab 900T16
Itse jätin tuon 1815:n suoraan pois levyltä, koska hallilla tulossa anturointi. Tuo R40 aiheutti mulla tuossa oikeestaan eniten päänvaivaa, siksi kytkentäkaavio olisi hyvä, että olisi vähän paremmin siitä luettavissa tuo kytkentä, kun ei ole kuitenkaan sama, kuin alkuperäinen. Tämmönen siitä tuli, jäähdytyslevyt vielä asentamatta ja regulaattori väärällä puolella levyä. Täytynee loput kilkkeet (K-tyyppi ja nakutunistus) rakennella tuohon joskus, jos on tarvetta.
Osaluettelosta
Tässä lähipäivinä menossa ostaa osia ja alkaa rakentelee levyä, hieman on vielä epäselvyyksiä tuon osaluettelon kanssa.
TVH tuossa aikaisemmin jo mainitsi, että:
- elko C17 puuttuu osalistasta
- kerkot C44 ja C45 yksikkö pitäisi olla pF ei nF
- Kela pitäisi olla 100uH ei 100mH
Tuli mieleen vielä että onko kellopiirin kolmas konkka c33 polko 33nF vai onko sekin pF?
Onko r26 (10mohm), r45 (10mohm) ja r50 (1mohm) mikro-ohmeja mΩ vai megaohmeja MΩ, koska noi mikro-ohmin vastukset tuntuu jotenkin pieniltä verrattuna partcon piirin vastuksiin jossa käytettiin 10 MΩ ja 1 MΩ vastuksia.
Toi 1% vastuksien r53 ja r56 perässä on joku typo ilmeisesti?
Yritän tässä itelleni vääntää jotain selvempää osalista taulukkoa excelillä mihinkä tulee hintavertailua ym. Voin sitten uppia sen muidenkin iloksi, jos kenelläkään ei ole mitään sitä vastaan.
TVH tuossa aikaisemmin jo mainitsi, että:
- elko C17 puuttuu osalistasta
- kerkot C44 ja C45 yksikkö pitäisi olla pF ei nF
- Kela pitäisi olla 100uH ei 100mH
Tuli mieleen vielä että onko kellopiirin kolmas konkka c33 polko 33nF vai onko sekin pF?
Onko r26 (10mohm), r45 (10mohm) ja r50 (1mohm) mikro-ohmeja mΩ vai megaohmeja MΩ, koska noi mikro-ohmin vastukset tuntuu jotenkin pieniltä verrattuna partcon piirin vastuksiin jossa käytettiin 10 MΩ ja 1 MΩ vastuksia.
Toi 1% vastuksien r53 ja r56 perässä on joku typo ilmeisesti?
Yritän tässä itelleni vääntää jotain selvempää osalista taulukkoa excelillä mihinkä tulee hintavertailua ym. Voin sitten uppia sen muidenkin iloksi, jos kenelläkään ei ole mitään sitä vastaan.
Re: Osaluettelosta
R26, R45 (10 MΩ) ja R50 (1 MΩ) eli mega-ohmia nuo.
1% = vastuksien toleranssiluokka eli kyseessä normaalia tarkkuusluokkaa tarkempi.
1% = vastuksien toleranssiluokka eli kyseessä normaalia tarkkuusluokkaa tarkempi.
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Se on jännitteen suotokonkka, eli ei paljon väliä. Ite laitoin 10uF kun ei muita sattunut olemaan, mutta varmaan 22uF siihen on suunnittelija tarkottanut.JaniM wrote:Mikäs koko tolla c17 on? Ku kaikki arvot melkein poikkeaa "orggis" osaluettelosta.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Mitäs nuo muut lähdöt ovat? Yritellyt selvittää, mut ei kaikki oikein auennut.
Tässä olis vasemmalta lähtien, ylhäältä alas.
1. Fuel pump relay
2. Fidle
3. Output 2
4. Output 1
5. Water inj.
6. Fan control
1. Output 3?
2. Launch
3. Switch Table
4. Maa
5. Knock
6. Maa
1. Shift light
2. Led19
3. Led17
4. Led18
Onkos noi oikein mitä arvoin ja mitä puuttuu? Näitä varmaan moni miettii.
Viestiä muokattu - TVH
Tässä olis vasemmalta lähtien, ylhäältä alas.
1. Fuel pump relay
2. Fidle
3. Output 2
4. Output 1
5. Water inj.
6. Fan control
1. Output 3?
2. Launch
3. Switch Table
4. Maa
5. Knock
6. Maa
1. Shift light
2. Led19
3. Led17
4. Led18
Onkos noi oikein mitä arvoin ja mitä puuttuu? Näitä varmaan moni miettii.
Viestiä muokattu - TVH
Last edited by JaniM on Wed Jun 08, 2005 6:22, edited 1 time in total.
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Tuossa on mun tilauslista Partcolta, jos siitä jollekin on vaikka hyötyä: http://www2.lut.fi/~prahikai/142GT/ms/osaluettelo1.xls
Puuttuu ainakin ne 1815 ja AD, mutta kaikki passiivikomponentit näillekin optioille pitäisi tuossa olla. Lisäksi lopussa on stimulaattorin potikat, mutta muita osia siihen ei tuossa ole. Fettejä en ottanut kuin tarpeeseen, eli kaksi. Eli sinällään raakilehan tuo on ja muokattava sitten omaan tarpeeseen. Tai joku jos viitsii, niin voihan tuosta muokata paremmankin version näkyville. TO-220 eristyssarjatkin unohtui noille transistoreille.
Puuttuu ainakin ne 1815 ja AD, mutta kaikki passiivikomponentit näillekin optioille pitäisi tuossa olla. Lisäksi lopussa on stimulaattorin potikat, mutta muita osia siihen ei tuossa ole. Fettejä en ottanut kuin tarpeeseen, eli kaksi. Eli sinällään raakilehan tuo on ja muokattava sitten omaan tarpeeseen. Tai joku jos viitsii, niin voihan tuosta muokata paremmankin version näkyville. TO-220 eristyssarjatkin unohtui noille transistoreille.
Half time wrote:Moi. Turtanan sivuilla olevia tiedosto muotoja noille piirilevyille on niin siis kun on "uusi 1" ja sitten 160-100 ja sitten tuo 160-103 ni mikäs nyt on näistä se toimivin ja uusin??.. ilmeisesti sama piirilevy mutta jotain vaan parannettuna?? tuo alumiini kotelo on vissiin partcolta hommattuna??? minkä mukaan TVH on tehnyt levynsä?? kiirus..
kaipaisi apuva et tietäs minkä mukaan tekeä........






