Ledimittari 0-100 ohm? pensamittariksi

Keskustelu muista moottorinohjausjärjestelmistä ja viritysprojekteista. Kaikki muut aiheet tullaan poistamaan.

Moderator: Masi_K

Post Reply
wex4
Megasquirttaaja
Posts: 74
Joined: Sun Mar 13, 2005 13:42
Location: helsinki

Ledimittari 0-100 ohm? pensamittariksi

Post by wex4 »

Onko kukaan tehnyt 6-10 ledistä mittaria 0-100 ohm alueelle.
itse yritin tehdä LM3914 avulla,huonolla menestyksellä :oops:
Last edited by wex4 on Sun Jul 23, 2006 21:25, edited 1 time in total.
wex4
Megasquirttaaja
Posts: 74
Joined: Sun Mar 13, 2005 13:42
Location: helsinki

Post by wex4 »

Tuli ilmoitus sähköpostiin vastauksesta.Kummassakaan ei näy mitään.
Eli jos vastasit tähän, voisitko yrittää uudestaan. KIITOS
joop
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Sat Oct 29, 2005 2:24
Location: Ylivieska
Contact:

Post by joop »

En ollut minä mutta vastataampa nyt kuitenkin. Kyllä sen pitäisi tuolla LM3914:lla onnistua ihan hyvin. Itse lähtisin toteuttamaan tuota ehkäpä niin että tekisin tuon bensamittarin vastuksella ja kiinteällä ulkoisella vastuksella jännitejaon ja mittaisin LM3914:lla jännitettä siitä välistä. Esim. bensamittarin 100ohm vastuksen toinen jalka maahan ja toinen vaikkapa 400ohm vastukseen, tämän 400ohm vastuksen vapaaseen jalkaan sitten regulaattorilta(tai vaikka megalta jos autossa sellainen on) +5V jännite. Nyt jos bensamittarin resistanssi on 0ohm saadaan tuosta välistä 0V ja bensamittarin vastuksen resistanssin ollessa 100ohm välissä on +1V jännite. Tuohon sitten vaikka se perus seosmittarikytkentä ilmaisemaan jännitettä. Tuohon toteutukseen tietysti vaikuttaa se onko se resistanssi 100ohm tankin ollessa täysi vai tyhjä, jos käyttää LM3914:aa dot-modessa niin sitten ei ole väliä kummin päin toimii.
GSX-R1100 -90
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

Mainitulla lutikalla on ollut kytkentä alan lehdissä jo toistakymmentä vuotta sitten. Mitään muutoksia ei tehty alkuperäiseen vaan mitattiin jännite tankki tyhjänä/täynnä mittarin navasta ja laskettiin luteelle sopivat vastusarvot. Lisänä kytkennässä oli se, että käytettiin 2-värisiä ledejä ja kun jännite oli pudonnut 10% täydestä arvosta niin vaihdettiin etuvastusta (kasvatettiin herkkyyttä dekadilla) ja samalla syötettiin ledien toista nastaa ja väri vaihtui vihreästä punaiseksi 8)
Ei ole lehteä enää tallella, mutta kyllä tuosta joku kytkennän vääntää kun reunaehdot tietää :twisted:

On tuota juttuva mualimalla:
http://www.edaboard.com/ftopic130310.html

Hmm.. kaikki mittarit samalla luteella? MPX4250 anturina ja ahtopainemittari :P ?
wex4
Megasquirttaaja
Posts: 74
Joined: Sun Mar 13, 2005 13:42
Location: helsinki

Post by wex4 »

Kiitoksia ideoista. mittari(t) on kehitteilä ja uusille ideoille aina tilaa.
j-k muistatko lehden nimeä?
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

wex4 wrote:Kiitoksia ideoista. mittari(t) on kehitteilä ja uusille ideoille aina tilaa.
j-k muistatko lehden nimeä?
Hmm.. enpäs huomannut vastausta. Joo, "Elektroniikkauutiset" ja kytkentä peräisin Elektorista. Vaikea löytää, mutta jos tämä auttaisi?

Ajattelinpa rakentaa tuolla piirillä ahtopaine- kierrosluku- ja lambdamittarin niin on keskikonsolissa samanlaiset gauget.. :lol:.
Riittäisköhän varvikelloon 3 piiriä jolloin saisi 850...8000 rpm 250rpm välein?

