Omia Sähkökaavioita yms.

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja

Omia Sähkökaavioita yms.

Post by JTbo »

Ajattelin laittaa tälläisen aiheen pystyyn, mihin voi sitten laittaa noita omia kaavioitaan yms. Ehkäpä noista joku saa ideoita ja vinkkejä omiin projekteihinsa.

Tässä oma ensimmäinen luomus, johtoja ei ole vielä vedetty joten tämä on vielä suunnitelma, jonka pohjalta pitäisi alkaa johtoja vetämään. Toivottavasti ei ole kovin pahoja lapsuksia päässyt mukaan.

Nyt on tuo suuttimien johdotus korjattuna. Otsikkoa muokattu myös.
http://www.janiervast.com/projekti/kuva ... kaavio.jpg
Volvo 360GL -88
Terppis
Megasquirttaaja

Post by Terppis »

Mä oon vähän pihalla noitten suuttimien johdotusten kanssa. Mä en oo ite vetäny itelleni noita suuttimien johtoja mutta mulla on sillee, että yhestä suuttimesta menee maajohto suoraan runkoon ja sitte muut suuttimet on sen kanssa sarjassa. Ihmettelin vaa, että mulla menee niiltä suuttimilta maajohto suoraan runkoon mutta missään kytkentäkaavioissa, joita oon nähny ei oo minkään näköstä maadotusta erikseen. Ja versio on megasquirt'n spark extra. Mul on täs joku kytkentäkaavio, ni siinä menee päinvastoin, eli tässä tulee +12v suoraan suuttimille ja toisista navoista menee sitte ruutan boksille johdot. On varmaa vähän epäselvästi mut jos jollain olis joku tyhjentävä kuva tai selitys, että miten noitten suuttimien kytkentä menee, ni olisin kiitollinen.
Fiat Uno Turbo I.E
TVH
Perustajajäsen

Post by TVH »

Terppis wrote:Mä oon vähän pihalla noitten suuttimien johdotusten kanssa. Mä en oo ite vetäny itelleni noita suuttimien johtoja mutta mulla on sillee, että yhestä suuttimesta menee maajohto suoraan runkoon ja sitte muut suuttimet on sen kanssa sarjassa. Ihmettelin vaa, että mulla menee niiltä suuttimilta maajohto suoraan runkoon mutta missään kytkentäkaavioissa, joita oon nähny ei oo minkään näköstä maadotusta erikseen. Ja versio on megasquirt'n spark extra. Mul on täs joku kytkentäkaavio, ni siinä menee päinvastoin, eli tässä tulee +12v suoraan suuttimille ja toisista navoista menee sitte ruutan boksille johdot. On varmaa vähän epäselvästi mut jos jollain olis joku tyhjentävä kuva tai selitys, että miten noitten suuttimien kytkentä menee, ni olisin kiitollinen.
viewtopic.php?t=201
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Terppis
Megasquirttaaja

Post by Terppis »

"Ruiskusuuttimissa ei ole napaisuutta vaan toinen johto MS:ään ja toinen maadoitukseen". Eli ton mukaan noi mun johdotukset olis ok. Noh, ehkä en sit vaa osaa lukee noita kytkentäkaavioita. En tosiaankaa oo mikään teknikko noitten sähköjen kaa.

Mites muuten sitte noi imuilmanlämpöanturi ja vedenlämpöanturi, onko niitte napaisuuksilla jotai väliä? Ihan perus boschin antureita on.
Fiat Uno Turbo I.E
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja

Post by JTbo »

Minulla on ruiskusuuttimien toinen nasta +12V:ssä ja toinen megasquirtissa kiinni. Tuossa omassa sähkökaaviossani olen piirtänyt sulakkeet (5A), joista johto piiretty suuttimelle. Sulakkeille tulee virta releiltä ja releille akulta, noin karkeasti selitettynä.

Jos laitat suuttimien toiset nastat maihin ja megasquirtilta johdot jäljelle jääviin suuttimen nastoihin, niin ei kai silloin pitäisi tapahtua mitään, sillä megasquirtti pätkii suuttimen maata ja jos toinenkin suuttimen napa on maissa, niin ei siinä silloin sähköä kulje.