Ruutan opiskelija..
tossa olis mun tilauslista Partcolta. Toivottavasti se sisältää kaikki osat, en ole vielä kasannut levyä.
http://fi.msnusers.com/turbo245/Asiakir ... ista%2Exls
http://fi.msnusers.com/turbo245/Asiakir ... ista%2Exls
turbovoimaa
Jos sulla on MS2.2 orggislevy niin viestiketju on väärä.
Mutta oiskohan se palanut komponentti juurikin 8 pinninen fettiohjain? Eli MC33151P tai vast. Oletkos ajellut matalaohmisia suuttimia väärillä asetuksilla vai mistäs tuon fettiohjaimen palaminen johtuikaan?
Joko kaikilla on muuten Turtanan levyssä vedetty suuttimia ohjaavien fettien gateilta ~10k tai isompi alasvetovastus maihin?
Mutta oiskohan se palanut komponentti juurikin 8 pinninen fettiohjain? Eli MC33151P tai vast. Oletkos ajellut matalaohmisia suuttimia väärillä asetuksilla vai mistäs tuon fettiohjaimen palaminen johtuikaan?
Joko kaikilla on muuten Turtanan levyssä vedetty suuttimia ohjaavien fettien gateilta ~10k tai isompi alasvetovastus maihin?
Megasquirt'n'Spark-extra @ Saab 900T16
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Itse en tehnyt mitään testejä. Huolelliset juotokset, oikosulkujen tarkastus ennen virtojen kytkemistä VIRTARAJOITETUSTA powerista. Ja toimi laakista, kunhan sai vaan sytkän jumpperoinnít kuntoon. Pesin ja käytin oman levyni vielä fluxivaahdossa ennen aloittamista niin oli herkkua juotella.turbo 245 wrote:Mitä mittauksia ja testejä voi tehdä kasausvaiheessa, kun ei noi megamanuaalin ohjeet taida päteä Turtanan levyyn. Pitäis kohta alkaa tinaamaan ja kokemusta on tasan ei yhtään.
Tuosta alasvetovastuksesta, se on tarpeen mikäli suuttimien ohjaukseen käytetyt fetit ovat hex-tyyppisiä, eli niissä on sisäänrakennettu suojaus tjsp (pari zeneriä gaten ja sourcen välillä piilastussa itse fetin lisäksi). IRFZ44, IRLZ34 ja muut tuon sukuiset taisivat kaikki olla tuota tyyppiä, selviää tarkemmin datasheeteistä, kannattaa itse varmistaa. Mikäli noita alasvetovastuksia ei ole ja fettiohjain (IC8) pääsee palamaan, fettien tyypistä johtuen ne jäävät johtavaan tilaan, jolloin suuttimet jäävät auki (duty cycle 100%) ja kone tulvii oikein kunnolla. Pahimmassa tapauksessa kiertokangetkin voivat mennä vääräksi. Turtanalla itsellään taisi mennä kansipahvi tälläisen sattuessa

Suutin-fettien gatet on muistaakseni mappianturin puoleisen jalat, varmista taas datasheetistä. Näiden fettien gateilta siis 10k vastukset maihin. Jos tunnet olosi epävarmaksi hommassa niin olisi kannattanut tilata orggis-setti

Megasquirt'n'Spark-extra @ Saab 900T16