Sequential ruiskutus

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
MikaJ
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Mar 23, 2005 18:23
Location: Turku

Sequential ruiskutus

Post by MikaJ »

Saako MS:llä tämähetkesillä softilla tehtyä todella yksinkertaista jaksottaista ruiskutusta, eli ruiskuttaa vain ja ainoastaan nelisylinterisessä koneessa 1 ja 4 syl männät ovat ylhäällä? Ongelmana on jaetut imukanavat ja jo olemassa oleva imusarja missä suuttimet on todellä lähellä venttiilejä. Edis sytkä tulee olemaan myös, joten siitä nyt periaateessa saa koneen YKK:n aina tietoon.
kalsket
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:31
Location: Kaarina
Contact:

Post by kalsket »

Kahta suutinryhmää pystyy ajamaan niin että ruiskivat vuorotellen. Kunnollista sekventiaalisuutta ei pysty megalla tekemään, vemsillä kylläkin.
Audi RS2 (VEMS v3.3)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
Bullitt
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Mon Feb 28, 2005 17:19
Location: Turku

Post by Bullitt »

Mutta onko edes mitään hyötyä?
MikaJ
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Mar 23, 2005 18:23
Location: Turku

Post by MikaJ »

On ko. tapauksessa. Koko systeemi menee sekaisin jos se ruiskii jonain muina kohtina kuin YKK-kohdissa, 1-2 ja 3-4 jakavat saman imukanavan. Tästä johtuu se että jos se ruiskuttaa 2-3 sylinterin työn/imun alun kohdalla niin ne saavat tupla ruuan ja 1-4 ei mitään. Mulle siis riittää ihan yksi suutinryhmä, mikä takuuvarmasti aina suihkasee kerran kierroksella. L-jetin kanssa tuli opittua että vaikka kuinka hyvät sytkävehkeet ovat ja suojattu signaalikaapeli boksille, niin murphyn laki toteutuu, joskus se yksittäinen kipinä katoaa ja koko systeemi sekoaa. Alle 5000rpm saatiin pelaamaan aika varmasti, mutta sen yläpuolella rupesi tulemaan katoamisia.

Miettisin vaan että onnistuuko tuon Ediksen kanssa tuo TAKUUVARMA YKK-ruiskutus, vai ei?
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 129
Joined: Sat Mar 05, 2005 15:01
Location: Helsinki
Contact:

Post by Anssi »

Joo, siis sekventiaalisuus ei onnistu. Mutta mites olisi, jos laittaisi megan ruiskauttamaan esim. 4 kertaa / konekierros? Silloin imukanavissa olisi enemmän tai vähemmän tasainen seos jatkuvasti - vähän kuin kaasuttimella.
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
Jarmo
Megasquirt aloittelija
Posts: 16
Joined: Tue Mar 08, 2005 13:56

Post by Jarmo »

Megan ruiskutus alkaa aina kun tulee triggeripulssi (yleensä se about 60 astetta ennen ykk:ta). Edis käytössähän tuo voi toimiakkin jos edis moduulilta saa ykk signaalin megalle.
Onkos mini työn alla? Tuolla msefin foorumilla on paljonkin keskustelua noista ko. moottorin ongelmista.
MikaJ
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Mar 23, 2005 18:23
Location: Turku

Post by MikaJ »

Minihän tuo. Tuossa paperilla taas hahmottelin jos suihkauttelisi monta kertaa/kierros, ei se tule toimimaan, ruoka-eroja tulee sylinterien kesken. Tämä siis johtuu siitä kun välillä saman imukanavan imuvenat aukeavat peräkkäin, ja välillä aukeaa yhden 'tahdin' viiveellä. Piruuttani yritän varmaan nyt sitten kokeilla tuon Ediksen kanssa tuota joskus tehtyä imusarjaa, voisi se sen kanssa toimiakkin. Monojet tyylinen ruiskutushan tuohon olisi helpoin toteuttaa, ja ko. imusarjaan sen saa kyllä tehtyä kunhan tulppaa vanhat suuttimen reijät. Kaveri tuon joskus teki kun sille ei tullut mieleenkään tälläinen eksoottinen ongelma, sitten minä yritin parsia siitä toimivaa omaan autoon, mutta ei saatu sen L-jetin ohjainlaitteen kanssa toimimaan luotettavasti.
Jarmo
Megasquirt aloittelija
Posts: 16
Joined: Tue Mar 08, 2005 13:56

