Auton omat sähkölaitteet häiritsevät megaa
Moderator: Masi_K
Auton omat sähkölaitteet häiritsevät megaa
Hei,
muuten hienosti toimivaa v2.2 extra megapurkkia vaivaa toistaiseksi selvittämätön ongelma ja olisi kiva jos jollain ollut vastaavaa ja onnistunut selvittämään.
Kun auton käydessä tyhjäkäyntiä laittaa valot päälle moottori lähes sammuu, tai kun auton starttaa valot päällä ja painaa jarrua/laittaa pitkät päälle niin tyhjäkäynti menee taas sinne 400rpm tienoille. Autossa oli aikoinaan rpm tieto ongelmaa joka on nyt selvitetty. Lisäksi megan kaikki maat on nyt johdettu samaan pisteeseen. Akku on siirretty takakonttiin, ja auton omat maapisteet rapsuteltu/tarkastettu. Ongelmaa oli ennen ja jälkeen akun siirron. Laitan loggausta tulemaan tuosta "jarruttelusta". TP pysyy logeissa ainakin nollilla kokoajan, jos ei MAP arvon vuoksi sitten tule jotain kiihdytysrikastuksia, voisin vielä kokeilla ottaa rikastukset pois päältä kokonaan.
Saako loggausta muuten tehtyä jos autossa on vain virta päällä, mutta kone ei käy? Voisi silloin koittaa kikkailla noilla sähkölaitteilla ja katsoa mitkä arvot siellä pomppii....
TÄSSÄ loggaus jarruttelusta tyhjäkäynnillä
muuten hienosti toimivaa v2.2 extra megapurkkia vaivaa toistaiseksi selvittämätön ongelma ja olisi kiva jos jollain ollut vastaavaa ja onnistunut selvittämään.
Kun auton käydessä tyhjäkäyntiä laittaa valot päälle moottori lähes sammuu, tai kun auton starttaa valot päällä ja painaa jarrua/laittaa pitkät päälle niin tyhjäkäynti menee taas sinne 400rpm tienoille. Autossa oli aikoinaan rpm tieto ongelmaa joka on nyt selvitetty. Lisäksi megan kaikki maat on nyt johdettu samaan pisteeseen. Akku on siirretty takakonttiin, ja auton omat maapisteet rapsuteltu/tarkastettu. Ongelmaa oli ennen ja jälkeen akun siirron. Laitan loggausta tulemaan tuosta "jarruttelusta". TP pysyy logeissa ainakin nollilla kokoajan, jos ei MAP arvon vuoksi sitten tule jotain kiihdytysrikastuksia, voisin vielä kokeilla ottaa rikastukset pois päältä kokonaan.
Saako loggausta muuten tehtyä jos autossa on vain virta päällä, mutta kone ei käy? Voisi silloin koittaa kikkailla noilla sähkölaitteilla ja katsoa mitkä arvot siellä pomppii....
TÄSSÄ loggaus jarruttelusta tyhjäkäynnillä
Vilkaisin pikaisesti tuota logia enkä löytänyt mitään yksiselitteistä vikaa. Ilmeisesti kierrosten tippuessa vetää reippaasti rikkaalle, ainakin PW-arvot kasvoivat silloin roimasti. Lambdan lukemista ei tosin paljoa viisastunut, ilmeisesti kapeakaista käytössä? Missään anturitiedoissa ei ollut mitään ylimääräisen näköisiä häiriöitä, mikä olisi selittänyt ongelmaa. Ainoa silmiinpistävä seikka oli akkujännite, joka näytti vaihtelevan tasan yhden voltin pykälissä. Tosin veikkaan, että tuohon on syynä joku Megatune/Logviewer-sekoilu, eikä niinkään mikään oikea ongelma. Yksi kiihdytysrikastus löytyi logista, mikä on vähän erikoista kun TPS ei muka muuttunut lainkaan. Mutta tuokaan ei näyttänyt olevan ongelman syynä.
Ensimmäinen arvaus on, että sulla on bensakartta liian rikkaalla pienillä kierroksilla / vähän suuremmilla MAP-arvoilla. Sähkönkulutuksen lisääminen kuormittaa konetta ja saa sen tipahtamaan tuolle ylirikkaalle kartan alueelle, jolloin kierrokset tippuu entisestään. Lisäksi jos suutinten avautumisajan jännitekorjaus on vähän pielessä, niin se saattaa pahentaa ongelmaa. Eli jännitteen pudotessa avautumisaikaa korjataan liikaa, mikä rikastaa seosta lisää.
