Tosiaan moottori majailee nyt 740 volvossa, ja kuvissa nähty b200e pakosarjan suunnittelu kone on heivattu mäkeen ja tilalla on se budjetti Woimamoottori.
Vielä ei ole päätetty, kokeillaanko tuota itte tehtyä imusarjaa. Olisihan se mielenkiintosta käydä ihan penkissä mittaamassa, onko vastaavaa hyötyä, kun vaihtaa sen tuon lh:n tilalle.
MS:n olen myös siirtänyt onnistuneesti 242:ta tuohon 740:n ja sainpa siihen vielä matkatietokoneella yhteyden.
Uusi asetelma ja levy on paikoilla. Nämä pitää hieman yli 400Nm vääntöä, joten vaihteisto ei mene heti hajalle. Jahka saan tuota yhtä laatikkoa hieman vahvistettua, laitetaan tilalle 4 lapanen sitteri joka pitää yli 500Nm.
Myös öljypumppu tuli modattua hieman korkeamalle paineelle. Samalla tutkailin konetta vähän sisäpuolelta ja harvinaisen puhtaana pysynyt Shell Helix Ultra 5w-40 öljyillä.
Pakoputki värkkiä tuli myös haettua. 5m hapokasta 3" ja 40cm 4" alkupätkäksi. Äänenvaintajat teen myös itse hapokkaasta.
Pahalta alkaa näyttää, että ensimmäiset ajot tuolla uudella ahtimella voitaisiin suorittaa jo ensiviikolla. Mikäli ei nyt ilmaannu jostain lisää ongelmia.
Vaikuttaa melko lupaavalta. Muista laittaa heti kuvia ja infoa kun saat koneen tulille. Osat näyttää kyllä siltä että voi tulla hevonen tai kaksi pellin alle
Laitoin velipojan ostamaan 3" rosteri mutkia ja tietysti tuli kotia 3,5" mutkien kanssa. Noh nyt on sitten putkisto aluillaan 3,5" putkesta. Ensimmäiset 20cm on 4" siitä supistuu 3,5".
Huomenna pitäis sitten hakea 3m 3,5" putkea, jotta saadaan putkisto koeajo kuntoon.
Vielä pitää tehdä välijäähdyttimen kiinnikkeet loppuun ja hieman muutella noita ahtoputkia. Sitten oltaisiin jo koe käynnistys kunnossa!
Nyt puuttuu enää sähköflekti. Tämän jälkeen ajelua ja säätelyä, sekä hukkiksen kiristystä kohti 1,5 baria. Kun kaikki pelaa hienosti käydään taas käyttämässä penkissä.
Tapsa84 wrote:
Kävin myös mittaamassa kiihtyvyyden välille 80-120km/h. Kolmosella ja lentävällä lähdöllä. Huonoin aika 3,6sek ja paras 3,1sek, joten siihen väliin liikkuu tuo rumilus. Tämä siis tuolla to3:lla pakokaasujarrulla ja 0,6bar ahtopaineilla. Tuo mun käyttöauto (175hv saab 9000) meni saman hurjalla 5 sekunnin ajalla...
Kävin tolla omalla kokeilee kolmosella 80-150kmh, aikaa kulu vähä alta 14s Pitäs ottaa uusiks logilla, näkis tarkan ajan.. Tossa on sekka sinne tänne.
Soppa vaan loppuu kesken, kun tuossa staged injectionin säädössä on jotain häikkää. Jos ei mene nostamaan yli 5200 kierrosta, niin vetää tosi mahtavasti näillä 0,8 bar ahdoilla.
Ollaan nyt päätymässä siihen, että otetaan pikkusuuttimet pois käytöstä ja säädetään suoraan noille isoille.
Muuten auto pelaa hyvin ja potkuakin alkoi löytyä 1bar paineilla. Säädellään nyt sitä pikkuhiljaa tuonne 1,5bar tuntumaan ja kahtellaan sitten isompaa mappia. Pitää nyt toistaiseksi varoa tuota 3:lla rääkkäämistä, kunnen saadaan vaihteisto ongelma ratkaistua. Lukko asennetaan vasta uuden vaihteiston ja sintterilevyn jälkeen.
Hienosti liikkuu ja on pelannut ilman suurempia ongelmia kuin että kytkin luistaa. Pitäisi pitää n. 420Nm. Minimi paineet 1,1bar. Penkissäkin pitäisi käydä kattomassa onko vääntö jo lähellä tuota vaihteiston rikkoutumis rajaa. Ei nimittäin viittis rikkoo tuota lootaa, ennen kuin korvaaja on valmiina.
Tulossa/tekeillä:
-uusi poksi 4bar mapilla
-pakosarjan tiivitepinnan oikaisu
-downpipen saumojen hitsaus tigillä uudelleen (hitsasin puikolla ja vuotaa jostain)
Hesio wrote:Jokos oot ottanut pikkusuuttimet pois ja toiminta pelkkien 1500cc varassa?
Mites noinkin isojen suutimien säätäminen pikkukierroksille, käykö hyvin tyhjäkäyntiä?
Ei saatu toimimaan kuin välttävästi pelkillä isoilla. Etuvastus hidastaa niiden toimintaa ja tyhjäkäynti aukioloajat ovat mitä sattuu. Jos olisi flyback, niin toimisi varmaan ilman hires koodiakin.