Vr-anturin signaalimuuntimen piirilevy, valmis

Keskustelu piirilevyistä, niiden ominaisuuksista, kokoamisesta ja testaamisesta.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Vr-anturin signaalimuuntimen piirilevy, valmis

Post by Tapsa84 »

Sain juuri suunniteltua nakutusanturin piirilevyn ja ajattelin samalla lykätä siihen myös tuon vr-anturin signaali muuntimen.

Löysin sen kytkentäkaavion sieltä extran sivuilta, mutta ei kyllä aukea ollenkaan.

Image

Eli mitkä noista yhistyy ja mihin. Vr-sensorilta 3-pinniin, samasta menee 330pf:n kautta maahan. 7-pinnistä menee .33uf:n kautta maahan ja samasta 1meg vastuksen kautta myös maahan. 2-pinnistä menee vissiin suoraan maahan.

14-pinnistä menee 50k vastuksen kautta +5voltiiin ja .001uf:n kautta maahan. 12-pinni menee suoraan megalle ja 4k7 vastuksen kautta +5v.
Pinnit 11 ja 9 on yhessä ja menee suoraan maahan. 8 pinnistä menee suoraan +5volttiin ja .1uf:n kautta maahan.

Onko tuo aikasempi sekava selostus oikein?
Niin ja mistä kannattaa ryöstää tuo 5volttia?
Last edited by Tapsa84 on Sat Apr 29, 2006 20:38, edited 1 time in total.
Volvo 242 & 240
Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Post by Tapsa84 »

Tämän näkönen siitä levystä nyt tuli:

Image

Ominaisuuksia on:
- nakutuksen tunnistus
- vr-anturin signaalinmuunnin
- ns. paukku
- karttojen vaihto (en vain tiedä minkälaisia vastuksia pitää laittaa)
- pwm idle ohjaus (helpompi johdottaa tähän piirilevyyn)
- kahden puolan ohjaus

Punaset vedot on hyppylankoja.

Niin ja kertokaas minkälainen kytkentä tarviis olla siihen karttojen vaihtoon?

Edit: Tällanen löyty. Minkälaiset vastukset kannattaa lykätä?
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... winput.jpg

Edit2: Päivitelty levyä
Volvo 242 & 240
Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Post by Tapsa84 »

Eihän sinne kartan vaihtoon mitään vastuksia laiteta vaan kaksi diodia.
Volvo 242 & 240
Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Post by Tapsa84 »

Taas päivitelty levyä. Oli muutama tosi iso moka siinä levyllä... :roll:

Meneepi syövytykseen kohta puolin.
Volvo 242 & 240
205

Post by 205 »

Pieni vinkki :idea:
Siirrä nuo puolan ohjaukset toiseen laitaan ja pistä niille oma (-) piste
josta "isot virrat" kulkee ja levennä noita puolien vetoja ettei pala poikki.
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

nopeesti katottuna ainaki toi oikeenpuoleinen hyppylanka on ihan turha koska se +5v signaali mahtuu helposti kiertämään toiseltakin puolen.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Post by Tapsa84 »

Juu, kiitoksia vinkeistä.

Yksi kysymys olisi tuosta nakuanturin kytkennästä.

Miten se potikka pitäisi asentaa? Se on kolmijalkanen, ja nyt se on niin, että ensimmäiseen koipeen menee +5v vastuksen kautta. Keskimmäinen jalka tulee lm324:n 5-koipeen kiinni. Viimeinen koipi menee suoraan maahan.

Tuleeko se näin kiinni?

Mistä kannattaa varastaa tuo 5volttia tonne piirille?
Volvo 242 & 240
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Tapsa84 wrote:Juu, kiitoksia vinkeistä.
Miten se potikka pitäisi asentaa? Se on kolmijalkanen, ja nyt se on niin, että ensimmäiseen koipeen menee +5v vastuksen kautta. Keskimmäinen jalka tulee lm324:n 5-koipeen kiinni. Viimeinen koipi menee suoraan maahan.
Muuten joo noin paitsi että extran kytkennän mukaan se 5v menee 10k vastuksen kautta: http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... ircuit.jpg

Sillähän ei ole muuta merkitystä kuin se että sun potikasta jää yli puolet käyttämättä.. Sä todnäk haluat sen säädöt välille jonnekkin 0-2v (tolla kytkennällä tulee 0-2.5v), ilman lisävastusta sun koko potikan säätöväli 0-5v.. eli hienosäätö on vaikeampaa ilman vastusta.

