4-cyl hukkakipinästä tuli 2-pyttynen, taas sormi suussa..

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
jazu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Thu Aug 02, 2007 14:05
Location: Korpilahti

4-cyl hukkakipinästä tuli 2-pyttynen, taas sormi suussa..

Post by jazu »

elikkäs, pari päivää kerkesin säätään ilman sen ihmeempiä murheita. kerran paloi yks puolan 5A sulake, mut 7.5A sit kestikin.. tänään kumminkin parin reippaamman n.0.8bar ahdoilla tehdyn vedon jälkeen auto sammui kuin seinään.. samantien huomasin perinteisen sähkölaitteen voimasavun käryn ja kokeilin komponentteja megasta, sillä seurauksella että poltin sormeni toiseen vb921:seen. hinattiin auto takas kotiin ja rupesin pähkäilemään häiriön syytä. yleismittarilla ei löytyny mitään, ja päätin kokeilla käyntiin. lähteehän se mut kahdella pytyllä, ja tarvii kaasua lähteekseen.. ajattelin toisen vb921:sen palaneen ja ohitin ne, pistin "tilalle" uuden boschin 0 227 100 200-yksikön, mut kahdella käy silläkin. sit vaihdoin sagemin puolan tilalle boschin 0 221 503 407-puolan, mut ei auttanu..

tulpanjohdot ja tulpat on uudet.. Eli siis, jos näissä listatuissa ei ole vika, ni mikä on seuraava nippeli joka mielellään palaa? vastukset (R25,R28) on ehjiä, että kaiketi ne trankut sit seuraavana siitä lähtee.. niistä taakseppäin sit onkin jo prossu, ja mun tuurilla siinä se häiriökin varmaan sit taas on, vastahan sen vaihtamaan jouduin... tietäs vaan ostaa huomenna ne todennäkösimmät nippelit ettei kovin paljon turhia tarttis ostella.. ja kerkeis vielä koittaa leimatakkin, viimestä päivää kun viedään.. :)


Dwellit on
6ms crank
3ms run
0.2ms minimum discharge

inverted ON

ja ei kai se asetuksissa vika oo, jos lähti tosi hyvin käyntiin ja muuten toimi, kunnes simahti..

Megajumalat, kutsun teitä.. :twisted: no ok, kaikki apu kelpaa :D
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Kai muistit laittaa tolle boschin yksikölle mahdollisesti tarvittavan ylösvedon? Katso ledillä että vilkkuuko se.
jazu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Thu Aug 02, 2007 14:05
Location: Korpilahti

Post by jazu »

pistin sillon vaan suoraan R25 ja R28:ssa vb921:siä varten kiinni oleviin 330ohm vastuksiin yksikön ohjauksen, ja kyllä se sillon kahdella käyntiin lähti.. mut nyt ku rupesin ledillä katteleen noita juttuja. ni näyttäs siltä että tais särkyä nyt sit tuo uus yksikkökin, kun spark B rätkii lediä kyllä, mut Spark A polttaa lediä koko ajan... ja ledi paloi koko ajan jos sytty-yksikössä oli se keskimmäinen nasta maadotettu, TAI jos boksilta tuleva spark A johto oli kiinni pelkästään ledin lisäks.. mites noihin R25 ja R28 pitäs komentoja tulla? kun nyt mittasin stimun perässä sitä, ni on molemmat maissa koko ajan, jos pistää mittarin 12v pinniin ja maakarvan noihin vastuksiin, ni saman jännitteen antaa ku mitä stimu työntää. onkos se niinkun pitää?
AJ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 182
Joined: Mon Apr 03, 2006 14:21
Location: Seinäjoki

Post by AJ »

Ja syttylähtö pitää olla INVERTED NO tuolla -200-yksiköllä.
jazu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Thu Aug 02, 2007 14:05
Location: Korpilahti

Post by jazu »

eli sekö särkyy samantien tuo syttykivi jos inverted on väärin? kokeilin molemmilla.. kun se tosiaan ledillä testatessa toinen puoli polttaa lediä koko ajan, ja toinen polttaa nyt sit ku virrat laittaa päälle, ennen sentään vilkku startatessa niinku pitääkin.. ja jos pistää ledin suoraan megalta tuleviin liipaisu-piuhoihin ja virtaan, ni palaa sittenkin koko ajan.. taitaa olla menetetty peli..
jazu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Thu Aug 02, 2007 14:05
Location: Korpilahti

Post by jazu »

nonni, millähän todennäköisyydellä särkyy kaks tulppaa samaan aikaan.. koitin huvikseni että kolvasin vb:t takasin, ja ledi vilkku oikein komeesti molemmille tulppa-pareille. sit mittasin varulta syttypiuhat, ja vaihdoin tulpat. nyt se käy taas ku ei mitään.. vaihdoin tosin siihen Hr10g koodin, ku rupes pukkaamaan resettiä stimussakin se y4 jostain syystä, nyt pelko persiissä konttoria kohti, ja lämpimästi päälle, ja soittaa varulta jollekkin kaverille että lähtee back up-autoks.. :)
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

jazu wrote:nonni, millähän todennäköisyydellä särkyy kaks tulppaa samaan aikaan..
Jos seos käy laihalla tai kone nakuttaa niin särkyy todella nopeasti ja varoittamatta. Ja turbokoneessa seoksen (=AFR) pitää ahdoilla olla 12:n pinnassa. Mieluummin yhdentoista puolella.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
jazu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Thu Aug 02, 2007 14:05
Location: Korpilahti

Post by jazu »

minkäs verran se haittaa sytty-osien elämää, jos se minimun discharge aika on liian pieni? mulla oli sillon sen 0.2ms ja palo sormi VB:seen, nyt on 1.0ms eikä pahemmin lämmennyt..

nakutusvauriot on muuten kyllä tuttuja, mut tulppia ei oo menny.. Tai sekin toimii niinkin päin että laihan seoksen kuumuus saa ne tulpan terävät kärjet hehkumaan ja sit nakuttaa ja tulppa kärsii... kyllä tuo hoikalle on sit menny, nakutuksen kanssa nyt tulee oltua tarkkana, edellisen koneen särjin puoli tahallaan nakutuksella että pääs tekee toisen :) ens viikonloppuna sais laajakaista lambadan ni homma jatkus nopeemmin ja turvallisemmin. mut nyt on leima! 8)
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

jazu wrote:minkäs verran se haittaa sytty-osien elämää, jos se minimun discharge aika on liian pieni? mulla oli sillon sen 0.2ms ja palo sormi VB:seen, nyt on 1.0ms eikä pahemmin lämmennyt..
Tekee suunnilleen saman efektin kuin liian pitkä dwell. Puolan energia ei ehdi purkautumaan kokonaan kipinän aikana ja sitten seuraava lataussykli alkaa samantien isommalla virralla, puolan saturoituminen ja sytkäpäätteen virtaraja tulevat vastaan, molemmat lämpenevät reippaasti.

Kipinän tehokin jää heikommaksi, kun paloaika on liian lyhyt. Sopiva arvo tuolle discharge-ajalle on yleensä luokkaa 0,5-1.0 ms.

Tosin tuolla discharge-ajalla on merkitystä vasta yläkierroksilla, silloin kun kipinöiden väli alkaa olla samaa luokkaa dwell-ajan kanssa.
Arttu
GSX1100 -85
Post Reply