Post by Jarmo »

Pahin ongelmahan tuossa minin moottorissa on se että saman imukanavan jakavien sylinterien imutahdit menevät päällekkäin eli imuventtiillit on hetken auki yhtä aikaa.
Toisessa sylinterissä on menty alakuolokohdan ohi ja imuventtiili sulkeutumassa kun toisessa imu avautuu ja männän liikkuessa yläkuolokohdasta alaspäin jälkimmäinen sylinteri imee seosta ensimmäisestä. Ongelma vain pahenee osakaasulla kun kaasuläppä rajoittaa ilman saantia.
MikaJ
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Mar 23, 2005 18:23
Location: Turku

Post by MikaJ »

Tuo ei ole niin hirveän iso ongelma hieman miedommilla nokilla, vaikka ongelma se on. Taidampa nyt sitten tuohon vain rykäistä kaasari-imusarjan ja kaasarin tilalle läppärungon parilla/neljällä erikokoisella suuttimella. Tuo on kumminkin tarkoitus pitää tehokkaana kruisailupelinä (noin 100hp), ei minään raaserina. Saako nuo kahden suutinpankkien ruiskutuksen ajoitettua niin että ruiskuttaa vuorotellen, eli 8kertaa/kierros? Tyhjäkäynnillä tosin ruiskutetaan vain pienemmillä suuttimilla.

Onneksi tuossa toisessa Minissä on sitten 8porttinen kansi, nää 'siiamilaiset' on kieron britin viimeinen kosto.
Jarmo
Megasquirt aloittelija
Posts: 16
Joined: Tue Mar 08, 2005 13:56

Post by Jarmo »

Pankit saa vuorottelemaan kun valitsee Injector Staging -> Alternating ja sitten laittaa Injections Per Engine Cycle kohtaan monta ruiskutustapahtumaa haluaa / 2 kampiakselin kierrosta.
Suutinpankkien ruiskutukset voi myös mennä päällekkäin (jos suuttimen pulssisuhde on yli 50%).

Monet noista engelsmannien rakennelmista kuuluu kyllä osastolle "Brittiläistä huumoria" :D
Ridge
Megasquirttaaja
Posts: 99
Joined: Sun Mar 06, 2005 19:09
Location: Karstula

Post by Ridge »

Piinaakohan toi sama ongelma minun tapauksessani? Olen rakentanut imusarjan jossa yhdistyy 1-2 ja 3-4 yksiin väliputkiin ja väliputkiin olen ajatellut laittaa suuttimet. Väliputket yhdistyy yhteen kokooja säiliöön jossa on kaasuläppä. Tulikohan jo toinen susi?
MikaJ
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Mar 23, 2005 18:23
Location: Turku

Post by MikaJ »

Sanoisin että ei myöskään taida toimia ihan täysin kunnolla.

Onko Monojetti suuttimet jatkuvaruiskutteisia, eli ei säädetä aukioloaikaa vaan määrää?
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

aukiolo aikaa monojetissäkin säädetään.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Ridge wrote: Olen rakentanut imusarjan jossa yhdistyy 1-2 ja 3-4 yksiin väliputkiin ja väliputkiin olen ajatellut laittaa suuttimet. Väliputket yhdistyy yhteen kokooja säiliöön jossa on kaasuläppä.
Kaukana optimista tuo ainakin on. Sytytysjärjestyksellä 1-3-4-2 ykköskakkospytyn putkessa on ensin kahden pytyn imu, sitten kahden pytyn tauko. Tauon aikana virtaus ennättää pysähtyä tai sopivalla mitoituksella muodostaa inertiallaan kakkospytyn venttiilin päälle ylipaineen, jollaista ykköspytty ei millään voi saada. Ja sama juttu kolmosnelosparissa. Keskimmäisten ja päädymmäisten pyttyjen täytökset tulevat olemaan erilaiset. Ilmiötä tosin varmastikin lieventää se jos primääriputket (kannesta päin katsottuna) ovat reilusti pidemmät verrattuna noihin väliputkiin.

