Renaultin tyhjäkäyntiventtiili

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Renaultin tyhjäkäyntiventtiili

Post by MrFairlane »

Mahtaisiko seuraavanlainen venttiili sopia PWM-ohjatuksi?

Hitachi 77 00 870084
aesp207-17
bj25

Kaksinastainen, jousipalautteinen ja peräisin jostain tämän vuosituhannen Renaultista.

Huhu kertoo, että olisi pulssiohjattu? ja ehkä viisivolttinen.
cybo
Megasquirttaaja
Posts: 91
Joined: Sat Nov 26, 2005 14:21
Location: Littoinen

Re: Renaultin tyhjäkäyntiventtiili

Post by cybo »

MrFairlane wrote:Mahtaisiko seuraavanlainen venttiili sopia PWM-ohjatuksi?

Hitachi 77 00 870084
aesp207-17
bj25

Kaksinastainen, jousipalautteinen ja peräisin jostain tämän vuosituhannen Renaultista.

Huhu kertoo, että olisi pulssiohjattu? ja ehkä viisivolttinen.
Sun pitää kokeilla mitä se tekee 12 voltilla; kiinni / auki? Jos käytät tip 121:sta niin siinä virrankesto 5a asti, tuskin on sitä enempää mutta rikkooko 12v sen jos on 5v vena.

En muuten usko ettei toimisi. Onko se venttiili sellainen että on kokoajan kiinni 0v:lla (dc 0%). Sellainen on helpompi saada toimimaan kuin sellainen joka on 0v:lla osittain auki ja tarvitsee alipaineen sulkeutuakseen.

Jos joudut venttiilikauppaan suosittelen Ford focuksen venttiiliä 1113127, 8/00 - 5/05, ovh 67€. Se on kokoajan kiinni olevaa mallia. Toimii ainakin 25- 100hz taajuudella, itse käytän 35hz.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Tuli testattua venttiiliä ja se toimii lämpiämättä hienosti 12 voltilla.
On vähän raollaan 0 voltilla, mutta sen saa prikalla säädettyä kiinni asentoon.
Ja sähkö päällä aukeaa.

Venttiili toimii helvetin nopeasti. Kun raapii johdolla akun napaa, niin venttiili suorastaan surisee, kun se hakkaa niin nopeasti auki ja kiinni.

Kai PWM idleen vaadittavan venttiilin pitää tehdä, niin vai?
cybo
Megasquirttaaja
Posts: 91
Joined: Sat Nov 26, 2005 14:21
Location: Littoinen

Post by cybo »

Kyllä. Ventiiliä ei rämpytetä laidasta laitaan vaan kun tajuus on oikea ventiili liikkuu pikkuhiljaa laidasta laitaa; 0dc kiinni, 100dc auki.
Jos venttiili rämpyttää edes takas ei tajuus ole oikea. Mutta se selviää kokeilemalla.

Ventiili saa kyllä olla hiukan auki edellyttäen että voit kaasuläpästä säätää joutiokäynnin niin että moottori hädin tuskin käy ravistaen joutokäyntiä niin että venttiili on "kiinni" tai sun tapauksessa hiukan auki.
Post Reply