Mallia ahtomittariin tästä
wex4
Megasquirttaaja
Posts: 74
Joined: Sun Mar 13, 2005 13:42
Location: helsinki

Post by wex4 »

Pensa mittarin sain toimimaan,kiitoksia vielä.
Itselläni on ahtopaine mittari 20 led.illä ja MPX 4250.lla muokattuna "lambda" mittarista.
Nyt pitäisi tutkia ,miten ahtomittarin sais toimimaan megan omalla map.illa ja onnistuuko mitenkään saada nolla kohtaa palaa yksinään.
Eli valo pylväs liikuisi "vaguumin ja ahdolle" kestäisikön piiri pintaliitos diodeja.
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

wex4 wrote:Pensa mittarin sain toimimaan,kiitoksia vielä.
Itselläni on ahtopaine mittari 20 led.illä ja MPX 4250.lla muokattuna "lambda" mittarista.
Nyt pitäisi tutkia ,miten ahtomittarin sais toimimaan megan omalla map.illa ja onnistuuko mitenkään saada nolla kohtaa palaa yksinään.
Eli valo pylväs liikuisi "vaguumin ja ahdolle" kestäisikön piiri pintaliitos diodeja.
Kytkentä omaan mappiin onnistuu ihan hyvin, impedanssi lienee riittävän suuri mittarilla ettei häiritse megan mittauksia. Pylvästä et saa toimimaan 'väärinpäin' eli jos dot-modeen voi laittaa niin kannattaa. Itse en suosi pylväsnäyttöä joten omani laitan dot-modeen eli yksi ledi palaa kerrallaan. Muuten olisi häiritsevää kovassa ajossa kun vajaa sata lediä palaisi kirkkaana.. :lol:

20 lediä riittää varmaan ihan hyvin ahtomittariin välille 60...250kPa jolloin asteikko olisi -0,4...+1,5 bar. Riittäis ainakin mulle...
koskar
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Sat Feb 26, 2005 12:56
Location: Kurikka

Post by koskar »

Calibrated Digital fuel gauge (sivun lopulla). Jos jotain apua olis.
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

koskar wrote:Calibrated Digital fuel gauge (sivun lopulla). Jos jotain apua olis.
Jos tuollaisen linearisoinnin tekee, niin kannattaa mieluummin mitata jännitteet halutuissa kohdin ja laskea kiinteät vastusarvot komparaattoreille. Tuota voi käyttää myös NB-lambdan käyrän korjaukseen 8)
wex4
Megasquirttaaja
Posts: 74
Joined: Sun Mar 13, 2005 13:42
Location: helsinki

Post by wex4 »

j-k wrote:
Pylvästä et saa toimimaan 'väärinpäin' eli jos dot-modeen voi laittaa niin kannattaa. Itse en suosi pylväsnäyttöä joten omani laitan dot-modeen eli yksi ledi palaa kerrallaan. Muuten olisi häiritsevää kovassa ajossa kun vajaa sata lediä palaisi kirkkaana.. :lol:

20 lediä riittää varmaan ihan hyvin ahtomittariin välille 60...250kPa jolloin asteikko olisi -0,4...+1,5 bar. Riittäis ainakin mulle...
Alku -0.4..+0.5 on dot-modessa,loppu +0.6..+1.5 pylväänä.Ihan käytännön syistä,en pystynyt yöllä seuraamaan missä ahtopaineet menee. :( "kävely ja purkan syönti samaan aikaan ei onnistu" :roll:
Last edited by wex4 on Fri Sep 28, 2007 18:02, edited 1 time in total.
wex4
Megasquirttaaja
Posts: 74
Joined: Sun Mar 13, 2005 13:42
Location: helsinki

Post by wex4 »

2-väristen Led.in käytöstä.Niillähän on yhteinen miinus,enkä ainakaan itse saanut LM 3914.llä plus ohjausta toimimaan.
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

wex4 wrote:2-väristen Led.in käytöstä.Niillähän on yhteinen miinus,enkä ainakaan itse saanut LM 3914.llä plus ohjausta toimimaan.
2N3906-transistorilla syöttää anodia ja ohjaus tuolle logiikalla. Katodi normaalisti LM3914:lle
wex4
Megasquirttaaja
Posts: 74
Joined: Sun Mar 13, 2005 13:42
Location: helsinki

Post by wex4 »

j-k wrote:
2N3906-transistorilla syöttää anodia ja ohjaus tuolle logiikalla. Katodi normaalisti LM3914:lle

Trankkua itsekkin miettinyt, mitsku kiinni autossa eikä jaksannut irroittaa,jäänyt suunnittelu asteelle.Talvella taas ihmetellään.
Nyt "vain" 5Ledillä dot-modessa,tyhjän tankin ledin vois laittaa 2-väriseksi.
Post Reply