Releen ohjaus

Keskustelu piirilevyistä, niiden ominaisuuksista, kokoamisesta ja testaamisesta.

Moderator: Masi_K

Post Reply
villek
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 145
Joined: Sun Aug 21, 2005 17:27
Contact:

Releen ohjaus

Post by villek »

Sähköflektiä ohjaava lämpökytkin lakkasi toimimasta kunnolla. Lisäsin megaan parit komponentit flektin ohjausta varten. Puhallin ei kuitenkaan lähde pyörimään, pöyrii kyllä kun antaa releelle käsin maita. Joku viisaampi voisi arvoioda pitäsiskö näillä kytkennöillä (ja osilla) pelittää. Asetukset on kohdallaan ja tunessa "valo" syttyy niinkun pitääkin
Opel Rekord E 2.0i -jäärassi
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Tarkistitko yleismittarilla että prosessorin nastassa nousee silloin kun pitää?

Kovin pieni on hFE tuossa transistorissa. Ehkä se ei jaksa vetää relettä? Laita 2n2222 tai vastaava?
villek
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 145
Joined: Sun Aug 21, 2005 17:27
Contact:

Post by villek »

Kyllä prossussa tapahtuu mielestäni elämää. Bebekissä antavat aina tuon transistorin 2n2222a:ta vastaavana, ja samanlainen jaksaa kyllä vetää bensapumpun releenkin. Pitää tänään tutkia asiaa..
Last edited by villek on Sun Jan 08, 2006 11:23, edited 1 time in total.
Opel Rekord E 2.0i -jäärassi
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Eikös trankun maadoittaessa piirin on virtapiiri aika räkäinen ? Tarkoitan tällä että piipperillä piipatessani saundi oli räkänen :D Eli trankku kytkee ja katkoo kokoajan. Tämä siis bensapumpun trankussa.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Eipä sitä transistorin johtavuuttaa voi oikein yleismittarin piipparilla testailla..
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Mikäli ohjain 'kytkee ja katkoo' koko ajan niin kenties firmwaressa jokin bugi - näin siis mikäli mitattava suure kytkentärajan kytkevällä puolella.

Huonoa ohjelmistosuunnittelua edustaa myös alinomainen kytkeytyminen tapauksissa jossa arvo ns. kytkentä rajalla.

Transistorin maaton voi aivan hyvin testata yleismittarin johtavuustestillä.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Siis piipperi piippas aivan kuten rele toimii. Rele vetää sen 2s virtojen kytkeytymisen jälkeen esivetona. Tän ajan myös piippas kun aikasemmin testasin. Mutta ääni ei ollut puhdas vaan räkänen. Auto toimii kuitenkin tämän suhteen mainiosti. Voi olla tietenkin että mittarin toinenpää ei ollut puhtaassa maassa.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
villek
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 145
Joined: Sun Aug 21, 2005 17:27
Contact:

Post by villek »

Oma mokahan siellä taas oli taustalla. Releen johto oli tinattu väärään pinniin :lol: sen siitä saa kun niitä hankalassa kohti autossa juottelee.. mutta sen kun vaihtoi niin jo alko surraamaan 8)
Opel Rekord E 2.0i -jäärassi
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Lainaan vanhaa aihetta ku ei jaksa uutta tehä. ELikkäs kyse olis BC817-40 -pintaliitotrankusta:
http://www.elfa.se/pdf/71/07100639.pdf
Kuinka pätevä veteleen releitä joiden käämin vasus on jotain 90 ohmia? Virran- ja tehonkesto ei ylity, mutta voiko ne ilman jäähyä lämmetä kuitenkin sen verta että tarttee jäähdyttää?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Ihan hyvin jaksaa ilman mitään kikkailuja. Trankun häviötehoksi tulee tuossa noin 50mW ja hihasta ravistaen tuossa SOT23-kotelossa kärsii hukata ainakin 200-300mW ennen kuin alkaa murheita tulemaan.

Muistaakseni olen käyttänyt juurikin tuota trankkua releiden ohjaukseen. Normaali takapotkudiodi kannattaa tietty muistaa laittaa kytkentään.
Arttu
GSX1100 -85
Post Reply