Volvo 242 1.9L -78 (2.3 Turbo)

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Post by Tapsa84 »

Olli wrote:Miten projekti jakselee?
Projekti jakselee hyvin. Tässä muutama sneak peak:


http://i27.photobucket.com/albums/c178/ ... rja001.jpg
http://i27.photobucket.com/albums/c178/ ... rja002.jpg

http://i27.photobucket.com/albums/c178/ ... rja001.jpg
http://i27.photobucket.com/albums/c178/ ... rja002.jpg
http://i27.photobucket.com/albums/c178/ ... rja003.jpg
http://i27.photobucket.com/albums/c178/ ... rja004.jpg
http://i27.photobucket.com/albums/c178/ ... rja005.jpg
http://i27.photobucket.com/albums/c178/ ... rja006.jpg
http://i27.photobucket.com/albums/c178/ ... rja007.jpg


http://i27.photobucket.com/albums/c178/ ... kis001.jpg
http://i27.photobucket.com/albums/c178/ ... kis003.jpg

Tosiaan moottori majailee nyt 740 volvossa, ja kuvissa nähty b200e pakosarjan suunnittelu kone on heivattu mäkeen ja tilalla on se budjetti Woimamoottori.

Vielä ei ole päätetty, kokeillaanko tuota itte tehtyä imusarjaa. Olisihan se mielenkiintosta käydä ihan penkissä mittaamassa, onko vastaavaa hyötyä, kun vaihtaa sen tuon lh:n tilalle.

MS:n olen myös siirtänyt onnistuneesti 242:ta tuohon 740:n ja sainpa siihen vielä matkatietokoneella yhteyden.

Uusi asetelma ja levy on paikoilla. Nämä pitää hieman yli 400Nm vääntöä, joten vaihteisto ei mene heti hajalle. Jahka saan tuota yhtä laatikkoa hieman vahvistettua, laitetaan tilalle 4 lapanen sitteri joka pitää yli 500Nm.

Myös öljypumppu tuli modattua hieman korkeamalle paineelle. Samalla tutkailin konetta vähän sisäpuolelta ja harvinaisen puhtaana pysynyt Shell Helix Ultra 5w-40 öljyillä.

http://i27.photobucket.com/albums/c178/ ... set004.jpg
http://i27.photobucket.com/albums/c178/ ... set003.jpg
http://i27.photobucket.com/albums/c178/ ... set002.jpg
http://i27.photobucket.com/albums/c178/ ... set001.jpg

Pakoputki värkkiä tuli myös haettua. 5m hapokasta 3" ja 40cm 4" alkupätkäksi. Äänenvaintajat teen myös itse hapokkaasta.

Pahalta alkaa näyttää, että ensimmäiset ajot tuolla uudella ahtimella voitaisiin suorittaa jo ensiviikolla. Mikäli ei nyt ilmaannu jostain lisää ongelmia.
Volvo 242 & 240
Olli
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun May 28, 2006 21:12
Location: Tampere

Post by Olli »

Vaikuttaa melko lupaavalta. Muista laittaa heti kuvia ja infoa kun saat koneen tulille. Osat näyttää kyllä siltä että voi tulla hevonen tai kaksi pellin alle :shock:
Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Post by Tapsa84 »

Laitoin velipojan ostamaan 3" rosteri mutkia ja tietysti tuli kotia 3,5" mutkien kanssa. Noh nyt on sitten putkisto aluillaan 3,5" putkesta. Ensimmäiset 20cm on 4" siitä supistuu 3,5".

Huomenna pitäis sitten hakea 3m 3,5" putkea, jotta saadaan putkisto koeajo kuntoon.

Vielä pitää tehdä välijäähdyttimen kiinnikkeet loppuun ja hieman muutella noita ahtoputkia. Sitten oltaisiin jo koe käynnistys kunnossa! :D
Volvo 242 & 240
Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Post by Tapsa84 »

Nyt puuttuu enää sähköflekti. Tämän jälkeen ajelua ja säätelyä, sekä hukkiksen kiristystä kohti 1,5 baria. Kun kaikki pelaa hienosti käydään taas käyttämässä penkissä.
Volvo 242 & 240
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Mitattu 80-120km/h.