Näin olen ainakin itse ymmärtänyt ja jotenkin jopa toimii tuo oma systeemi tuollatavalla kytkettynä. Yksi ruiskusuutin on vaan pimeä, ei johdu sähköistä tai megasta kylläkään.
Volvo 360GL -88
TVH
Perustajajäsen

Post by TVH »

Terppis wrote:"Ruiskusuuttimissa ei ole napaisuutta vaan toinen johto MS:ään ja toinen maadoitukseen". Eli ton mukaan noi mun johdotukset olis ok. Noh, ehkä en sit vaa osaa lukee noita kytkentäkaavioita. En tosiaankaa oo mikään teknikko noitten sähköjen kaa.

Mites muuten sitte noi imuilmanlämpöanturi ja vedenlämpöanturi, onko niitte napaisuuksilla jotai väliä? Ihan perus boschin antureita on.
Hups heijakkaa, oikein painovirheperkele iskenyt tohon tekstiin, se menee juuri niinpäin että suuttimille kytketään +12V ja toinen napa Megalle, joka sitten antaa maita suuttimille. Sillä ei oo väliä kumpaan suuttimen napaan syöttää 12V ja kumpaan kytkee Megasquirtin. Lämpöanturien napaisuudella ei niinikään ole väliä.
Terppis
Megasquirttaaja

Post by Terppis »

Nyt menee kyllä mielenkiintoseks. Noi johdotukset teki kuitenki sellanen kaveri, jonka pitäis tietää näistä asioista aika paljon. Eli tosiaan on nyt sit niinpäin, että maa menee suuttimista runkoon ja MS on nyt niinku + navassa. Ei taida sitte toimia noin päin? Mut toihan on vissiin aika helppo korjata, ku vaihtaa sen maajohdon vaan virtalukolta tulevaks + johdoks.
Fiat Uno Turbo I.E
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja

Post by JTbo »

Terppis wrote:Nyt menee kyllä mielenkiintoseks. Noi johdotukset teki kuitenki sellanen kaveri, jonka pitäis tietää näistä asioista aika paljon. Eli tosiaan on nyt sit niinpäin, että maa menee suuttimista runkoon ja MS on nyt niinku + navassa. Ei taida sitte toimia noin päin? Mut toihan on vissiin aika helppo korjata, ku vaihtaa sen maajohdon vaan virtalukolta tulevaks + johdoks.
Noinhan se periaatteessa onnistuu, muista sulakkeet väliin ja voi olla ettei ihan virtalukolta kannata ottaa, kun se ei kovin paljoa lisäkuormasta pidä.

Itselläni on periaatteena, että virtalukolta vain ohjausvirrat ja releellä sitten käyttövirta akulta ja aina sulakkeet väliin.
Volvo 360GL -88
TVH
Perustajajäsen

Post by TVH »

JTbo wrote:
Terppis wrote:Nyt menee kyllä mielenkiintoseks. Noi johdotukset teki kuitenki sellanen kaveri, jonka pitäis tietää näistä asioista aika paljon. Eli tosiaan on nyt sit niinpäin, että maa menee suuttimista runkoon ja MS on nyt niinku + navassa. Ei taida sitte toimia noin päin? Mut toihan on vissiin aika helppo korjata, ku vaihtaa sen maajohdon vaan virtalukolta tulevaks + johdoks.
Noinhan se periaatteessa onnistuu, muista sulakkeet väliin ja voi olla ettei ihan virtalukolta kannata ottaa, kun se ei kovin paljoa lisäkuormasta pidä.

Itselläni on periaatteena, että virtalukolta vain ohjausvirrat ja releellä sitten käyttövirta akulta ja aina sulakkeet väliin.
Näin se tehdään oikeaoppisesti.
Terppis
Megasquirttaaja

Post by Terppis »

Joo no en nyt oo varma mutta periaatteessa kaikki virrat on kyllä virtalukolta nyt. Täytyy ottaa asentajan kanssa puheeks toi asia.

Ja joku joka haluu opettaa mulle vähän sähkön perusteita, ni varmaa osaa kertoo, että miten toi rele toimii ja mitä noi numerot tarkottaa? Ja mitäs sitte jos käyn ostamassa tollasen pitäis tietää?
Fiat Uno Turbo I.E
Post Reply