Huomioitavaa ton kytkennän kanssa myös se että se ei mun käsittääkseni toimi oikein hyvin sellaisenaan kaikilla boschilaisilla antureilla. msefi.comissa on ollu tosta jotain juttuakin. GM:n nakutusanturit pitäs toimia OK.
Tiara Kit Car - MsnS-E
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Tapsa84 wrote:Mistä kannattaa varastaa tuo 5volttia tonne piirille?
+5v voi ottaa megalta, mutta omiin virityksiin ois ehkä kuitenkin turvallisinta laittaa oma regulaattori. Jos ottaa megalta ja läjää uutta megaa niin voi myös vaihtaa regun lm7940T-5.0 malliseksi (tyyppimerkintä kannattaa tarkistaa, muistaakseni toi oli se pakkasenkestävä, ET-malli ei oo), pkseudulla ainakin YE:ltä löytyy. Toi on 1A speksattu, normaali 7937 on 500mA, ainoa ero oikeestaan että tossa on suojadiodi valmiiks eli megalta voi jättää sen diodin veke joka suojaa jos jännitteet kytkee väärinpäin.
Tiara Kit Car - MsnS-E
Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Post by Tapsa84 »

risu wrote:
Tapsa84 wrote:Mistä kannattaa varastaa tuo 5volttia tonne piirille?
+5v voi ottaa megalta, mutta omiin virityksiin ois ehkä kuitenkin turvallisinta laittaa oma regulaattori. Jos ottaa megalta ja läjää uutta megaa niin voi myös vaihtaa regun lm7940T-5.0 malliseksi (tyyppimerkintä kannattaa tarkistaa, muistaakseni toi oli se pakkasenkestävä, ET-malli ei oo), pkseudulla ainakin YE:ltä löytyy. Toi on 1A speksattu, normaali 7937 on 500mA, ainoa ero oikeestaan että tossa on suojadiodi valmiiks eli megalta voi jättää sen diodin veke joka suojaa jos jännitteet kytkee väärinpäin.
Kattoin datasheettiä (lm2937) ja ymmärsinkö väärin jos väitän, että siihen laitetaan 12v tulemaan, maadoitetaan ja yhdestä pinnistä lähtee ulos 5v? Ainakin tuossa lm2937:ssa on jo suoja ettei tarvi laittaa diodia.

Tämä olis kyllä kätevä niin ei tarvi alkaa sieltä megan suunnasta ryöstämään mitään virtoja.
Volvo 242 & 240
Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Post by Tapsa84 »

Nyt on kakkos viestin piirilevy kuva valmis.

Laitoin sellasen lm2937 regulaattorin. Niitä saa vielä 1A kokoisena, joten ei pitäisi loppua virta kesken.

Jossain pitäisi vaan saada edullisesti syövytettyä yksi testi levy.
Volvo 242 & 240
-Kalle-
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Feb 26, 2005 13:30
Location: Lapua

Post by -Kalle- »

Syövytä itse. Se on kait edullisen keino.
-Kalle-
Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Post by Tapsa84 »

-Kalle- wrote:Syövytä itse. Se on kait edullisen keino.
Ei vain tahdo tuo valotus onnistua kotikonstein kovin helposti... Jos ei sitten ostaisi 3 uv-loisteputkea, hitsaa alumiinisen kotelon, laita pleksiä ja päälle kantta.

Edit: tai käy vain ammattikoululla kysymässä :roll:
Volvo 242 & 240
Samba
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:40
Location: Kuopio

Post by Samba »

Eipä tuo levy kovin vaikealta näytä, joten onnistus varmaan ihan käsin piirtämällä. Eka tulostaa kuvan paperille, teippaa kuvan levyyn kiinni, poraa reiät kuvan mukaan ja piirtää johteet permanentti tussilla. Tällä konstilla onnistuu ic:n jalkojen välistä yksi johdin kun vaan on vakaa käsi. Virheet voi tussin kuivuttua raaputella vaikka askarteluveitsellä.
Post Reply