Sama tilanne tuli tutuksi kun aikanaan yritin saada siamilaisen kannen kanssa toimimaan kaasutinta setupilla yksi kurkku per kaksi pyttyä.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

JOs nyt oletetaan että ei ym ylipainetta tule, niin voitko laittaa 2 suutinta per imuputki. Juuri ennen kantta. Eli periaatteessa suuttimet ristiin. Onko siitä iloa ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Tai olisiko kanteen mahdollista tehdä väliseinä kanaviin esim pellistä seinä imusarjaan joka työnyisi kanteenkin? vai meneekö kanavat sitten jo liian pieniksi?
MikaJ
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Mar 23, 2005 18:23
Location: Turku

Post by MikaJ »

Kanavat menee liian pieniksi jos rupeaa väliseinää rakentamaan. Nyt on kaivettu lähes niin isoksi kuin on mahdollista ja ne on 38mm halkasija kapeimmassa kohtaa.
Sama tilanne tuli tutuksi kun aikanaan yritin saada siamilaisen kannen kanssa toimimaan kaasutinta setupilla yksi kurkku per kaksi pyttyä.
Kyllä siiamilaisessa toimii ihan hyvin yksi kaasari per kaksi sylinteriä. Kaikki tehokkaammat tehdastekoisetkin vanhat pelit ovat olleet tuollaisia. Ja kaikki tehokkaat uudetkin kaasaripelit. Nyt tulee ensiviikoksi paikoilleen on tälläinen paketti, koska en ole vielä saanut ratkaistua tuota ruiskutusprobleemaa:
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2005-5.jpg

Kokeilen joko laittaa paikoilleen normaalia yhden kaasuttimen imusarjaa, ja siihen läppärungon kahdella suuttimella normaalisti. Toinen vaihtoehto on tehdä kahdella läppärungolla pystyasentoon, ja ruiskutus kuten Monojeteissä, eli ennen kaasuläppää. Katotaan nytten...
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Ovathan monet tehneet esmes Opelin tikkukoneeseen virikaasuttimen yhdestä tuplakaasarista. Ja toimii.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Tottakai se siamilainen toimii, toimi taanoin mullakin. Sitä vaan koitin sanoa että tuossa rakenteessa on rajoitteensa, eikä sitä kannata ehdointahdoin valita jos on valinnanvara.
Ridge
Megasquirttaaja
Posts: 99
Joined: Sun Mar 06, 2005 19:09
Location: Karstula

Post by Ridge »

noi ekat putket on noin 10cm pitkiä ja niiden päissä on mutkat jotka kääntää ne ylös ja niiden jälkeen on kokoojat joihin suunnittelin suuttimia ja nämä yhdistyy sitte yhteen 3" kokoojaan. Yhdistyyhän nuo tossa kaasari imusarjassa vielä lyhyemmillä putkilla ja ne on viel kaikki eri pituset ni aattelin tehä tähän omaan kötöstykseen pitemmät ja samanmittaset putket. tietty voishan sitä hommata pienemmät suuttimet ja pistää niitä neljä. Kuinka neloskoneeseen laitetaan kaksi suutinta niin et se pellaa??
Ridge
Megasquirttaaja
Posts: 99
Joined: Sun Mar 06, 2005 19:09
Location: Karstula

Post by Ridge »

No nyt on joku 400km ajettu tolla imusarjalla ja suht hyvin on pelannu noilla 4kertaa/tahti asetuksilla kun imuventtiilin avautumis ennakko ja sytytys ennakko on suunnilleen sama. Täytyy kehitellä parempi kun ehtii.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

C kadetti projektissa on sama ongelma... kun pytyt 1 ja 2, sekä 3 ja 4 on samassa imukanavassa...