Ensimmäinen arvaus on, että sulla on bensakartta liian rikkaalla pienillä kierroksilla / vähän suuremmilla MAP-arvoilla. Sähkönkulutuksen lisääminen kuormittaa konetta ja saa sen tipahtamaan tuolle ylirikkaalle kartan alueelle, jolloin kierrokset tippuu entisestään. Lisäksi jos suutinten avautumisajan jännitekorjaus on vähän pielessä, niin se saattaa pahentaa ongelmaa. Eli jännitteen pudotessa avautumisaikaa korjataan liikaa, mikä rikastaa seosta lisää.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Kaikkea kokeilin taas uudelleen jännitekorjausarvoista lähtien ilman vaikutusta. Sitten kokeilin napata laturista herätevirta piuhan (vai mikä se nyt onkaan) irti ja kappas nyt saa laittaa valoja päälle, jarruvaloja vilautella ja kaikkea sähköön liittyvää ruuvata niin auto käy nätisti....
Mites tuosta jatketaan, eikös täällä ollut joku dioditarina tuohon laturivalon johtoon ainakin? Laturin maa johdon nyt ainakin putsaan ja varmistan että se on kunnossa. mutta miten tuota häiriötä voi lähteä poistamaan jos ei tepsi.....
Mites tuosta jatketaan, eikös täällä ollut joku dioditarina tuohon laturivalon johtoon ainakin? Laturin maa johdon nyt ainakin putsaan ja varmistan että se on kunnossa. mutta miten tuota häiriötä voi lähteä poistamaan jos ei tepsi.....

Mutta häiritseekö se laturi nyt yleensäkään megaa? sähkölaitteethan kuluttaa sähköä joka otetaan laturilta joka taas ottaa saman enerkian moottorilta. Jos kaasuläppä pysyy samassa asennossa kun kuormitusta lisätään, niin on aivan luonnollista että kierrokset laskee oli ohjaus mikä hyvänsä. Omiin olen pienen joutokäynnin vakauksen tehnyt sytkä kartalla siten että, joutokäynnin ollessa haluttu niin ennakko hieman alhaisempi millä moottori kävisi ja kun kierrokset tippuu niin ennakko kasvaa optimaaliseksi. Paras olis tietysti pwm-joutokäyntiventtiili.
Joo ihan totta, että kuormituksenahan se moottorille tulee, kun valot esim. laittaa päälle. Mutta ihan selviä häiriöpiikkejä tulee loggauksiin ja käynti on tosi vaikeaa. Monet arvot heiluvat megatunessa, mutta olettaisin edelleenkin, että kierroslukutieto sen koko sotkun aiheuttaa.
Kierroslukutieto menee konehuoneesta takapenkinalle ihan tavallisella suojaamattomalla johdolla, samassa johtospiraalissa muiden megan johtojen kanssa. Pitäisikö koittaa ensin laittaa tuohon rinnalle erillinen suojattu signaalipiuha rpm tietoa varten.... vai miten noitten vastusten laittaminen tuohon nykyiseen johtoon?
Kierroslukutieto menee konehuoneesta takapenkinalle ihan tavallisella suojaamattomalla johdolla, samassa johtospiraalissa muiden megan johtojen kanssa. Pitäisikö koittaa ensin laittaa tuohon rinnalle erillinen suojattu signaalipiuha rpm tietoa varten.... vai miten noitten vastusten laittaminen tuohon nykyiseen johtoon?
Kannattaa laittaa suosiolla suojattu piuha siihen kierroslukusignaaliin, kun se taitaa olla megan toiminnan kannalta tärkein tieto.
Siinä ei käsittääkseni kovin suuret jännitteet/virrat liiku ja kun veto on vielä pitkä, niin saattaa hukkua matkalle.
Itsellä ei lambda näyttänyt mitään järkevää, ennenkuin vaihdoin siihen suojatun piuhan.
Siinä ei käsittääkseni kovin suuret jännitteet/virrat liiku ja kun veto on vielä pitkä, niin saattaa hukkua matkalle.
Itsellä ei lambda näyttänyt mitään järkevää, ennenkuin vaihdoin siihen suojatun piuhan.
Lentokonetehtaat ei näemmä käytä suojattuja syttyjohtoja, tai ainakaan ei omassa ole tullut vastaan....