Post by Masi_K »

Tapsa84 wrote: Kävin myös mittaamassa kiihtyvyyden välille 80-120km/h. Kolmosella ja lentävällä lähdöllä. Huonoin aika 3,6sek ja paras 3,1sek, joten siihen väliin liikkuu tuo rumilus. Tämä siis tuolla to3:lla pakokaasujarrulla ja 0,6bar ahtopaineilla. Tuo mun käyttöauto (175hv saab 9000) meni saman hurjalla 5 sekunnin ajalla... :lol:
Kävin tolla omalla kokeilee kolmosella 80-150kmh, aikaa kulu vähä alta 14s :) Pitäs ottaa uusiks logilla, näkis tarkan ajan.. Tossa on sekka sinne tänne.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Olli
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun May 28, 2006 21:12
Location: Tampere

Re: Mitattu 80-120km/h.

Post by Olli »

Joko potkii?
Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Re: Mitattu 80-120km/h.

Post by Tapsa84 »

Olli wrote:Joko potkii?
Potkii... :lol:

Soppa vaan loppuu kesken, kun tuossa staged injectionin säädössä on jotain häikkää. Jos ei mene nostamaan yli 5200 kierrosta, niin vetää tosi mahtavasti näillä 0,8 bar ahdoilla.
Volvo 242 & 240
Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Post by Tapsa84 »

Ollaan nyt päätymässä siihen, että otetaan pikkusuuttimet pois käytöstä ja säädetään suoraan noille isoille.

Muuten auto pelaa hyvin ja potkuakin alkoi löytyä 1bar paineilla. Säädellään nyt sitä pikkuhiljaa tuonne 1,5bar tuntumaan ja kahtellaan sitten isompaa mappia. Pitää nyt toistaiseksi varoa tuota 3:lla rääkkäämistä, kunnen saadaan vaihteisto ongelma ratkaistua. Lukko asennetaan vasta uuden vaihteiston ja sintterilevyn jälkeen.
Volvo 242 & 240
Olli
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun May 28, 2006 21:12
Location: Tampere

Post by Olli »

Mitäs tänne kuuluu?
Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Post by Tapsa84 »

Olli wrote:Mitäs tänne kuuluu?
Hienosti liikkuu ja on pelannut ilman suurempia ongelmia kuin että kytkin luistaa. Pitäisi pitää n. 420Nm. Minimi paineet 1,1bar. Penkissäkin pitäisi käydä kattomassa onko vääntö jo lähellä tuota vaihteiston rikkoutumis rajaa. Ei nimittäin viittis rikkoo tuota lootaa, ennen kuin korvaaja on valmiina.

Tulossa/tekeillä:
-uusi poksi 4bar mapilla
-pakosarjan tiivitepinnan oikaisu
-downpipen saumojen hitsaus tigillä uudelleen (hitsasin puikolla ja vuotaa jostain)
Volvo 242 & 240
JuhaK
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Mon Sep 17, 2007 20:44
Location: Tornio

Post by JuhaK »

Minkäskokoinen tuo gt40:n on? Herääkös kohtuudella?
Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Post by Tapsa84 »

JuhaK wrote:Minkäskokoinen tuo gt40:n on? Herääkös kohtuudella?
Se on 60/60 siivillä ja jaetulla pakopesällä. Täysrähinä alkaa n. 4000 jälkeen.
Volvo 242 & 240
Hesio
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Thu Aug 16, 2007 10:10

Post by Hesio »

Jokos oot ottanut pikkusuuttimet pois ja toiminta pelkkien 1500cc varassa?

Mites noinkin isojen suutimien säätäminen pikkukierroksille, käykö hyvin tyhjäkäyntiä?
Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Post by Tapsa84 »

Hesio wrote:Jokos oot ottanut pikkusuuttimet pois ja toiminta pelkkien 1500cc varassa?

Mites noinkin isojen suutimien säätäminen pikkukierroksille, käykö hyvin tyhjäkäyntiä?
Ei saatu toimimaan kuin välttävästi pelkillä isoilla. Etuvastus hidastaa niiden toimintaa ja tyhjäkäynti aukioloajat ovat mitä sattuu. Jos olisi flyback, niin toimisi varmaan ilman hires koodiakin.
Volvo 242 & 240
Post Reply