Mikähän olisi paras ruiskutusconfiguraatio tuohon? Paras kai olisi mahdollisimman monta ruikkausta per kierros?
MikaJ
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Mar 23, 2005 18:23
Location: Turku

Post by MikaJ »

Mikään ruiskutyyppi ei toimi hyvin. Parhaiten toimii siten, että ruiskutus tapahtuu aina kuin 1-4syl on ykk:ssa. Ilmesesti tämän saa toimimaan kun kampiakselilla on triggeri ja asentaa 2squirt/kierros??? Lisäksi vielä suuttimet tarvitsee olla todella isot, että saadaan ruiskutusaika pieneksi, tämä sen takia ettei viereinen imukanava ryöstä niiden keskeisen 'overlapin' aikana seosta. Hiukankaan jyrkemmillä nokilla tuota ei saa tuollakaan tavalla toimimaan, muistaakseni 2-3 käy rikkaalla ja 1-4laihalla, eikä sille mitään voi.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Tosiaan b-asconan ruiskutuslaitteistolla on ajeltu tuollaisella moottorilla huoletta. Mitenkähän mahtaa siinä olla ruiskutus järjestetty?
MikaJ
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Mar 23, 2005 18:23
Location: Turku

Post by MikaJ »

Samoin Uudemissa Mineissä oli 'twin-port' ruiskutus. Toimii oikeanlaisella miedolla nokalla noin 6500rpm asti. Eli 'vakio'koneessa tuon saa toimimaan ihan hyvin, ruiskutus vain aina 1-4ykk kohdalla.
Ridge
Megasquirttaaja
Posts: 99
Joined: Sun Mar 06, 2005 19:09
Location: Karstula

Post by Ridge »

http://www.emeraldm3d.com/em_projects_Aseries.html Tuolla on jotain juttuu tosta. valitettavasti lontoon kielellä.[/url]
PE-LE
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 151
Joined: Sat Mar 26, 2005 11:59
Location: Lahti

Post by PE-LE »

onko kukaan kokeillut systeemiä jossa suuttimet on ennen kaasuläppää
?? omassa projektissani on juurikin tuollainen "pöpötys" vaihe tyhjäkäynnillä,,kierroksilla toimii paremmin 3,4 sylinterit vaan jää vajaalle täytölle, (opel 1700 vm-61),suuttimet on noin 5cm ennen kannen imuaukkoa,
alkuperäisessä imusarjassahan on sellainen kokoojasäiliö josta imuputket lähtee, se tuskin auttaa jos en siirrä suuttimia pois imuaukkojen läheisyydestä,, joten kannattaisikohan siirtää ne ennen kaasuläppää,,,

P_L
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

PE-LE wrote:onko kukaan kokeillut systeemiä jossa suuttimet on ennen kaasuläppää
Mulla oli yksipisteruiskussa suutin kaasuläpän yläpuolella. Hyvin se toimi.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 129
Joined: Sat Mar 05, 2005 15:01
Location: Helsinki
Contact:

Post by Anssi »

PE-LE wrote:onko kukaan kokeillut systeemiä jossa suuttimet on ennen kaasuläppää
??
No on, esimerkiksi autonvalmistajat. F1-koneissakin ne suuttimet on läppien yläpuolella :) Kutsutaan toisella kotimaisella "throttlebody injection" -ruiskuksi. Vai oliko kyse jostain tietystä moottorista?

Mullakin on TBI tuossa Cobran replikassa. Tosin sylintereitä on kahdeksan ja läppiä ja suuttimia neljä.

Tuossa mukava videopätkä Rellun forkkakoneesta:
http://wmediavod.coltfrance.com/wmeuros ... 20x240.wmv
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
PE-LE
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 151
Joined: Sat Mar 26, 2005 11:59
Location: Lahti

Post by PE-LE »

niin tarkoitin että auttaako tuohon ongelmaan mikä ilmenee kun kannessa on vain kaksi imuaukkoa,,,olen ollut jonkinverran tekemisissä holleyn pro-jectionin kanssa,,siinähän on kanssa suuttimet ennen läppiä,,,
huomenna selviää auttoiko suuttimien siirto ennen läppää tuohon tyhjäkäynti ongelmaan
Post Reply