"Häiriö" ongelmat sain kuriin megan arvoja muuttelemalla. Aikoinaan kartan laihuutta olin korjannut Reqfuelilla joka huiteli jo 12 pinnassa. Arvo takaisin 8.6 ja kartan skaalaus rikkaammalle sekä tyhjäkäyntialuetta vielä rikkaammalle. Nyt toimii hienosti taas. Ja mitään häiriöitä ei enää käynnissä huomaa. Kai tuo mega on kuitenkin sen verran herkkä/monimutkainen värkki että menee pienestä sekaisin. Ainakaan mun järjellä ei tuota pysty selittämään....
Mutta yhtäkaikki nyt toimii taas. Seuraavaksi sytty megan ohjaamaksi...
Kiitos kaikille vastanneille!

"Häiriö" ongelmat sain kuriin megan arvoja muuttelemalla. Aikoinaan kartan laihuutta olin korjannut Reqfuelilla joka huiteli jo 12 pinnassa. Arvo takaisin 8.6 ja kartan skaalaus rikkaammalle sekä tyhjäkäyntialuetta vielä rikkaammalle. Nyt toimii hienosti taas. Ja mitään häiriöitä ei enää käynnissä huomaa. Kai tuo mega on kuitenkin sen verran herkkä/monimutkainen värkki että menee pienestä sekaisin. Ainakaan mun järjellä ei tuota pysty selittämään....

Kiitos kaikille vastanneille!
Melkoinen oikkukasa nyt ollut taas tämä mega projekti.
Nyt auton pesun ja kosteiden kelien saattelemana tuli samat oireet.
Tänään vaihdoin rpm, O2 ja syttymodulin ohjauspiuhat häiriösuojattuihin ilman vaikutusta.
Tässä hiukan listaa mitä on jo kokeiltu: auton omat maattopisteet on putsattu ja johdot todettu ehjiksi, laturin maa testattu/tuplattu, megan maat siistitty ja potentiaalierot poistettu, megan aluboksi maadoitettu, rpm, lambda ja tuleva syttymodulin ohjauspiuha vaihdettu häiriösuojattuihin ja maadoitettu toisesta päästä(takapenkin alla missä boksi on), johtoja eroteltu lattiamattojen alla sekä konehuoneessa viety kauemmas mahdollisista "häiriölähteistä".
Seuraavaksi ajattelin juhannuksen kunniaksi kokeilla laittaa vastukselliset sytytystulpat ja uusia tulpan johdot. Paljon muuta ei ole kyllä takataskussa enää...
Nyt auton pesun ja kosteiden kelien saattelemana tuli samat oireet.
Tänään vaihdoin rpm, O2 ja syttymodulin ohjauspiuhat häiriösuojattuihin ilman vaikutusta.
Tässä hiukan listaa mitä on jo kokeiltu: auton omat maattopisteet on putsattu ja johdot todettu ehjiksi, laturin maa testattu/tuplattu, megan maat siistitty ja potentiaalierot poistettu, megan aluboksi maadoitettu, rpm, lambda ja tuleva syttymodulin ohjauspiuha vaihdettu häiriösuojattuihin ja maadoitettu toisesta päästä(takapenkin alla missä boksi on), johtoja eroteltu lattiamattojen alla sekä konehuoneessa viety kauemmas mahdollisista "häiriölähteistä".
Seuraavaksi ajattelin juhannuksen kunniaksi kokeilla laittaa vastukselliset sytytystulpat ja uusia tulpan johdot. Paljon muuta ei ole kyllä takataskussa enää...
Voihan se hyvin kyllä puolastakin tulla, mutta hyläksin vielä johtojen ja tulppienkin päivityksen, koska tuntuu että jos löisi syttypuolelta läpu jostain niin tekisi sitä koko ajan.
Nyt taas sellainen temppu tuli tehtyä, että laturi oli kädessä ja sitä käpistelin. Pahempaa kulumaa ei löytyny mutta heitin kokeeksi parempikuntoisen säätimen laturiin kiinni. Sama laturi takas ja kaksi lenkkiä jo heitin eikö taas nypyttänyt yhtään.... En kyllä usko ennenkuin puolivuotta on mennyt ilman ongelmia....
Nyt taas sellainen temppu tuli tehtyä, että laturi oli kädessä ja sitä käpistelin. Pahempaa kulumaa ei löytyny mutta heitin kokeeksi parempikuntoisen säätimen laturiin kiinni. Sama laturi takas ja kaksi lenkkiä jo heitin eikö taas nypyttänyt yhtään.... En kyllä usko ennenkuin puolivuotta on mennyt ilman ongelmia....
